• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • viktualia

Snorkis - jag såg också den där artikeln imorse... men seg som jag är drog jag inte kopplingen till er. Goa vännen, det finns inga ord för detta.. den som kontaktade tidningen tänkte eller vågade nog inte tänka på att S och hennes föräldrar också ingått i gemenskapen. Önskar igen att jag hade kunnat krama dig på riktigt nu!!! Håll dig inte undan, vill ha med dig här! Nöd och lust är väl dealen i tråden! Alla alla kramar!!!

• viktualia

Snaily - inte för att jag kan nåt vidare värst om barn som inte lägger på sig, men jag hade nog satsat på fler fronter än att byta ut min egen kost. Har ni testat med ersättning och/eller smakportioner av mat?!?! Vid 5 månader kan man väl testa lite puré med extra olja och andra små knep?! Eller finns det faktorer som talar för helamning ett tag till? Bara undrar! Tycker mest att påhejningen av amning ibland kan nyanseras... eksem är lurigt, Trollet fick det av att jag svullade i mig mängder av choklad vid påsk... men det kanske är mer än så tillfälligt i Ynglas fall... kram på dig!

• viktualia

Smint - hoppas att din mamma får en tydlig diagnos och att hon blir bra snart!!

Mugglan - stödkramar!

• smint

Tänkte också det snaily, kan ni inte ge lite ersättning/puree?  

Tack för stöd, känns lite bättre när jag pratat med min pappa, dom flyttade henne till intensiven mkt för att det finns mer personal där, dom har mer utrustning än på vanlig vårdsal.. men det är inflammation som är diagnosen och det kan ta 2-7 dagar att läka ut...

• Snartis

Hallå,

Nu har jag äntligen läst ikapp

Snorkis: massa kramar till dig, usch vad klantigt av dem att inte kolla av med dig innan.

Mugglan: stor kram till dig med, kan bara tänka mig hur extra jobbigt det är för kroppen att vänta tvillingar. Hoppas de kan sätta igång dig snart.

Snaily, Kicken var en lång men tunn kille tills jag började ge ersättning och smakportioner. Då tjockade han på sig och valde själv att sluta amma nästan direkt. Så prova ersättning? det kanske även löser mjölkproblemet/eksemet?

Själv var jag hos läkaren igen idag och ska jobba 50% tills det är dags, jätteskönt
    sen fick jag och läkaren ett väldigt gott skratt, de hade tagit fel prover sist så fick svar på mina testosteronvärden! väldig tur att de såg helt normala ut dock måste jag tillbaka och ta om de rätta proverna

Kom ihåg att ni diskuterat En unge i minuten tidigare och jag är helt manisk på att titta på olika förlossningsprogram. Vill inte titta men kan inte sluta, hmm jag blir så irriterad på alla mammor som skriker och inte alls lyssnar på barnmorkan/läkaren.
    Har ni koll på vad det är för blå sak som de har använt till att massera ryggen med? undra om de har den på sös? fanns inte när kicken kom...

• snaily

Vickan, Smint, Snartis
    Jag hade helst inte slutat amma på länge än om jag får välja själv, så ersättning vill jag helst inte ge - egentligen tror jag inte det är något som helst fel på min mjölk (förutom att den eventuellt innehåller ämnen som hon inte tål då), felet är nog snarare att hon inte äter tillräckligt mycket av den. Hon är inte en speciellt hungrig sort, väldigt många gånger tackar hon nej till mat när hon erbjuds. Däremot snuttar hon mycket på nätterna och det är nog tack vare det hon sover på nätterna överhuvudtaget. Smakportioner får vi väl ta tag i här framöver... Jag provar tills nästa bvc-besök (om en månad) med min nya kost och hoppas det hänt något tills dess, annars får jag göra nån större förändring efter det.

Piggelin
    Stämmer bra att hon "fyller" 5 månader den 12:e.

Snartis
    Tur att testosteronet låg normalt!

• smint

Snartis: jag såg ingen sådan blå massage grej på SÖS, men dom hade sköna värmekuddar.

• fru AM

Snorkis: kom tillbaka! Vår vilja att försöka förklara deras konstiga handlande var ju bara tafatta försök att trösta dig! KRAM

Snaily: oj vad jobbigt med Yngla. Aldrig roligt när de blir underkända. (Hektor ska upp till bevis om två veckor när han ska väga in sig på BVC (de ville ha en extra koll vid två år eftersom de tyckte han var tunn sist - TROTS att de konstaterade att det borde vara genetiskt. Hans syster var dock lite rundare vid samma ålder, det kanske är det de tittar på).)

• Izzie

Snorkis - Förstår att det måste göra fruktansvärt ont att läsa om något om ju ni skulle vara en del utav... Hur det verkligen känns är nog omöjligt att sätta sig in i. Stor kram!

Snaily - Trist med Ynglas svaga viktuppgång. Har du testat att pumpa ngn gång för att se hur mkt mjölk du har? Jag minns att jag tyckte att det var svårt att avgöra hur mkt M fick i sig. När det var mindre mjölktillgång tappade hon snabbt intresset. Även om du skulle testa att komplettera med ersättning behöver du ju inte sluta amma. Jag ammade först och toppade med ersättning efteråt för att se till att hon säkert fick i sig det hon skulle, och det funkade att göra båda samtidigt. Det gjorde jag i ca 6 mån. Hade BVC nåt tips?

Snartis - Vad skönt att du mår bättre och kan jobba litegrann igen! Blir ju så lång väntan annars!

Smint - Jobbigt med inflammation, men på intensiven är hon ju väl omhändertagen iaf. Hoppas på snabb vändning nu!

• BrudSommar2006

AM och Cicci, ni är inboxade.

Smakportionerna i affärerna är ju från fyra månader. Vid fem månader hade vi ju hållit på med smakisar i en månad redan och både Iris och Astrid åt på rätt bra. De hade inte klarat sig på bara amning. Däremot slutade jag ju inte amma förrän de var ett år, någon av dem. Iris klunkade massor av ersättning, Astrid började inte med flaska förrän hon var äldre och helt plötsligt blev förtjust i välling.

Snartis, jag är din motsats! Jag blir tokarg på alla barnmorskor som inte lyssnar på den som ligger och föder.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!