• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Fossing77

Jag har fortfarande inte körkort på barnvagn efter 3 stycken... Nu kör jag dessutom en Phil&Ted med två ungar i samtidigt.. ;) Tur den har lufthjul och är smal och smidig.. Annars hade vi nog kraschat för länge sen... ;)

• fru AM

Men vad lugnt det är! Typ jobbar alla eller?

Mugglan? Kram! 

• Snorkfröken77

Hej,

här är en mycket trött, arg och ledsen Snorkfröken totalt under isen
    Imorse på morgonfikat bläddrade jag i lokala morgontidningen och på familjesidan får jag se en artikel om en föräldragrupp i hålan där jag bor. Det var en stor fin färgbild på alla de små söta barnen också, nyfiken som jag är börjar jag läsa namnen på barnen och för varje namn isar sig hjärtat mer och mer, det är min föräldragrupp! (Utan S såklart ) Vet att jag inte borde läsa artikeln med blicken dras som en magnet mot texten och jag skummar igenom den, det står hur roligt mammorna har, att de träffas varje vecka, åkt till Ullared ihop och byter recep. På slutet står de ett stort grattis till alla dessa barn som snart blir ett år. Det kändes som att få en spark i magen, ville bara spy. Tog mig till mitt rum och grät så jag ylade. Allt det jag förlorade och aldrig fick uppleva fanns i artikeln, världen är så jävla orättvis. 
    Hur tänkte den i gruppen som tog initiativet till artikeln? Fattade hon inte hur jag skulle må? Kan folk vara så jävla oempatiska?
    En äldre manlig kollega råkade komma förbi och frågade hur det var och då bröt jag ihop igen, sen försökte jag få tag på maken och lyckades, han blev tvärförbannad och tyckte nog att det var väldigt jobbigt att han var där han var. Jag sjukskrev mig och åkte hem och grinar till och från sen dess.
    Har haft ytterst lite kontakt med en av tjejerna, mailade henne och frågade vems idé det var och om jag kunde få mailadressen till den personen så jag kan maila och berätta hur det kändes att läsa artikeln.
    Jag kanske är överkänslig, men jag tycker faktiskt man får vara det i min situation.
    Fy fan! Gråter

• porchez

Men Snorkis!!! Gud så hemkst, sitter här med magont, tårar i ögonen och gåshud efter att läsa vad du behöver vara med om!  Det är så fruktansvärt orättvist att du har misst S, sen att bli påmind om detta i tid och otid på alla möjliga otänkbara sett. Livet är så orättvist.

Sen känner jag en av dessa mammor väldigt väl och en annan lite gran som har barn i denna grupp. Tidigare har jag inte haft en tanke på att ni kan ha gått i samma föräldragrupp men borde förstått då ni faktiskt bor i samma stad. Jag vet inte vad jag ska säga, jag förstår att detta gör ONT i dig. Varför ska just denna mammagrupp ha en artikel i tidningen? Allt stöd till dig vännen. Tänker på dig....

• Snorkfröken77

I artikeln låtsas de inte ens om av vi exsisterat...Det står att det var sju par som träffades för ett år sen och att de fortsatt umgås. Jag och maken var på alla träffar på VC, inkl första privata träffen, då var jag den enda som fortfarande var gravid. Och nu finns jag inte....

Jag förstår att de är lyckliga och vill visa upp sina barn, men om man nu tvunget skulle skriva om en föräldragrupp, kunde man ju skrivit om en där det gick bra för alla? Jag menar, så pass ovanligt är det ju iaf att barn dör..Jag är dessutom ganska säker på att det är en av mammorna som tagit initiativet till den här artikeln, dvs hon har ringt och bett få vara med, vilket jag inte tycker känns kul. De kan basunera ut sin lycka någon annastans. Mötte hennes karl på lokala icat för ett tag sen, han stirrade på oss som vi var ufon och hälsade knappt...

• MSW

Hejhej!

Snorkis: Fy vad hemskt för dig att läsa något sådant! *många kramar* Har full förståelse för att du reargerade som du gjorde!

Izzie: Okey, nä, här är det åldersgräns som gäller fortfarande.. Det är två veckor kvar tills nästa besök.. Denna graviditet känns så otroligt långsam.. Gissar att det dels beror på att vi var i Thailand mellan typ v10-14 förra vändan och att jag då jobbade och nu pluggar så har jag mycket mer tid som jag hinner fundera på när jag är hemma och pluggar med A på dagis..

Idag kräktes jag igen, *blä* men jag får kanske lite skylla mig själv eftersom jag försökte ha byxorna knäppta.. Aja, det gör jag inte om..

Har inte Lappis snart börjat nya jobbet så hon har ny dator så hon kan hänga här igen?

• fru AM

Snorkis: jag lider med dig - vad hemskt att behöva läsa det där. Vad obetänksamma och blinda människor kan vara! På något konstigt sätt (utan att ursäkta men för att försöka förklara) så är det numera kanske så för dem att deras mammagrupp tog fart och "blev till" när de själva började definiera sig som mammor ... dvs på de träffar som kom efter barnens födelse. För jag vill inte ens tro att de gjor detta av elakhet. Bara obetänksamhet. Hursomhelst - lika jobbigt för dig är det. STOR stor kram!

• smint

Snorkis: fy fasen vilken artikel, dom borde ju tänka lite längre tycker man

BS: hoppas ni kryar på er därhemma, vi snörvlar på här vi också...

Ja nu borde väl lappis vara hemma från sin resa och börjat nya jobbet.

och vart är PB?

MSW: usch för att kräkas, hoppas det ger med sig snabbt..

Min fina mamma är kvar på sjukhuset, igår sa dom att hon fått inflammation i bukspottskörteln vilket tydligen inte var helt ovanligt efter en gallstensoperation, det skall tydligen läka av sig själv, men nu ringde min bror och sa att dom flyttat henne till intensiven för hon får inte ut vätskan ur kroppen, och det har tydligen blivit mer inflammation i magen, men återigen så hjälper dom bara kroppen att läka ut det själv, låter helt galet men har läst om det på nätet och det verkar vara så...  men nu tänker jag på detta hela tiden och målar fan på väggen och tror att hon får cancer och allt möjligt...   Men man får hoppas dom reder ut det här snart.. usch vad jag inte vill bo här nu....

sorry för lite ego...

• fru AM

Läskigt och ovisst med din mamma, Smint. Men bra att hon är på sjukhuset i alla fall. Kanske har njurarna fått en släng av inflammation ... därav vätskeansamlingen ...? Jag tror och hoppas att de får bukt med det. KRAM

• FruCicci
    fru AM skrev 2011-05-05 12:56:58 följande:
    Snorkis: jag lider med dig - vad hemskt att behöva läsa det där. Vad obetänksamma och blinda människor kan vara! På något konstigt sätt (utan att ursäkta men för att försöka förklara) så är det numera kanske så för dem att deras mammagrupp tog fart och "blev till" när de själva började definiera sig som mammor ... dvs på de träffar som kom efter barnens födelse. För jag vill inte ens tro att de gjor detta av elakhet. Bara obetänksamhet. Hursomhelst - lika jobbigt för dig är det. STOR stor kram!

Jag håller med AM; detta var inte av elakhet, tror inte ens att de tänkte tanken....
    MEN jag förstår verkligen hur det känns.
    Sen behöver det ju inte vara någon av dem som tog initiativ till artikel, det kan ju vara en journalist som har sökt upp dem.

Jag skulle inte kontakta dem och i frågasatt, men det är jag det.
Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!