• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • viktualia

Snartis - du ska komma åt bloggen, enligt mina inställningar... kolla igen!

Igångssättning - jag blev ingångsatt med Trollet, men det var 3,5 dygn efter att vattnet hade gått. Fick bara dropp och det räckte.. även om jag sedan hade värkar i olika omfattning ett dygn innan T var ute...

Höstäpplen - kan plockas i oktober och sparas till februari! Säger jag som har sanslösa mängder äpplen vartannat år, inte i år. I år är det bara ett av fyra träd som ger frukt!

• Snorkfröken77

Hello ladies! Har läst men tappat stinget för att skriva!

Här rusar tiden fram, på måndag är Leffelina 2 månader (!) Hon kan hålla upp huvudet korta stunder (efter lite uppmuntran) och börjat försöka ta tag i saker Hon är ljuvlig och jag känner mig så tacksam!  Nu reagerar hon på oss på ett helt annat sätt och vänder huvudet efter våra röster och första svarleendet har kommit för både maken och mig Hjärta Annars är nya favoritminen en bekymmersrynka i pannan Hon har trasslat rejält för mig några matningar och igår bröt jag ihop och tokgrät när maken än en gång fick ta över matningen och hon blev nöjd Visade sig när vi pratat om det sen att jag inte hängt med i hennes utveckling och storlek och helt enkelt höll henne fel så hon fick in mjölken fel, tänk att en sådan lite detalj kan bli så stor?! Nu funkar matningarna igen för mig och jag är så glad.

AM - Jag är ju lite seg, men Gatsbyn är ju skitsnygg! Den finns ju även i axelsremsversion, det är en sådan i rosa jag fantiserar om, se länk (lh6.googleusercontent.com/-3tBW62hRFes/TY1LuHLMDrI/AAAAAAAAAKI/E77MqtuI8LM/s1600/Gatsby+grande+taille+longchamp+rose+fushia+tinegolo.jpg) Vad blev det för väska sen istället för den din man gav dig?
    För övrigt skickade maken en länk till mig som han tyckte var passande, och jag tänkte då på dig www.roligaprylar.se/Forklaede-Queen-of-Fucking-Everything.html

Snartis eller September - Min foglossning försvann i princip någon dag efter förlossningen, svårt att veta när exakt eftersom jag var lite orörlig pga snittet. Då hade jag ändå så ont av foglossningen att när jag låg och väntade på snittet kunde jag ligga max 20 min en sida, sen fick jag byta sida, maken tröttnade på att flytta sin stol till min sida av sängen ganska snart

Parnassia - Jag gillar som AM Le creuset, de är dyra, men jag tror det är livslång garanti om man sparar kvittot (jag har haft otur med två formar och inte haft några problem att byta dem till nya trots några år på nacken). Jag har en sådan här, fin att tillaga i och servera i royaldesign.se/viewitem.aspx. Vi har även skålen från IKEA som du länkade till, den är bra för varmhållning, men går inte att tillaga i.

Apropå förlossningar så håller jag med Oupsie, tycker inte heller det är så konstigt att förlossningar upplevs så olika, man har ju olika fysiska och psykiska förutsättningar, dagsform, vilken personal man får osv. Jag är ju skitdålig på att vara gravid, men förlossningarna tycker jag är helt ok, det är den lilla biten för mig.

När det gäller sömn håller vi redan på att lär Leffelina att somna själv, hon läggs i sängen och får gonattpuss, sen stannar vi tills hon håller på att somna eller somnar och hjälper till att putta in nappen igen sen lämnar vi henne med en babyvakt och går dit om hon verkar orolig. Ibland går det jättebra och ibland behöver hon hjälp att tagga ner med att blir lite buren eller få ligga lite på magen, men så fort hon hamnar i sängen igen så vaknar hon så hon somnar alltid i sängen.

Jag känner mig jättepeppad inför viktminskningen, vad tror ni andra som är med om att skapa en dottertråd till den här tråden? msn i all ära, men jag vet inte hur ofta vi kommer lyckas haffa varndra online där? Kanske lättare när man kan skriva när man får tid? Jag kommer starta nytt abbonemang på VK nästa helg!

Maken börjar jobba på måndag och jag börjar bli nervös för att vara själv med Leffelina. Att ha ansvaret själv och ingen att rådgöra med och rädslan för att det blir trist...Han är inte heller överförtjust över att inte få vara med oss hela dagarna, men 9,5 veckor ihop! Det ska man vara tacksam förHjärta

• Snorkfröken77

Lappis - Jag känner så för dig Min allra varmaste och gosigaste kram skickar jag här.

• Oupsie

Tycker att det sista förslaget för tråddejten lät bra. Är vi inte fler än så som kan? Alltså vi är ju ganska många, men med tanke på hur många vi är i tråden så känns det som ett ganska stort manfall.

Ore, vad bra med intervju! Heja heja!

Snartis, förstår att det är lite lättare att stå ut när man vet att det att det inte kommer att vara så länge till. Så kände jag också när jag hade blivit beviljad igångsättning. Och om du är 4 cm öppen redan så borde du ju vara i "gynsamt läge" för igångsättning som min BM uttryckte det.

• Snorkfröken77

Snartis - Känner igen känslan av kokosnöt mellan benen Man vågar inte sätta sig på huk för då känns det som att bebisen ska trilla ut!

• Snorkfröken77

När det gäller tråddejten  börjar jag vackla ännu mer, maken vill helst inte att vi åker bort en hel dag utan honom och jag vill inte lämna Lefffelina en hel dag heller, hönsigaste föräldrarna någonsin...Jag säger inte tvärnej än men det lutar nog åt det som det ser ut nu

• Oupsie

Snorkis, hej hej *vinkar*

Jag funderade på när det var vi skulle börja med vårt viktprojekt. Ställde mig på vågen idag. Håhåjaja, inte kul. Inte all time high, men det har blivit ett par kilon till som ska bortObestämd.

• Oupsie

Snorkis, din make har ingen kompis eller så att träffa i stockholm då? Så kan ni åka båda två? Så funderar vi på att göra, så får maken och Daisy roa sig på annat håll under trådträffen, 

• viktualia

Snorkis - jag undrade just när de där veckorna skulle ta slut och det var dags för VK..... ujuj... nästa helg.. då är det så!! (åt just en av makens hemgjorda chokladbollar).... Systertråd kanske är det smidigaste...

Och tråddejten - kan inte maken ta hand om Leffelina nån stund i Sthlm parallellt då? Typ softa på något hotellrum några timmar medan vi äter?! Hade varit superskoj om du hängde på!! Tror att det är fler än Porchez och jag som vill krama dig IRL! Skriver detta mest för att hitta på en käck lösning... man FÅR kokonga.. jag är bara så ivrig... KRAAAAAM!!!!

Godnatt med er! Och ha en ljuvlig helg! Själv rymmer jag till Anne på Grönkulla på tjejhelg i storstan imorgon! *vinkar till er alla*

• Snorkfröken77

Hmm, bra förslag Oupsie och Vickan, ska kolla med maken om han har någon han vill leka med då.

Någon som känner sig hågad att skriva en trådstart? För viktklubben?
    Vinkar och kramar till Oupsie och Vickan!

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!