• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • muggles

Vickan: beskriv halvavancerad! Ska den tex gå att surfa snabbt med (snabb processor)? Ska den ha stor bra skärm? Kostnadsramar?

AM: nej ingen förlossning idag. Jag går gärna en vecka till men sedan får det nog vara bra fast det styr man ju inte över. Har så utspänd mage nu så jag har inte känsel på vissa ställen. Känns som att ha tandläkarbedövning på vissa ställen på magen.

Smint: det kan inte vara en pojke och en flicka...

Alltså jag vet inte om man eg kan se på en bebis vilket kön de har, de har ju så androgyna anletsdrag. Men lite lustigt att både jag och maken tyckte samma (vi pratade inte om det förrän efteråt). Och väldigt lik Moa var den! (Vilket kanske motsäger pojke då... ) Pojkar vore roligt och vi har ju namnen klara (för flickor velar vi fortfarande). Ettan (Ada) ligger iaf med huvudet neråt ganska långt ner i bäckenet så det ser hoppfullt ut för vaginalt. Beda ligger i tvärläge som innan. Och drygt 4 kg barn i magen.

• muggles

Porchez: jag tycker det är härligt att höra om hur bra du mår nu! Inte alls tjatigt... Gött att det framskrider med Hunken, go for it! Det sk SF-måttet är ett enkelt sätt för BM att mäta att barnet växer som det ska. Med våra täta UL är det eg överkurs att mäta SF också men BM gör det ändå för att följa alla ritualer...

Telis: härligt med skidåkning! Fick Televinken också testa?

• viktualia

Mugglan -  har härjat lite på nätet och på fejjan.. här är senaste idén  http://www.expert.se/Product/Product.aspx?id=5213551
    egentligen vill jag nog inte lägga så mycket mer än en tusenlapp...  men hm... lite miljövänlighet kanske är värt några spänn till. Kravspec: kamera, möjlig att surfa på men behöver INTE vara supersnabb/smidig till detta. Och som sagt helst runt tusen spänn..

• BrudSommar2006

Jag behöver också skaffa ny mobil men det känns ju som att det var alldeles nyss jag höll på och strulade för att hitta den jag har nu och så är det redan dags igen, suck. Fast det är lika bra att lägga lite energi på det redan nu för man vet aldrig när min bestämmer sig för att lägga av, den känns lite opålitlig faktiskt.

Jaha, ska vi börja vänja oss vid Adam och Ben nu alltså. Jaja, det får gå det med, jag behöver bara dagen på mig att tänka om!! Jag vet att det är bra om de stannar i magen lite till men nu börjar jag bli otålig, nu vill jag veta vilka de är!

Håller tummarna för att Porchez får till dejt med hunken snart.

• Mopedvin

Tjena tjena, sitter på tÅget på väg hem från min hemstad... Har haft en bra påskhelg men som alltid käns det skönt att komma hem.. SJ har ny restidsgaranti så vi får pengarna tillbaka på tågbiljetten för nerresan som tog tvÅ timmar extra! Verkar som alla har haft finväder i påsk. Nu rymmer lilleman återkommer

• BrudSommar2006

Så man får fortfarande bjuda på saker när barnen fyller åt på Hektors dagis, vad trevligt. På Iris dagis har de precis tagit beslut om att man inte längre ska få göra det, förskolan ska inte bidra till barnens sockerintag typ. Jättetrist tycker jag, så många barn är de ju inte att det blir så mycket hela tiden. Traditionen har annars varit att man bjuder på glass. Tror att Iris fortfarande kommer att få bjuda på glass nu i juni men sedan är det stopp efter sommaren.

Undrar också om Televinken åkt skidor? Gissar att vi skippar det för Astrids del nästa år också och väntar tills hon får gå i skidskola.

• BrudSommar2006

Blir det stort barnkalas för Hektor nu då?

Det är onekligen många som fyller år nu på vårkanten. Iris fyller en sån dum helg, långledigt, så det är nog många bortresta, kanske kan ingen komma på hennes kalas. Vi har bestämt att lägga det på måndageftermiddagen i alla fall så kanske några kan tänka sig att komma hem i tid.

Vad bökigt att barnens nya kusin är en kille, nu blir jag inte av med allt rosa jag har här i alla fall...

• fru AM
    BrudSommar2006 skrev 2011-04-26 14:22:10 följande:
    Blir det stort barnkalas för Hektor nu då?

Det är onekligen många som fyller år nu på vårkanten. Iris fyller en sån dum helg, långledigt, så det är nog många bortresta, kanske kan ingen komma på hennes kalas. Vi har bestämt att lägga det på måndageftermiddagen i alla fall så kanske några kan tänka sig att komma hem i tid.

Vad bökigt att barnens nya kusin är en kille, nu blir jag inte av med allt rosa jag har här i alla fall...
    Nej - Hektor är för liten för att fatta det där med att fylla år och ha kalas för egna kompisar. Vi har släktkalas med gudförälderförstärkning på söndag istället.

Jag tycker det är jättebra att dagis fortfarande låter barnen bjuda på något gott när de fyller år. Det är fånigt att låtsas som att de är sockerfria övrig tid och det blir ju inte mer än i genomsnitt ett firande per månad. Att jag är föräldrarepresentant i år kanske har bidragit till att beslutet lever vidare ett år till ...
  • fru AM

Vi har givetvis pratat om detta påföräldramötena och det är ingen som motsatt sig en liten kanelbulle eller glasstrut på födelsedagar.

• muggles

Vickan: har du fastnat för en Ericsson alltså? Det märket skulle inte jag ha valt för en smartphone...

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!