• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Telis

Koko, nej jag vet inte om dom är klara men att dom håller på. Han ligger nu på plats 17 på förstahandsvalet och det var väl plats 35 för någon månad sen. Sjutton platser låter rätt mycket men jag hoppas att det blir som för er!

Grattis Hattis!!! Hoppas att du kan njuta lite mer nu och nojja lite mindre!

Spännande med fotograferingen, Liten! Hoppas det blir bra!

• Fossing77

Ang att bjuda på något på dagis när man fyller år... För några år sedan fick vi föräldrar fram ett förbud på halvfabrikat i barnens mat, så maten är numer kanon, inga söta pulverkrämer osv... Dock förbjöds även bjuda-på-födelsedagsglass/tårta i samma veva, mest för så många barn fyllde i samma månad. Det blev liiite mycket sötsaker vissa veckor. Vi har löst det så att barnen får köpa med sig frukt istället. De köper med exotiska frukter eller vanliga, helt utefter vad de gillar och så hjälper de oss att göra fruktsallad att bjuda kompisarna på. :) Säkert lika mycket socker, men åtminstonde naturligt sådant Flört Vill man ha sås till funkar vaniljyoghurt utmärkt Glad Ett alternativ iaf..

• FruCicci

GRATTIS TELIS!!!
    pussar och kramar till dig idag

• _koko_

telis - Tror vi stod rätt långt bak i kön på flera av våra val, men många ändrar startdatum, väljer ett annat dagis, flyttar osv, så det behöver inte vara kört för det. Men jag förstår att det är nervöst! De ska ju tillbringa mer tid där än med oss föräldrar...

fossing - Det låter väl som en bra lösning. På vårt dagis är det glass som gäller (pinnar eller typ bigpack), helt ok med mig.

• Fossing77

Klart det blir mycket vissa veckor, barnen har ju en tendens att fylla år i klumpar ;) Men fruktsalladen är hemskt uppskattad av barnen i alla fall :)

• fru AM

Hektor skulle nog allra helst bjuda på riskakor och kokta ägg men vi var tvugna att hitta på något som även uppskattades av övriga barn. Frukt gillar han inte - men gurka och paprika (inte heller så intressant för hans dagiskompisar kanske)

• Telis

Cicci, tack!

Koko, ja vi får hoppas på det!

Fossing, det låter som en jättebra lösning tycker jag!

Nej, nu hinner jag inte förlusta mig mer här. Kramar så länge!

• Fossing77

AM - Hi hi! Gurkstavar och ett trevlig vin för H och polarna då Flört

• Ore

Apropå dagis och socker så äts det inte något socker till vardags, men barnen får bjuda på något på sin födelsedag. (Vanligen glass). Fruktsallad lät i och för sig bra det med Nåja, det är ett tag kvar innan det är dags för lillkillens del.

• Piggelin1

Hej hej i solen - det är verkligen underbart att vara föräldraledig just nu i detta grymmevädret (hoppas inte alls att ngn blir avis - nejdå...), känns så himla gött efter den långa tunga vintern. Rent allmänt har jag nog landat lite mer i tvåbarnslivet nu med, plus att det är underbart att lilleman kan sitta i sin stol numera & gillar det. Innan funkade ju vare sig babybjörn, babygym eller filt - bara kånka, kånka, kånka & jag blev lätt frustrerad över att aldrig kunna göra ngt med/hjälpa Amanda.
    Men nu är livet så mkt bättre - det där med att f¨å barn i nov-dec & få en släng av deppighet gällde nog nig med. Förrra gången var dte lugnt, då kom jag ut så mkt & fick så mkt dagsljus, men nu med två barn hemma så finns ju inte den chansen på alls samma sätt.'
    Jaja, nog om det!

Ang dagis - ett litet inlägg - jag kanske är synnerligen okänslig, men varför är det så himla farligt för barnen att byta dagis efter ett tag? Barn anpassar sig ju alldeles fantastiskt bra för det mesta, bara de är trygga med sina föräldrar. Sen att man inte vill ha ett kasst dagis, det förstår jag ju absolut, men själva bytet är väl inte så himla farligt? De vänjer ju sig snabbt.
    Här i Gbg får man vara glad att man överhuvudtaget får en dagisplats (Lex Göteborg ang förskoleplats/-grupper etc, har det ju pratats om flera ggr i media), så vi fick ta det vi fick, när vi flyttade för två år sen (man måste söka ALLT i hela stadsdelen & de närliggande med). Amanda var på sitt dagis (några km härfrån) april-juli för två år sen & sen efter sommaren så fick vi dagmamma här i området där vi bor. Det var inga som helst problem att byta, snarare bara positivt & till det bättre. Jag tror faktist inte att barnen får men för livet för att de byter dagis/förskola/skola. Sorry om jag låter lite dryg nu, men den här trygghetstörsten som verkar råda lite överallt är lite för mkt för mig...

Jaja, det var bara mina reflektioner.

Nu ska jag stax iväg med lilleman till BVC, andra vaccinationen. Han skulle fåt den för två veckor sen, men var förkyld då, så det bir idag istället.

Fick förresten en skön kommentar från Amanda igår:  "Mamma, har du fortfarande en bebis i magen?" apropå min lätt degiga & slappa mage Hmm, dags att göra ngt åt den gissar jag...

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!