• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Ore

Nämen, postade jag inlägget om tråddejten den 11. Jag började skriva, men sen kom jag på att jag knappt hade koll på alls vad vi egentligen diskuterat, så jag skulle radera det. Men lyckades visst posta istället...

Det var iaf prat om picknick, i Sthlm, men egentligen är inget helt bestämt.

• Lapinette

Ore - tack då vet jag att det är i mina områden (inte behöver kolla efter tågbiljett). Det datumet passar förresten förträffligt. Efter Island och innan svärmor kommer och bor hos oss (i TVÅ VECKOR!!!). Det går för runt just nu då vi bara hann hem från Rom och sedan fick makens bror + fru på besök. De helger/dagar som är tomma är få framöver.

• fru AM

Det är väl ungefär så vi har "Planerat" Ore. Som det ser ut nu kommer stambytet ske i augusti i stället. Förutsatt att vi har fått tillbaks våra fönster efter fönsterrenoveringen (mycket på gång i huset just nu) så kan vi ha mitt plejs som reservställe 11 juni.

• Fru E

Ore-kan lova att tårtan inte är så komplicerad att göra chokladmoussen är gjord av grädde och choklad, jordgubbskompott är frysta jordgubbar med lite gelatin, lemoncurden bara rörd tillsammans med turkisk yoghurt och allt går att förbereda så ingen stress behövs om man inte är perfektionist som jag

• Snartis

Gaaah försökte ge mig på att tapetsera vårt total renoverade sovrum men grejjade bara två våder innan fogarna och sammandragningar stoppade mig. Det är bara tapeten som ska på plats så är det klart sen.
    Avskyr att bli så handikappad!!
    Så nu fick jag förpassa mig till soffan och pilla med datorn istället.
    Sorry behövde bara skrika av mig lite...

Muggles: jorå det är bättre nu, har hittat en bra nivå för att kunna jobba lite, sköta om hemmet och vara med Kicken. Magen är stor redan, flera blir chockade när de får höra hur lång tid det är kvar. Är bara i v27 men magen är nästan lika stor som på slutet med Kicken så undrar hur stor den kommer bli
    Börjar bli svårt att röra sig och framför allt vända sig i sängen, så maken måste hjälpa mig ibland

smint, ffy vilken mardröm!! stackars föräldrar.

på tal om dialekter så älskar jag Dalsland dialekten kanske för halva släkten kommer därifrån ursprungligen, sen pratar de ungefär lika den på landstället

• Oupsie

Ojsan ojsan, jag skulle visst till tandläkaren lite tidigare än vad jag trodde, tur att jag kollade kalendern i god tid i alla fall. Men det var bra, för då hann jag handla innan fredagsrusningen .

Fru E, ok, tack. Funderar på att göra det på till tårtorna till dopet. Så jag ser gärna bilder på dina tårtor för lite inspiration . Det beror på hur mycket tid jag har, om jag har tidsbrist (antagligen ) så låter jag nog moussetårtorna vara som de är. Funderar lite på att göra den här: http://www.alltommat.se/recept/Vit-chokladmoussetarta-med-jordgubbar-8368

Smint, fy vad jobbigt med din mamma . Jag hoppas att hon kryar på sig snabbt!

• Oupsie
    Vännerfan skrev 2011-05-06 12:36:03 följande:
    All sympati till Snorkis!!! Jag läste artikeln och blev direkt illamående. Hur kan de bara ha glömt dig, jag fatttar det faktiskt inte. Det var ju inte en grupp du SKULLE varit med i, du VAR ju med i den och det stod ju att de träffades redan på mvc. Tycker det är modigt och bra om du hör av dig till dem, för även om det inte ändrar på något kanske de tänker ett steg längre nästa gång. Och då kanske det gäller nåt helt annat och nån annan som slipper ta väldigt illa vid sig.  Människor är ju ganska lika ändå; det ser man ju om inte annat så här i tråden. Ingen tycker det är kul att bli utfryst eller borträknad eller ifrågasatt och tänker man bara lite, lite till kan man nog undvika många onödiga sitauationer som inte behövt uppstå. Vet inte om det framgår hur jag tänker, men stora kramar iaf!!
    Jag tror jag förstår och jag håller med (så jag citerar din text )!

Hittade också den där artikeln och jag förstår verkligen att du blev ledsen Snorkis . Tycker absolut att du kan höra av dig till dem och berätta hur du upplevde det. Stora stora kramar!
  • Oupsie
    Ore skrev 2011-05-06 14:03:50 följande:
    Angående dialekt så har jag nog inte det som premiss för sexighet... Men annars tycker jag nog att de flesta dialekter blir osexiga om det är väldigt bred dialekt. Lagom är bäst
    Tänkte också på det, men hann aldrig skriva det eftersom jag fick lite bråttom iväg. Det är ofta de som har extremt utpräglad dialekt som uppfattas som bonniga tycker jag, oavsett om det är skånska, värmländska, småländska eller vad det nu kan vara. Att man hör en del dialektala skillnader i folks sätt att prata är bara kul tycker jag.

Och så handlar det nog en hel del om vad man får för intryck av en person som talar en viss dialekt, den första personen som träffade som pratade värmländska var inte så trevlig, alltså får man negativa associationer när man hör dialekten. 

Och att prata om landskapsdialekter blir ju också fel, för det är ju skillnad på hur folk pratar i t ex Malmö och Kristianstad, eller i Karlskrona jämfört med Sölvesborg, och Kalmardialekt och Jönköpingsdialekt är ju inte särskilt likt även om de båda är småländska. Precis som Piggelin var inne på att det är skillnad på hur man pratar i Halmstad och i Falkenberg. För övrigt tycker jag att Halländska och Blekingska dialekter kan vara ganska lika, som en blandning mellan skånska och småländska typ .
  • fru AM

Reviderad uppfattning: Så länge män säger trevliga och intelligenta saker så får de faktiskt låta hur de vill (tom götebosska). Vid min ålder kan man inte vara så kinkig.

Trevlig helg på er. Idag blir det thai-take-away. Lovely! 

• Lapinette
    fru AM skrev 2011-05-06 16:32:58 följande:
    Reviderad uppfattning: Så länge män säger trevliga och intelligenta saker så får de faktiskt låta hur de vill (tom götebosska). Vid min ålder kan man inte vara så kinkig.
    Håller med! ... fast jag har nog inte varit så kinkig innan heller .
Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!