• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Mrs  B

Koko
    Det hoppas jag verkligen, men det går vattenkoppor i byn och inne i stan så vi får väl se.......
    Tycker vi har varit sjuka tillräckligt mycket detta året. Månadens lön var inte mycket att skryta med......

• Fossing77

Hi hi! Oj vad det tog fart om dagis ;) Jag vill bara tillägga att jag inte är militant på något vis och att byta nån gång dödar ingen unge ;) Byta flera gånger per år däremot... då kan det börja bli jobbigt... men i slutändan beror det ju på vad barnet klarar och det e ju väldigt individuellt :)

• _koko_

Mrs B - Håller med om att ni varit tillräckligt sjuka! Våra grannar som vi umgåtts rätt intensivt med har fått vattkoppor, men vi har mest varit ute så jag hoppas ändå lite att vi slipper. Gör vi det ska jag direkt boka vaccinering sen. Tycker det är rätt stressigt att gå och vänta på ett eventuellt utbrott...

• Snorkfröken77

Hej MrsB!!!! *vinkar i efterhand*

Apropå flyttande av dagisbarn så tror jag att föräldrarna lider mer än barnen och att barn är mycket mer flexibla än vi vuxna är.

Pratade med min BM igår och hon trodde inte creme fraiche jag ätit var farlig på nåt sätt men som hon sa: blir du orolig av att äta den kan du ju strunta i det framöver

Leffelinas rörelser har ändrats nu tycker jag, det är mer som rejäla skuffar än de nätta sparkarna förut, antingen har hon ändrat position eller så är hon större Förresten hände en skum sak idag, hade samma byxor på mig som igår, men idag stannade de inte uppe (svarta finbyxor med bred resårmudd) de halkade ner under magen och la sig som en korv hur jag än gjorde, och går satt de uppe som vanligt? Leffelina måste ju ha flyttat sig så magen står ännu mer ut. Jag har ett par till byxor som varit lite stora som jag hade i slutet av förra graviditeten, får väl dra på mig dem imorgon...Magen är verkligen annorlunda den här gången, den är mer framåt och utstående, med S var jag mer bred, skumt...

Oupsie - Hur är det med foglossningarna? Blev det någon medicinering? Hur mår du och Daisy? (och maken såklart!)

Annars väntar jag på att tulpanerna och magnolian ska slå ut, kom igen då!!! {#emotions_dlg.flower}

Fick höra en solskenshistoria på mitt jobb igår av en kollega, en kille på jobbet som också förlorade sitt första barn som vi, de hade idag tre (!) levande barn, alla graviditeter efter den första hade gått bra. Sånt är så skönt att höra. Jag är så rädd att det inte ska bra den här gången heller. Då vet jag faktiskt inte om jag vågar gå igenom en till graviditet Och det känns inte roligt att tänka att vi kanske aldrig får levande barn, det är så vidrigt att jag inte orkar tänka på det. Fast tankarna smyger sig på ibland, och iom makens sjukdomsbesked han fick förra våren skulle det nog vara svårt för oss att få adoptera också. Det måste gå vägen!!!

• fru AM

Snorkis: härligt med solskenshistoria! De behövs! Cool BM - hennes kommentar var ju på pricken! Lustigt med din mage - det LÅTER ju som om du har en pojkmage denna gång och ha de en klassisk flickmage förra gången ... Är ni säkra på att det är en flicka?

• Snorkfröken77

AM - Min BM är gammal i gamet och väldigt cool, vilket är skönt Jag tycker själv att jag har en klassisk pojkmage och har inte varit sugen på alls samma saker, kan BM ha tittat fel ändå? Får be dem kika igen på TUL.

• Hattis

Nämen hej mrs B! Long time no see, kul att se dig här

Verkar som om jag har missat Kokisen, vinkar i alla fall!

Dagis - känns avlägset, så även kontakter med Försäkringskassan, och förlossning. Börjar däremot förstå att det är dags för mammakläder.

Snorkis - härligt med en solskenshistoria!  Jag har en känsla av att man får höra alldeles för få sådana och oproportionerligt mycket elände, särskilt om man varit med om en del elände själv. Ang. kön - jag har fått för mig att det är lite osäkert om man får besked om en flicka, men efter RUL med en mycket erfaren BM som konstant berättade vad hon såg sade att hon alltid tyckte att det var helt självklart vad det är för kön - så länge fostret behagar visa upp dessa delar. Ni borde väl ha en bra chans till "nästanfacit" vid TUL?

Jag och maken  såg varandra i ögonen efter att BM frågat om vi ville veta ("Nej!" Men å vad svårt det var ändå att inte tjuvkika!) under tiden hon kollade in delar där det skulle kunna synas.

Var är Lappis? Ute och reser? Fullt upp på nya jobbet?

Klädde mig alldeles för kallt imorse, travade iväg till jobbet utan någon som helst jacka utan bara en kofta. Lite väl kyligt redan då och uschligt kallt när jag skulle bege mig hem någon gång efter 18-tiden. Brrr! Dags att fixa en kopp te.

• Ore

Snorkis: Tycker också det låter som "pojkmage". Om det nu finns någon sådan...

Hej hej MrsB!

Telis: Även I-landsproblem kan vara problem

Generellt sett är det nog inte så traumatiskt för barn att byta förskola. Men det finns ju ingen anledning att göra det "i onödan". Två av mina syskonbarn bytte dagis i samband med flytt, och trivdes inte på det nya. Så där blev det ytterligare ett nytt dagis... Har även en kollega vars barn bytte dagis, men vantrivdes och fick byta tillbaka. Det är väl kanske inte så vanligt att det blir så, men det kan ju hända, och det är klart att man vill undvika det.

Och på avdelning I-landsproblem så finns det ju roligare saker att göra med föräldraledighet än att lägga den på dubbla inskolningar!

Såg på FB, och kom då ihåg, att Lappis lever 'La dolce vita' (eller vida?) i Italien (Nädå, inte alls avundsjuk... )

• viktualia

Telis - jag anar att jag kommer grubbla precis som du om dagis och inskolning och jox... mest för att det känns som att han kommer att hamna på det geografisk närmaste dagiset, som maken fick halvbra vibbar av att besöka....

Snorkis - säg till om du får klädbrist. Jag har ju några gigantiska jeans som jag hade de sista månaderna plus en del annat jox...

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!