• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Piggelin1

Kan bara hålla med Oupsie! Vet inte HUR många ggr folk frågat mig om jag kommer från Blekinge eller Småland (& oftast då Kalmar).

Tårtan du länkade till låter kanon tycker jag, Oupsie! Ska spara länken.
    LIte pill, men verkar ändå överstigligt liksom! Såvida du inte ska göra ett helt gäng av dem förstås.
    När jag fyllde 40 häromåret gjorde jag denna:
    www.alltommat.se/recept/Jubileumstarta-for-Allt-om-Mat-5627
    Ganska mkt pill med många moment, men åhhh vad god den blev

• Lapinette

Piggelin - sitter här och dregglar ... är hungrig och ska iväg och träna 18.00 (hur nu det ska gå).

• Oupsie
    muggles skrev 2011-05-06 10:32:01 följande:
    Oupsie: min känsla är att på Östra går de efter både hur barnen mår men även efter hur mamman mår, de verkar inte stirra sig blinda på 38+0 iaf. 16/5 är jag i v37+3 och sedan kan det ta några dagar innan igångsättningsförsöket (beroende på beläggning). När man väntar tvillingar får man ändå inte gå över tiden, dvs v40 är det finito oavsett. Så jag tycker inte det är så stor skillnad på 1-2v tidigare... Brukar man inte säga att de är färdiga i v36 och bara är på tillväxt?
    Jag förstår inte heller hur stor skillnad det kan vara vecka 37+ och 38+ för jag har också hört att de är färdiga i vecka 36, men kan det ha att göra med att 38+0 räknas som fullgånget? Jag träffade ju doktorn i vecka 37+5 men skulle tidigast få igångsättning två dagar senare, sen gick det ju några dagar till eftersom de hade så mycket att göra då, men det beror väl också på hur dåligt man mår och om det är fara för barnen för i så fall sätter de väl igång så snart de kan. Hoppas att det sätter igång snart av sig själv som sagt så du slipper gå och vänta så länge till.
  • Oupsie
    Piggelin1 skrev 2011-05-06 16:36:58 följande:
    Kan bara hålla med Oupsie! Vet inte HUR många ggr folk frågat mig om jag kommer från Blekinge eller Småland (& oftast då Kalmar).

Tårtan du länkade till låter kanon tycker jag, Oupsie! Ska spara länken.
    LIte pill, men verkar ändå överstigligt liksom! Såvida du inte ska göra ett helt gäng av dem förstås.
    När jag fyllde 40 häromåret gjorde jag denna:
    www.alltommat.se/recept/Jubileumstarta-for-Al...
    Ganska mkt pill med många moment, men åhhh vad god den blev
    Kaaalmaa

Det som är bra med moussetårtor är att de går och frysa tycker jag, för då kan man förbereda i god tid. Tror inte att jag behöver göra så många, tror att vi blir runt 30 pers (om alla kommer). Har tänkt att testa den där jubleumstårtan någon gång men det har aldrig blivit av men det är alltid kul att få ett omdöme om den innan. Får testa den en annan gång. Är ju svag för hallon och choklad, men jag tänkte att den med vit chokladmousse känns lite somrigare? 

På tal om kalmardialekt, jag läser fotbollsfruns blogg ibland. Tycker att hon är ganska rolig, bland annat när hon försöker skriva så som hennes pappa pratar
  • Oupsie

Snartis, jobbigt med foglossning och sammandragningar . Skönt att du hittat en bra balans mellan allt så att du orkar med.

Lappis, grattis till plats 30!

Porchez, skönt att det känns bättre, och gott med bubbel .

Smint, fy vad hemskt med det stackars barnet. Hoppas verkligen att hon klarar sig utan större men . *ryser* 

• Oupsie

Har ni sett att det är någon som har rekommenderat den här tråden på FB, antar att det är någon smygläsare .

• Piggelin1

Preciiiis! ...och det är nog just frånvaron av mina R som gjort att folk gissat på Kaaalmaaa
    Skårrar som en tok...

Fotbollsfrun, vad är det för blogg?

Kan verkligen rekommendera tårtan som sagt, den blev grym båda gångerna jag gjort den! Andra gången hade jag lite mer rutin, så då tog den inte riktigt lika lång tid att göra.

• Piggelin1

Hur ser man det?! (lilleman i knät, korta inlägg nu...)

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!