• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Hattis

Stor kram till Snorkis! Det måste kännas som en hård känga i mellangärdet att läsa en sådan artikel. Litet tips bara om du läser - det är oftast bättre att vänta med att maila tills man har lugnat ned sig, skrivna ord kan se väldigt hårda och anklagande ut och det är lätt att skriva sådant som man sedan ångrar. Nog för att sådan mailångest inte är någonting alls i jämförelse med hur det måste kännas att läsa artikeln, men det kanske är bäst att vänta ett tag. 

• Hattis

Smint - hoppas att din mamma kryar på sig! Läskig insikt, att ens föräldrar blir äldre och att det, faktiskt, verkligen är skönt att ha dem kvar. (Tänker särskilt på dig AM).

Snigeln - men ynglisen då!! Har absolut noll råd att ge. Knepigt med kosten, det måste vara så svårt att komma ihåg. Det känns som om det är väldigt mycket som innehåller mjölkprotein och ägg...

Gaah, vad mycket jag har att läsa ikapp, får fortsätta vid annat tillfälle.

• Lapinette

Har inte läst alls och ber om ursäkt för det utan tänkte bara säga - att jag lever! Har haft en skön semester i Italien. Hemma och på ny arbetsplats och nu har vi dessutom besök från Frankrike så inte mycket tid att hänga här. KRAM till alla behövande!

• Liten med Mindre

TSnaily - börja med puree och gröt! Det rådet fick vi från Bvc. Eller snarare ös på med gröt också utöver puree. Sen mitt eget privata tips som ni får ta som ni vill - att själva eller med hjälp av någon få ordning på sovandet. Yngla kanske är för trött för tt ha någon större aptit - för det låter ju om hon har svårt att komma ner i varv.

• Liten med Mindre

En fråga till Snaily - du behöver inte svara, bara tänka efter vad gäller din kost (sånt jag inbillar mig påverkade min mjölk och i alla fall lillemans sovande): dricker du mycket kaffe / te? Äter choklad? Socker?

Jag vet vad många tycker om AW - men min energiska dotter började inte äta större portioner förrän vi fick ordning på rutiner och sovande. Det kan kanske sammanfalla med andra saker, hennes ålder eller min säkerhet, men det hjälpte hur som helst att få stöd från andra.

Nu ska jag ägna mig åt jobbet, som jag ju pallrade mig upp i ottan för att hinna med (ska hålla en workshop i ett projekt som kommit igång på fel sätt - och jag vet inte riktigt hur jag ska lösa det för att inte göra om allt vi i alla fall försökt göra hittills.) Nåja, morgonstund har guld i mun...

• Liten med Mindre

Snartis - sköööönt med halvtid. Hoppas det kan få kroppen att stabilisera sig så du får må bra!

Snorkis - kramar till dig. Förstår att det måste vara jobbigt att folk glömmer den sorg ni lever med varje dag. Jag kan förstå att de andra är glada åt sitt eget föräldraskap, och sin braiga föräldragrupp (verkligen inte alla förunnat) - men det var ytterst klumpigt av dem att faktiskt inte räkna in er som medlemmar  från början.

Men - sen är det nog också en skyddsmekanism hos de flesta föräldrar att  vi inte ens orkar tänka tanken på att våra barn skulle gå bort. Det är en ogripbar sorg som jag knappt törs snudda vid. Och de gånger jag gör det funderar jag på om jag inte skulle ha minst ett fotbollslag med barn för att på nåt sätt få sorgen att mildras av mängden barn om något skulle hända. Inte för att det skulle hjälpa...

• porchez

Vet inte om ni redan har kommenterat det här:

http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.616804-goteborgska-sexigaste-dialekten

men inte konstigt att man är ofrivilligt singel

citat ur texten: "Desto tuffare är det för kärlekskranka från Västergötland, Halland och Örebro. Just örebroarna fick inte en enda röst av de tillfrågade."

HaHa! jag har oddsen mot mig

Har inte hunnit läst ikapp, men idag är det FREEEEDAAAAG! Ikväll ska jag köpa skumpa och lägga på kylning för imorgon är det stora firar-festen. Hade igår kväll återigen ett pepp samtal med min underbaraste bästaste vän som peppade mig återigen för att vara GLAD inför mitt nya jobb! Så här ska firas Skål

• fru AM

Haha' Porchez! Jag är nog man då .... Enligt undersökningen du länkade till. Jag står inte ut med manlig göterborsk dialekt utan gillar snarare norrländska. Stockholmska är inget fel heller så länge det inte är Eken-snack dvs hantverkartugg. Hellre då en trevlig ö-malmsk accent. har inga problem med gnällbältare heller.
    hoppas intresseklubben anteckade detta nu!
    fredagsskål för Porchez nya jobb !Hade jag bott i din stad hade jag hakat på firandet vare sig ni hade velat eller ej! Är firarsugen!

• muggles
    fru AM skrev 2011-05-05 14:40:38 följande:
    Muggles - försök inte smita ... du får också en kram!
    Tack!

Snorkis: man får vara bitter efter det du varit igenom. Det har inte ens gått ett år och första året sägs ju vara jobbigast. Kram!
  • MSW

FREEEDAaAAAG!!! Ska bli så skönt, jag har känt mig så ensam den här veckan när jag bara varit i skolan i måndags! Idag är det lite plugg och tvätt som gäller, i samband med dagishämtning blir det utvecklingsamtal också.. sen i eftermiddag ska vi fira svärmor lite eftersom hon fyller år idag! Imorn drar vi till Gbg för att gå på modevisning och umgås lite med mina kusiner. Hoppas alla får en riktigt bra helg!

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!