• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Liten med Mindre

Mugglan - heja dig och dina trapp-eskapader! Jag antar att fönsterputsning och kakelfog-städning är uteslutet av fysiska skäl? Skönt att du hämtat dig lite i alla fall.

• fru AM

Nej, Cicci - du svarade nog bara till BS. Det är på FB som svaret går iväg till alla automatiskt.  Hursomhelst: BVC hade helt glömt att Hektor skulle in för invägning det var jag som mailade och frågade om de inte skulle kontrollera honom. Så det är nog bara att ringa och beställa en tid. Vilken sköterska har ni? 

(Först had ejag tänkt skippa den där viktkontrollen eftersom jag anar att de kommer slå ner på att han talar så lite men sen bestämde jag mig för att han pratar ok och att jag inte bryr mig om vad de säger. Han gör sig förstådd och är uppenbarligen med i matchen intelligensmässigt, det räcker för mig. Har läst mig till att om barn pratar som Hektor gör nu när de är 3 år - DÅ ska man bli orolig. Gör han fortfarande det om ett år är jag nog glad om de upmärksammar det.) 

• Fru E

Oupsie-fritt fram för sugarpaste på moussetårta men använd helst Ballinas för den är tåligast! Övriga kan smälta lite när den kommer i kontakt med grädde och då måste man fodra sugarpasten med smör/olja vilket är meckigt tycker jag.

• Piggelin1

Sicken fart det var här då

Porchez - vi spelar i samma liga - halländskan kom typ sist Kanske därför det dröjde så länge innan jag träffade mannen med stort M i mitt liv?!!  ...och då hann desssutom halländskan slipats av efter alla år i förskingringen (typ 15 år...).

Tycker också värmländska låter bonnigt, när jag flyttade till Karlstad -91 så fattade jag ju inte ens vad en del sa
    Norrländska är jag definitivt svag för, jag med - ett gammalt ex kom från Jämtland & hans dialekt var helt klart en av sakerna jag föll för

Mugglan - gott att läsa att du verkar vara vid hyfsat gott mod! Sitter här & klurar på vem av våra fd jobbarokmpisar du hälsade på, men jag går faktist bet. Eller är det möjligen hon som nyss fick sitt första barn, typ samtidigt som vår lilleman föddes?

Kram till FruE!

Skulle hälsat på en mammaledig kompis & hennes två barn idag, men Amanda kräktes tre ggr natten till idag, så det blev inget med det Fast nu är hon vid gott mod, så förhoppningsvis är det ngt snabbt övergående & jag håller tummarna att ingen av oss andra drabbas. Mannen jobbar hemifrån idag - han misstänkte att ingen av hans kollegor ville vara i närheten av honom idag med tanke på magsjuk dotter... Trevligt med lite sällskap hemma.

• Piggelin1

Hon är definitivt vid gott mod, just nu hoppar hon i sin nya studsmatta Mannen skulle ut & hämta ngt i förrådet & hon följde med, men vips hade hon klättrat upp i studsmattan...

• MSW

Kunde inte låta bli att titta lite på förlossningskliniken... Vad har jag gett mig in på.....? Känner mig mycket mer nervös inför denna förlossningen.. Borde det inte vara tvärt om?

• snaily
    muggles skrev 2011-05-06 09:36:43 följande:
    Snaily igen: hur många kurvor under ligger hon i vikt då? Bvc är så fruktansvärt inriktade på vikt som enda mått på om ett barn mår bra. De skiter i hur dåligt barnen sover, hur allmäntillståndet är osv, vilket jag är lite kritisk till. Hur bedömer du Ynglas allmäntillstånd - verkar hon må bra?
    Hon ligger knappt 1,5 kurva under på vikten, så inte katastrofdåligt och längd och huvudomfång helt normalt. Men hon är ju hur pigg och glad som helst för övrigt och utvecklas helt normalt.

