• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Snorkfröken77

Hej, hoppas någon är inne och läser detta, tror ni det är lugnt att äta Arlas Creme fraiche gourmet med getost i? Utan att värma den? Jag tycker att det borde vara ok eftersom getosten bara är en smaksättning, men blir ändå osäker. Åt den här förra graviditeten men nu är jag ju mycket nojigare. Länk till produkten:
    http://www.arla.se/default____17800.aspx?selectedmenuitem=31424

• Hattis

Hepp! Här sitter jag INOMHUS! Men björkpollena har tagit ett stadigt tag om min näsa så det känns skönt att slippa snora för en stund. Har annars hittills haft en härlig påsk med mycket sol, familj, vänner och god mat (även om jag har fått avstå en del god mat förstås, tur att man gillar sill!).

Ingen mer rapport från EA, antar att det betyder att det är så pass dystert som det verkade.

Snartis - Fy sjutton, förstår att du är orolig Tur att de verkar kolla ordentlig iaf. Kram!

Snorkis - känner att jag nog inte borde svara, jag blev bjuden på en sallad med lite fetaost i i lördags och jag hade samma dag förklarat för den personen som handlade till salladen att jag bara äter pastöriserad fetaost men jag kom aldrig åt att kolla förpackningen och kontrollfrågade inte. Men jag skulle nog avstå från getostcremefraichen eftersom det står att det är 12 % getost i den och det spelar ju ingen roll om getost är pastöriserad eller ej, den ska man ju inte äta ändå. MEN obs obs obs jag är ju knappast expert på detta utan hyggligt irrationellt nojig (vilket du ser om du läser ihop detta stycke). Kanske kan man koka den och ha den som sås? Det skulle jag nog våga. Efterlyser mer input!

September - jag håller med Tinga att Canesten känns bättre. Jag har fått höra att både Canesten och Pevaryl är helt ok att använda som gravid och jag har använt båda sorterna många gånger, men man ska inte använda införingshylsan till vagitorierna. Om du sedan råkar ut för svamp efter graviditeten så be om att få fluconazol istället, bättre för slemhinnorna. Det kan man emellertid inte ta när man är gravid (vet ej hur det är vid amning.)

• Snartis

Hemma igen, urinvärdena är som de är så nya odlingar är inskickade. De hittade inget annat riktigt fel. Det onda verkar komma sig från att mitt blygdben breddar sig väldigt mkt nu och trycker på bla urinblåsan. Så foglossning from hell verkar vara på intågande och läkaren trodde det skulle bli värre hmm jag som trodde min foglossning som jag redan har skulle räcka. Faan vad är detta för elakheter? Ändå rätt glad över att det inte är värre som tex havandeskapsförgiftning. Men det känns rätt dumt över att det var så "enkelt" problem. Men alltså att fogarna ska trycka på inre organ så mkt har jag inte hört om tidigare. Ska ringa spec MV på tisdag för vidare koller på urin mm.

• Hattis

Men vad skit att du ska behöva ha så ont Snartis! Man vill ju förstås gärna veta vad protein i urin tyder på, skönt att det inte var hf iaf. Hoppas att du kan ta det lugnt nu och bli lite ompysslad.

• Snorkfröken77

Hattis - Jag åt den, resonerade med maken och vi kom fram till att det borde vara ok. När det gäller feta har jag fått lära mig att alla feta i Sverige är pastöriserad annars måste den vara väldigt tydligt märkt att den inte är det, så det äter jag alltid.

När det gäller Pevaryl och Canesten så får man ta båda som gravid, jag har fått veta att Canesten tar fler sorter av svamp än Pevaryl. Har man extrem klåda så rekommenderar jag Dactakort som är en kräm som finns receptfritt, är egentligen mot fotsvamp, tar bort klådan också.

• fru AM

Angående ostar så råder ju Livsmedelsverket gravida att undvika mögel- o kittostar oavsett om de är gjorda på pastöriserad mjölk eller ej. Just för att t ex möglet tillkommer senare i produktionen (och därmed ev listeriabakterier). Produkten Snorkis länkade till var lurig! Man får ju anta att Arla har koll på sin tillverkningsprocess. Fetaost är ingen mögel- eller kittost och 'alltid' gjord på pastöriserad mjölk (annars medvetet inköpt på specialställe och svindyr) dvs tore vara ofarlig. Jag följde Livsmedelsverkets råd ganska slaviskt eftersom jag var lite orolig och helt enkelt ville slippa tänka själv.. Till och med rådet att det går bra att äta hårdost (typ parmesan) oavsett pastöriseringsgraden. Sushi petade jag också i mig i måttlig mängd. Men ej rå tonfisk och hälleflundra.

• Snorkfröken77

AM - Det kändes som att det borde vara safe när det är arla och det bara är en liten del tillsatt, får ringa BM på tisdag och kolla med henne. Får man en infektion ska man få feber så det är inte en "tyst" åkomma iaf. Parmesan äter jag för glatta livet också. Kollade slv nu och det är ca  2 fall per år med gravida som drabbas och fisk verkar vara det stora problemet. Så jag känner mig rätt lugn nu ändå. 

• viktualia

Snartis - låter verkligen hemskt hemskt jobbigt!!! Jättekram!

Snorkis - jag hade nog ätit en sked eller två. Lät gott.. och svårt att undvika allt...

Ego - har haft en skitdag trots vackert väder och söt son. Känner mig småtaskig som tycker att makens hobby tar för mycket tid (när den just börjat för säsongen och han verkligen inte kommer kunna använda all önskad tid till den). Trollet sov lite dåligt mitt på dagen och därför har dagens egentid inskränkt sig till att handla om tiden det tog att ta årets första joggingtur. Heja mig! Sen råkade jag få vatten i min mobil och skitdagen kuliminerade....  Verkligen bara en serie vardagsförtret, men jag har tydligen himla dåligt tålamod med sånt här. Vilket skrämmer mig lite... och får mig att fundera vad som är fel på djupet... om det nu finns något som är fel på djupet... eller varför jag är så ur gängorna....

• BrudSommar2006

Jag tror ju att det är säkert att äta creme fraichen men när det gäller saker man inte ska äta så spelar det ju ingen roll om det är aldrig så lite tillsatt. Annars känner jag att jag inte har någon koll på det där med ostar och graviditeter längre.

Jag använde Canesten när jag var gravid, fungerade bra, fast det kom ju tillbaka i omgångar ändå.

Snartis, men hade du inte åkt in hade de ju inte upptäckt det här med värdena, även om det inte är det som gör ont.

Hem från Öland imorgon, redan är påsken slut, snyft.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!