• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Parnassia

Vickan! Jag kan inte läsa bloggen. Är jag med på din lista?

• BrudSommar2006

Porchez?

Jag verkar kunna läsa bloggen i alla fall.

Nu är både jag och maken sjuka, eller ja, det är ingen total katastrof, jag har varit på jobbet, hoppas att vi hinner bli friska till helgen.

Inskolning för Astrid om två veckor, Iris börjar så smått flytta över till stora avdelningen redan nu och blandar sina aktiviteter lite så hon har det bra just nu som får vara med på både lilla och stora avdelningens inplanerade aktiviteter! Imorgon är både hon, maken och Astrid inbjudna till morgonsamlingen med sång på stora avdelningen.

• porchez

hej igen

var bara tvungen att "skrika" ut lite tidigare, mitt jobb är ett jäkla dagis tror jag.
    -  På personalmötet idag så informerade chefen om hans nya planer för mig, och detta möttes av en hel del sura miner. Under mötet ifrågasatte de chefen lite grann att det tyckte det var luddigt vad jag skulle göra osv.  Ingen ens kollade på mig eller sa nåt till mig över huvudtaget.  Efter det så pratade ingen med mig på hela eftermiddagen! Två stycken kollade inte ens åt mig!! En kollega kom in till mig i ett annat ärrende och jag frågade lite försynt vad hon tyckte och hon sa att de andra säkert tog det personligt, som att det inte skötte deras jobb...

Blir så trött, kan ingen se till företagets bästa? Och kan ingen vara glad för mig skull??? Blev så ledsen, så jag åkte hem tidigare och bara grät. Nu har jag varit på gymmet och fått ur mig all ilska och kommit fram till att det är deras problem, inte mitt!

Snaily - hur länge ska ni bo kvar där då? innan det blir den sista riktiga flytten??

Smint - vad tråkigt med din mamma, hoppas hon får komma hem snart...aldrig roligt att oroa sig för sina nära..

• viktualia

Muttrar... det var visst Hemnets usla sökmotor som hindrade mig förut...

Liten - jättefin lägenhet!

Parnassia - nu ska du kunna det!

Smint - hoppas att din mamma piggar på sig!!

Ego - vissa dagar fyller hålan de behov man har... Maken behövde en ny kostym till nästa helgs bröllop. Och det fanns i hålans enda klädaffär med kostymer! För samma pris som jag nu lyckades googla fram. Heja hålan!

(vet inte vad era karlar har för kostymer, men maken har två Tigerkostymer varav den enas brallor är utslitna. Nu blev det en Oscar Jacobson för knappt fyra papp.. verkar rimligt pris... enklare än att hitta än klänningar.. tur nog har jag redan några som duger)

• viktualia

Porchez - hm.. visst är det trist med folk som är missunnsamma, men kollegorna kanske tyckte att nyheten lanserades på fel sätt. Det där med att ge befintlig personal nya arbetsuppgifter och sedan informera omgivningen är känsliga saker. Även om personen som FÅR de nya uppgifterna förtjänar detta till 150% så är det ju inte långsökt att grubbla över varför man själv inte fått erbjudandet eller varför chefen väljer att lansera det på ett visst sätt. Folk är snäva, ego och tycker att kakfaten ska bjudas runt till alla snarare än att kaka ska delas ut till den som jobbat hårdast... KRAM på dig!!

• viktualia

Parnassia igen - just nu letar jag inspiration att skriva tal som jag ska hålla på vår gemensamma kompis Es bröllop... nån västentlig gammal story jag borde outa?!?

• Izzie

Porchez - Vilka ledsamma jobbarkompisar! Förstår att du blir ledsen och besviken. Men det är väl som Vickan säger; folk är sig själva närmst... Tycker du kommit fram till en bra slutsats iaf - det är helt klart deras problem! kram på dig!

Vickan - Jag kan klicka in på bloggen men ser inga inlägg, betyder det att jag inte har tillgång då? Har aldrig varit inne på ngn blogg på BT innan...

MSW - Trist att må dåligt! Hoppas det vänder fort! Skönt med vecka 13 redan. Ska du göra KUB? I så fall är det dags för UL snart va?

Smint - Jobbigt med din mamma! Skönt att de iaf har en idé om vad som kan vara fel, på så sätt kan de ju rätta till det om nu läkaren gjort ett misstag. Hemsk branch att begå misstag i för övrigt. Oacceptabelt liksom. Håller tummarna för att de kan hjälpa henne fort!

Snaily - Matilda var heller inget fan av babysim. Hon har alltid hatat vatten när det gäller att duscha och bada. Hon gråter fortfarande VARJE gång hon ska tvätta håret, och då är hon 3,5... Man borde tycka att hon skulle vant sig vid det här laget. Hursomhelst gick det bättre efter några gånger på babysimmet. Hon blev allt säkrare och mot slutet tyckte hon att det var riktigt kul.

Idag har de presenterat min ersättare för mina kollegor. Skitjobbigt tycker jag. Jag borde ju förstås vara tacksamma för att de har klart rekryteringen i tid och att vi kan planera för en bra överlämnning, men jag är bara halvvägs in i graviditeten och det har inte gått upp för mig att jag faktiskt ska ha barn igen. Jag är fullt fokuserad på jobbet och känner mig mest undanskuffad. Jag förstår rent teoretiskt att det är en bra idé att allt är klart nu och tiden över sommaren går fort, men känslomässigt känner jag mig mest irriterad. Tjejen de anställt har en lång startsträcka och har aldrig jobbat med mitt område tidigare, och inte har jag fått vara involverad i processen heller. Men men, det är ju bara att tugga i sig...   

• viktualia

Izzie - nu har du tillgång till bloggen! (svårt att hålla ordning på adressboken...)

Och det där med ersättare - jag förstår precis vad du menar. För egen del var jag i hemlighet lite nöjd över att jag inte fick nån vikarie på riktigt förrän i september när jag ändå kom tillbaka i november sedan. (den personen fick riktig tjänst, inte vik för mig). Det där med att känna sig undanskuffad känner jag till och från nu när jag jobbar deltid... svårt att hantera... 

.. dessutom det där med bra överlämning är ju främst en fråga för dem som är kvar, snarare än för dig som ska vara borta...

... menade praktegot Vickan som hoppas att du kommer att kunna hantera detta bra och att din arbetsplats hantera detta på ett vettigt sätt!!

KRAM! och sovdags...

• Liten med Mindre

Porchez - helt klart deras problem. Hoppas du och de kan skaka av sig så att klimatet på jobbet tinar upp. De kanske behövde lite tid att smälta?  Många inklusive undertecknad behöver ibland rätt gott om tid för att smälta förändringar eller besvikelser.

BS - krya på er!

Izzie - hoppas att du snart känner dig bekväm i graviditeten och även nya vikarien!

• porchez

Oavsett vad de tycker om min nya tjänst, förändringar i arbetet eller hur chefen har lagt fram det så tycker jag inte någon över 14 år behandlar andra människor på det här sättet. Utfrysningen är hemsk. Men kanske är jag som är ovanligt känslig...

Izzie - jobbigt med känslan för en ersättare. Vi kan väl bara konstatera att förändringar i arbetslivet är jobbiga.  Påminn mig när har du BF? Vad har du för slags jobb? Tror du att du kommer orka jobba (så länge du mår bra) hela tiden ut?

BS - krya på er!!

Har nenne börjat jobba nu? kom in och berätta hur det går!

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!