Inser att jag nog - som vanligt! - mest ville skriva av mig lite, har ju bestämt i samråd med bvc hur vi ska göra fram tills nästa besök. Rätt känsligt ämne för mig det här känner jag så jag "tar åt mig" på ett lite överkänsligt sätt även av goda råd tyvärr. Förlåt!!

Det jag helst skulle vilja är att - enligt WHOs rekommendationer - helamma till 6 månader (de lärde tvistar om bebisar verkligen är mogna för mat tidigare än så) och introducera vanlig mat då, och allra helst enligt BLW se.babycenter.com/baby/startingsolids/babyledweaning/ för att skapa positiva matsituationer redan från början. MEN,  självklart kan jag ändra på min "plan" om Ynglas hälsotillstånd kräver det!

Mjölktillgången tror jag inte är ett problem (det styrs ju av hennes efterfrågan och när man ammat så här länge och tillräckligt ofta så är det hemskt ovanligt att det sinar "bara sådär") men jag kan inte pumpa ut för att kontrollera mängden, får inte igång utdrivningsreflexen med pumpen så det kommer pyttelitet. Äter hon med flera timmars mellanrum så tömmer hon bröstet helt och får i sig även den feta mjölken på slutet, ibland äter hon dock ofta och lite men då hinner inte mjölken delas upp i "tunn" och "fet".

"Sömnproblemen" består nog mest i att jag ibland har för höga förväntningar på henne, att hon ska kunna sova själv i vagn tex, får hon bara vara nära (helst vid tutten) så sover hon helt ok, lite färre timmar än standard kanske.

Helst skulle jag vilja att någon sa att "hon är helt normal, en del barn är bara så där smala helt enkelt", men det är ju ingen som kan veta. Men nu gör vi förändring i taget och testar min mjölk- och äggfria kost först och börjar kanske med lite smakisar också.

Oj, det blev långt men ville bara kommentera det ni kommenterat.
  • snaily

Heja Muggles!
    Nu får ni faktiskt komma ut snart, hör ni det Ada och Beda?! Jösses, mindre än en månad kvar till BF, inte konstigt om det börjar bli lite trångt där inne.
    Otroligt bra kämpat av dig som orkat så här långt!

Oupsie
    Grattis!

Välkommen tillbaka Lappis!

Gotländska är såklart den på alla vis bästa dialekten, för övrigt.

Nu måste vaken Yngla roas. Hon hade feber och JÄTTEont i benen efter gårdagens vaccination, efter en Alvedonsupp och 1 h och 50 min sömn är hon nu nästan som vanligt igen. Energisk!

• smint
    Snaily: Låter som du har en bra plan för hur ni skall göra, gå på din känsla  Stackarn som har ont efter vaccinationen  Hugo skall vaccineras nästa Tisdag...

Såklart är Gotländska den bästa dialekten

Oj vad ni skrivit på morgonen, härligt

Piggelin: Hoppas Amanda inte kräks något mera nu..

oupsie: härligt med lång sömn  

Tog en liten sväng till blomsterlandet efter dagislämning, så mysigt att gå där och lukta på alla blommor, köpte 2 fina mårbackapelargoner till köket.

Klockarbol: kul att se dig inne *kram*

Lappis: välkommen hem igen, kul med Frankrike besök. 

Minns ni min bästa kompis bror som fick barn rätt nyligen om deras mardrömsförlossning?  Nu har dom gått ut i tidningen med de.

LÄS inte om ni är känsliga eller skall föda barn snart kanske...

www.expressen.se/nyheter/1.2426288/lakaren-slet-sonder-felicias-luftstrupe 

• MSW

Snaily: jag tror absolut att vissa barn bara är sådär smala! En tjej som är typ 1 månad äldre än A, hon är fortfarande liten och smal och äter inte en bit till än vad hon vill! Lika dant när hon var liten, hon ammades inte, men åt bara den mängd hon ville, och bara när hon ville! Hon är fullt normal och full fart på! Kram!

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!