• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Piggelin1

Ja just det, gotländska är ju fint, hade glömt den dialekten!

Izzie förresten - se till att ta tag i detta med uppladdningen inför nästa förlossning snart! Jag bröt ju ihop totalt (helt oväntat för mig själv faktist - jag hade inställningen "jag kan nog behöva lite peptalk" när jag först tog upp det)  hos BM förra sommaren & den hjälpen jag fick sen var kanon inför förlossningen. Sen kommer jag aldrig ngnsin att tillhöra den skaran som tycker det är häftigt att föda barn, men jag tog mig igenom det & gjorde så gott jag kunde utifrån mina/min kropps förutsättningar & det kändes good enough för mig liksom (& jag är jädrigt glad att jag nu gjort mitt på förlossningsfronten )

Cicci - du är inte snuvad på ngt - var istället glad att de gick så fort båda två, så att du aldrig hann bli sådär trött & sliten

• _koko_

snaily - Kram igen! Min uppfattning ang smakportioner är att man rekommenderar att prova när de är mellan 4-6 månader för att barn är olika och blir intresserade av mat vid olika åldrar. Missar man "fönstret" kan det bli svårare och ta längre tid sen (fast alla börjar ju äta förr eller senare ). Och sen finns det barn som Lillebror, som inte började äta förrän vid 9 månader, när pappa tog över matningen...

EA - Jag slutar aldrig fascineras av dina tårtkunskaper!

piggis - Blä för magsjuka, men skönt att den verkar snabbt övergående!

msw - Jag var också mer nervös andra gången, men vet inte heller varför.

• Lapinette

Snaily och Smint - tackar ! Och Gotland närmar sig ... !!! Snaily, har ni flyttat eller är det på gång?

Ser att ni pratar dialekter. Rent generellt tycker jag om alla ... fast jag ska väl erkänna att jag har lite svårt för skånska (inget illa menat till er som pratar det).

Har varit inne här och tjuvkikat (samt på fb) för att just ha koll på Ada och Beda men sett att de fortfarande är kvar i mugglans mage. Vilket datum är bf?

Och om jag ska uppdatera er om vår köplats så är den numera no 30.

• Vännerfan

Hej hej!

Cicci, Jag håller inte med dig alls! Jag älskar småländska och blekingska (och hallänska)!!! De är bäst! Den dialekten de har i Dalsland är dock värst och bonnigast enligt mig. Du förresten, fick du mitt sms för en vecka sedan? Jag har iofs fått svar på det redan genom tråden, men meddela om du inte fått det så skickar jag igen för sakens skull.

All sympati till Snorkis!!! Jag läste artikeln och blev direkt illamående. Hur kan de bara ha glömt dig, jag fatttar det faktiskt inte. Det var ju inte en grupp du SKULLE varit med i, du VAR ju med i den och det stod ju att de träffades redan på mvc. Tycker det är modigt och bra om du hör av dig till dem, för även om det inte ändrar på något kanske de tänker ett steg längre nästa gång. Och då kanske det gäller nåt helt annat och nån annan som slipper ta väldigt illa vid sig.  Människor är ju ganska lika ändå; det ser man ju om inte annat så här i tråden. Ingen tycker det är kul att bli utfryst eller borträknad eller ifrågasatt och tänker man bara lite, lite till kan man nog undvika många onödiga sitauationer som inte behövt uppstå. Vet inte om det framgår hur jag tänker, men stora kramar iaf!!

Nu ska jag försöka lägga lillen, som kommit in i perioden där det roligaste som finns är att sätta sig upp och dra ner sufletten när man försöker lägga vederbörande i vagnen.

• smint

Lappis: 30 ,vad underbart att det minskar iaf.  

• Lapinette

Jösses, inser att jag missat halva dagens konversation så självfallet hej till alla andra som varit och är inne!

• _koko_

smint - Åh, jag läste den i morse, så fullkomligt VIDRIGT!!!!! Hoppas hon klarar sig utan men...

• snaily
    Vännerfan skrev 2011-05-06 12:36:03 följande:
    Cicci, Jag håller inte med dig alls! Jag älskar småländska och blekingska (och hallänska)!!! De är bäst! Den dialekten de har i Dalsland är dock värst och bonnigast enligt mig.
    Just det, småländska och blekingska är riktigt fint också! Och dalmål! Och ångermanländska! Och och och... Jag jobbade i Säffle ett tag men klarade bara inte AV dialekten! Hemsk. (Förlåt alla Säfflebor...)

Koko
    Hon verkar inte så värst intresserad av mat än, däremot om man höjer ett öl- eller vinglas när hon sitter i knät, då följer hon andäktigt med blicken, ha ha!

MSW
    Tack, precis "rätt svar"!
  • _koko_

snaily - Hahahaha! Kom ihåg generna också, hon har ju inte direkt fått några "tjocka" gener av varken dig eller maken. Och som sagt, nyckeln är ju hur hon mår, inte vad det står på vågen (det är ju därför det finns fler än en normalkurva).

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!