• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • nennesjuttioåtta

nä, nu ska nog jag också sova. Har ju passerat sovtiden från igår med 3 timmar... 

• Oupsie

Nenne, jag hade sådana den första veckan, men har inte använt dem sen dess. De är inte såriga, så det är inte så farligt egentligen, de är mest ömma. Daisy har fått för sig att hon ska bita i dem och ha dem som napp eller nått... Men ibland är hon sån i några dagar och sen går det över, så jag hoppas att hon snart lugnar ner sig lite igen. Nästa gång vi ska till BVC ska jag prata med henne om att trappa ner amningen och ge lite ersättning istället. Se om det hjälper fogarna något också. 

6 bröst btw tjusigt. Men vissa dagar känns det mest som att man bara är ett par bröst i barnets ögon . Eller en kossa eller nått...

• Oupsie

Själv sitter jag här och gungar Daisy i babysittern, det verkar funka ganska bra, hon tystnade efter en stund i alla fall. Skrik-Daisy.

Hänger inte med så bra här för tillfället känner jag, så jag missar kanske något viktigt men jag skriver lite om det som jag kommer ihåg.

Är fotsvett en så ovanlig gravidåkomma? Jag fick defininitivt mer fotsvett när jag var gravid. Och då var det ändå vinter och inte så varmt, vilket jag är tacksam för .

Åh Ada och Beda, heja er. Men nu får ni ju gärna komma ut snart . Kul med 3D, men ser inte de flesta bebisar ut som killar? Flera har trott att Daisy varit en kille i alla fall, men hon ser kanske ut som det. Så nu har jag bara rosa kläder på henne (skojar bara , hon har alla möjliga färger). Jobbigt att du inte får sova Mugglan . Jag tyckte att jag sov bättre när jag hade fått akupunktur. Kan du få testa det? Eller något smärtstillande kanske? Det gör ju så mycket för allmäntillståndet om man får sova.

Hattis, grattis till fint RUL : När är BF?  Och roligt att handla lite mammakläder

Angående dagis har jag inte så mycket att inflika, tänkte att jag skulle försöka ta reda på vad som gäller här. De ska bygga ett nytt dagis jättenära vårt hus, och det hade ju varit praktiskt att få plats där.

Tinga, glömde ju att säga sist, det är verkligen en jättefin möbel. Ni vill inte ha bara en sektion då? Fast det blir kanske inte riktigt samma sak, det är ju snyggt att ha både skåp och lådor. Jag ska inboxa dig när jag har postat det här inlägget, om jag kommer ihåg det .

Fru E, jag vet inte riktigt vad jag ska skriva, men det gör ont i mig att det inte fungerade det här gången heller . Stor bamsekram till dig!

Sweet, grattis till det gröna kortet (om jag inte har sagt det någonstans) . Måste kännas skönt! 

Nu står det still i huvudet här, men jag brukar alltid komma på något när jag går och lägger mig eller så. Här rullar det på tycker jag, har fått sköta det mesta av markservicen här hemma den senaste tiden.  Maken har jobbat ca 230 timmar den här månaden, än så länge. Jättekul... men men, han var ledig länge innan dess. Jag tycker att jag mår lite bättre, några fler bra dagar än dåliga sådana, så det känns skönt. Avvaktar med medicinering, känns inte som att behövs för tillfället i alla fall. Fogarna däremot är ingen höjdare, tycker inte att det blivit bättre på ett bra tag. Är jag igång för mycket får jag ont, och "för mycket" är långt ifrån "mycket". Känner mig begränsad när jag inte kan göra vad jag vill, jag går upp i vikt för att jag inte rör mig så mycket osv vilket så klart påverkar humöret. Ska bli intressant att se om det blir bättre om jag drar ner på amningen.

Nu är det dags för sängen, se you all later!

• smint

Hej Oupise: Roligt att se dig här igen, skönt att det känns lite bättre, skönt att avakta med medecinerna ett tag. Trist med foglossningen fortfarande Hoppas det hjälper om du drar ned på amningen..

Nenne: Njut nu sista dagarna som helt ledig, har inte fattat skall du jobba halvtid från nästa vecka?   

Tilde hostar en del idag med så det blir mys hemma, men det är ju bra att hon hostar för då är det väl på väg bort?  Hoppas det är bättre till imorgon då vi skall ha valborgsfirande i föreningen med brasa och korvgrillning. Men får en massa gjort när vi bara är hemma, annars är jag ju ute en del på vift med Hugo. Men igår städade vi hela nedervåningen, och på kvällen tog jag och skurade badrummet med rotborste och klorin och jisses vad rent och fint det blev, och rensade även avloppet i handfatet, sambon är så känslig så det är jag som får göra sådant..

Ja PB, hoppas livet inte snurrar för fort nu och att du kikar in snart igen. Kram

ja jag går gärna på 5 års jubileum, kommer åka till frankrike runt den 10 juni tror jag och är borta en vecka. Men om det är ett datum vi är hemma kommer jag gärna, har ju läst tråden i typ 4 år så måste komma och träffa er.

• Ore

Förvaring: Vill haaaaa! Eller ja, jag har ju vårt extrarum + en klädkammare som förråd i lägenheten. (Läs: en jäkla massa grejer i en enda röra). Vad jag behöver är nog snarare tid att gå igenom röran och rensa. Vart jag nu ska få den tiden från?

Har i alla fall förvarnat maken att om vi inte flyttar senast i september så är det rensning av extrarummet för att ge lillkillen ett eget rum, som gäller.

Vill jättegärna fira 5-årsjubileum! Även om jag inte varit med från början. Avvaktar litet och ser om planeringsgruppen får bättre lämpade deltagare än mig, annars vore det skoj att försöka trolla fram litet tid till det ändamålet...

• porchez

hej! hoppar in och slänger ut datum i Juni det är väl egentligen 3 helger? för på midsommar gissar jag att de flesta har annat för sig?

4, 5,11, 12, 18 eller 19 juni? Lördagar kanske är enklast att ses på isf är det 4, 11 eller 18:de som gäller?
    Jag kan än så länge när som!

• fru AM

Jag tycker 11 juni låter som ett bra datum för 5-årsjubileum! 

• snaily

Lägger en tung (?) röst på 11 juni! 4 juni flyttar vi in i huset så då bör jag nog hålla mig hemma, även om jag kanske inte är till så mycket praktisk hjälp. Men kan ju peka med hela handen och bestämma var alla möbler ska stå.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!