• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • fru AM

Godmorgon i tråden!

Har ni förresten sett att man på Hemnet numera kan titta på hus utomlands ...? (Det kanske man har kunnat länge men det var nyttt för mig). Sommarhusletandet/-gluttandet har plötsligt fått ytterligare dimensioner. La dolce vita i Italien lockar svårt.

Nu har jag glömt allas BF-datum igen (och inte sparat ner den fina listan som jag tror MSW senast lade in). Någon som kan informera mig? Hittade en påse mamma-/amningskläder i en garderob häromdagen. Någon som behöver något speciellt så ska jag se vad som finns? 

• MSW

Bf-lista Muggles 3/6 Snorkfröken 3/7 Snartis 11/8 MSW 13/11
    får se hur den blir när jag klippte och klistrade på mobilen.. Ni andra får hojta till när/ om ni vill vara med..

• fru AM

Smint: ja det såg gott ut!

MSW: Tack för lista! Nu ska jag skriva upp alla datum på en postit-lapp så jag har koll!

• BrudSommar2006

Pust, ja vad det gäller dagis har det varit en del turer här. Eftersom vi har syskonförtur var vi ju rätt säkra den här gången på var Astrid skulle hamna. Vi satte april som önskat startdatum men var medvetna om att vi troligtvis skulle få vänta till i augusti. Plötsligt kommer det ett mail från förskolan som talar om att en tvååring, inflyttad från Solna, utan syskonförtur, ska få börja nu i maj efter påtryckningar från föräldrarna. Eftersom vi står före i kön och vårt önskade startdatum är passerat så blev vi ju riktigt arga, speciellt eftersom de var så noga med att prata om den där kön och hur noga det var när Iris inte fick flytta upp till stora avdelningen med sina kompisar för ett år sedan på grund av äldre barn som de var tvungna att plocka in från kön. Så nu ska Astrid helt plötsligt skolas in från 16:e maj istället för efter sommaren. Det blir bra det för jag får bära henne skrikandes och gråtandes därifrån varje morgon när vi lämnat Iris, hon vill ju vara kvar och leka med alla barnen.

Telis, jag håller i vart fall tummarna för att det ordnar sig med rätt dagisplats. Det är ju förmodligen ungefär samma barn som står före i samtliga köer så när de blir erbjudna plats på ett ställe försvinner de ju i kön från ett annat.

• BrudSommar2006

Oooops, jag har haft kogödsel istället för rhododendronjord runt det lilla som är kvar av syrénhortensian. Har jag till sist tagit livet av den trots allt nu tro?

• fru AM

BS: jag är mest nyfiken på var du fått kogödslet ifrån ...?
    Bra jobbat att klaga på att dagis frångår köordningen - det är helt magiskt vad plötsligt det kan materialisera sig platser till både dagis och skola på det sättet (vis av erfarenheten från Storsonens skolbyte), 

Jaha - nu är de närliggande kvarteren avspärrade pga misstänkt bomb på en bank i nästa kvarter ...Känns inte bra att jag snart ska gå och hämta barn på dagis. Blir en lång omväg idag. 

Måste jubla lite över vår nyfixade garderob/förråd! Det blev så himla bra. Massor av ny extraplats blev det tack vare väggklängande elfasystem. Och snyggt gråmålat golv! Plötsligt trivs man därinne!

• Piggelin1
    Telis skrev 2011-04-27 15:02:38 följande:
    Men jösses, Piggelin, läste du ut allt det där ur mitt inlägg?!

Som jag sa redan igår så är det här ett I-landsproblem. Precis som många andra har här.

Jag kanske är en curlingförälder och en trygghetsnarkoman, det är okej i så fall. Jag försöker bara göra mitt bästa och försöker utgå ifrån vad jag tror är bäst för Televinken.
    Nej Telis, det gjorde jag inte & jag påpekade det också i ett senare inlägg.

Att vi alla vill våra barns bästa måste vi väl ändå utgå från att vi alla här vill

Var hemma på frukost hos Mugglan idag - nu är det verkligen dags för Ada & Beda att titta ut snart, det tycker jag allt
    Tack, Mugglan, verkligen supermysigt & gott!

Amanda har börjat leka en massa med olika grannbarn nu senaste veckorna - det är så kul att se! De springer fram & tillbaka mellan husen & jag inser mer & mer alla fördelarna med att bo i ett sånt här område med otroligt många barnfamiljer. Just nu hoppar hon studsmatta hos en av dem!
    Ett av husen mittemot här ska säljas nu, det första sen alla byggdes för två år sen. Ska bli spännande att se utgångspriset.

Nähäpp, nu hojtar lilleman, han har varit kinkigare än vanligt både igår kväll & nu på em, förmodligen vaccinationen igår som spökar, för han ville inte äta ngn mat idag, så det fick bli ersättning till "lunch" istället.
  • viktualia

BS- galen historia med dagiskön! Själv undrar jag hur nära inpå starten som beskedet kommer. Ska jag vara föräldraledig i augusti pga försenad start så behöver jag flagga för det i tid.... äsch.. det är väl bara otåliga Vickan som är i farten... min arbetsgivare är ju så förvarnad det går...

Annars är jag lagom trött efter att ha pratat med allmänheten fler gånger än vad jag hade energi till idag....

• fru AM

Vickan vi har fått veta två månader innan senast ...

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!