• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Piggelin1

Ojdå, vilken debatt det blev

Håller med Mugglan, vi pratar ju inte om att byta var & vartannat år, utan ngn gång/ett par ggr för att det är nödvändigt/behövs.
    Till dagiset som ligger närmast oss var det två års väntetid från det datum vi ville ha plats tills att vi fick det, men vi valde att tacka nej när vi slut fick det, just för att det fungerar så bra som det gör med dagmamman.
    Vad är det, det heter, "Don't fix it if it ain't broken"

Sen har ju både barn & vuxna olika trygghetsbehov & man måste ju självklart vara lyhörd för hur barnet reagerar, men rent genrellt så tror jag inte att det är ngn fara.
    Vissa vuxna vill ha samma jobb/arbetsplats/bostad/stad jämnt, andra är mer rastlösa & vill byta oftare, både jobb & boende. Jag tillhör den mer rastlösa skaran & därför blir det ju lätt så att jag överför det på mina barn med.
    Känner att jag svävar ut här i diskussionen, men det är bara att konstatera att jag blir lite allergisk ibland mot det där med trygghetssträvan & det har inte med Telis ursprungliga kommentar att göra, jag har full förståelse för den där "vill-inte-känslan"

Just det, på tal om svårigheten att få plats här i Gbg - pratade med en kopis på kunchen idag. De bor i närheten av dig, Mugglan (du vet vilka jag menar tror jag), ena dottern har dagis hyfsat nära, den andra har är på ett dagis som förvisso är i samma "stadsdel", men det innebär i praktiken nästan två mil (!!) bort. Efter lämningen har båda dryga milen till sina jobb...
    Olika pedagogiker på förskolor känns ocks bara ngt som vi kan drömma om här, här gäller det som sagt att få en plats över huvud taget. Tyvärr - det är för jävligt.

Mopedvin

• Mrs  B

T.o.m här nere i Skåneland får man inte sitt förstahands val..... Och då bor vi ändå "på landet" och runt en lite stad......

Säger Hej till alla efter en LÅNG frånvaro!!!!!!

• _koko_

muggles - Ok. Vi tolkade nog några inlägg olika tror jag.

Jag är iaf grymt nöjd med vårt dagis och personalomsättningen som är mycket låg där. En har kommit tillbaka från mammaledighet under det 1½ året vi har haft barn där, det är den enda förändringen. De flesta som jobbar där har jobbat 10 år eller längre!

• porchez

Nu önskar jag att jag kände Hunken bättre och vill se hans sida i att flytta dagisbarn
    Men förhoppningsvis kanske jag kan göra det senare när diskutionen redan har dött ut här i tråden...

• Telis
    Piggelin1 skrev 2011-04-27 10:47:25 följande:
    Ang dagis - ett litet inlägg - jag kanske är synnerligen okänslig, men varför är det så himla farligt för barnen att byta dagis efter ett tag? Barn anpassar sig ju alldeles fantastiskt bra för det mesta, bara de är trygga med sina föräldrar. Sen att man inte vill ha ett kasst dagis, det förstår jag ju absolut, men själva bytet är väl inte så himla farligt? De vänjer ju sig snabbt.
    Här i Gbg får man vara glad att man överhuvudtaget får en dagisplats (Lex Göteborg ang förskoleplats/-grupper etc, har det ju pratats om flera ggr i media), så vi fick ta det vi fick, när vi flyttade för två år sen (man måste söka ALLT i hela stadsdelen & de närliggande med). Amanda var på sitt dagis (några km härfrån) april-juli för två år sen & sen efter sommaren så fick vi dagmamma här i området där vi bor. Det var inga som helst problem att byta, snarare bara positivt & till det bättre. Jag tror faktist inte att barnen får men för livet för att de byter dagis/förskola/skola. Sorry om jag låter lite dryg nu, men den här trygghetstörsten som verkar råda lite överallt är lite för mkt för mig...
    Men jösses, Piggelin, läste du ut allt det där ur mitt inlägg?!

Som jag sa redan igår så är det här ett I-landsproblem. Precis som många andra har här.

Jag kanske är en curlingförälder och en trygghetsnarkoman, det är okej i så fall. Jag försöker bara göra mitt bästa och försöker utgå ifrån vad jag tror är bäst för Televinken.
  • porchez

Piggelin - Amanda verkar vara i en härlig ålder men många charmiga kommentarer just nu   Tänker även på din bild på FB igår

MrsB - Kul att se dig här! Hur är det? Allt rular på i 180 km/h eller?

Smint - kul att det blev så lyckat igår

• Mrs  B

Angående socker på dagis.....
    Här får man bjuda på antingen glass eller frukt. Vi har varierat oss, men glassen uppskattas mest eftersom de får väldigt mycket frukt redan. Maten lagas av en kokerska så inget halvfabrikat här, men på skolan finns det en del.

• Mrs  B

porchez
    Ja, hur kunde du veta det...
    Känner mig stygg just nu när jag är här inne istället för att läsa nästa avhandling om det svenska språket.....

• _koko_

(att personalomsättningen är låg är ju bara positivt om man är nöjd med pedagogerna förstås)

Hej Mrs B!

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!