• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • passionsblomman

Snorkis, vad fullständigt underbart att läsa ditt glada inlägg för några sidor sedan! Vilken befrielse att känna ångesten släppa lite!

BS, fy fan vilken jobbig sits DU kom i nu då! Inte ett val man vill behöva göra. Jag förstod -för första gången-där för ett tag sedan att du har rejäla besvär med ryggen och så. Det måste vara gräsligt och jag förstår verkligen att det är en stark faktor. Man kan ju faktiskt ta väldigt mycket stryk med täta graviditeter också. Kram till dig!

Såg Parnassia där bland inläggen när jag försökte sskumma ikapp. KRAMAR och vad kul att se dig!

Och Izzie! GÖTT med att allt ser bra ut! Jag visste knappt ifall du ens var gravid eller ej längre, för jag ar inte sett dig prata om det.

Lappis, när Piggelin var här och vi satt framför nyheterna sa vi "stackars Lappis, hur i allsindar ska det nu bli med hennes resa" Jag förstår verkligen att ni skjuter upp det. Usch, det är så hemskt hela alltihop att man blir alldeles matt och tom.

Hur är stausen hemma hos Klockarbol? Vattenläcka såg jag. fy för jävlars vad skitjobbigt!

Porchez verkar nykär och det skrivs om någon hunk? GRATTIS! Så här i vårens tid passar det väl yyyytmärkt.

Verkar vara fler sjuka hem än vårt.*sympatier till alla* Här hostar vi lungorna ur oss ikapp och kör, som den värsta TBC-klinik. Jag vaknade helt utan röst idag och haostar ytterst obehagliga grejor ur det djupaste innandömet av lungorna känns det som. Jag som skulle till försäkringskassan för möte med min handläggare idag. och sjukgymnastik i morgon. Glöm! Ingen vettig människa vill ha mig i närheten som det är nu.
    Väntar på provsvaren fån sköldkörtelröntgen och under tiden går min kropp helt bananas. Igår fick jag sådan galen hjärtklappning att jag nästan fick panik. Ångesten blir hemsk när det drar igång sådär och man känner sig helt hjälplös. Läskigt. Fortsätter det så här igen idag, så måste jag ringa läkaren, för det är exempelvis helt omöjligt att somna medan kroppen beter sig som om jag just flyr en eldsvåda.

Vår pinsamma kortupplevelse hos veterinären toppades förresten rejält på kvällen.
    Jo, för jag åkte hem. Förde över pengarna till sambons konto och kom överens med honom att han skulle åka förbi och betala, för att jag skulle kunna ta hand om middag och hund mm. Jättebra.
    Han åker dit efter jonbbet men missar infarten till kliniken, gör i otåligheten en förbjuden u-sväng över någon heldragen linje. Vad han inte ser är att bakom honom ligger en polisbil....

...ops! Jaha, och vad upptäcker DE då, när de stoppat honom "hur var det här då-mässigt". Jo, vår bil skulle visst ha besiktigats för någon vecka sedan som senast.
    Det kostar 1500 kr att kröra omkring på Småländska landsbygden i obesiktigad bil för att man är en glömskpelle.
    Så hundens små lurviga öron blev en tämligen kostsam historia. Men vad fan, som arbetslös, sjukskriven och med sambons deltidsinkomst på låglönebasis, så är ju pengar det enda vi har. Och jag ä int bitter.
    Bara hostig och sköldkörtelrubbad.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Soldemor
    passionsblomman skrev 2011-03-24 12:05:25 följande:
    . Och jag ä int bitter.
    Bara hostig och sköldkörtelrubbad.
    Och med en hel del ironisk humor, typ.
  • Izzie

Tack för grattis! Jo, du har rätt PB, jag har inte skrivit så mkt om graviditeten. Ville ligga lågt tills jag fått lite positiva bekräftelser på att allt var ok. Idag har jag gjort glukosbelastningstest och det gick över förväntan. Jag var glukosintolerant under förra grav och fick göra glukosbelastningstest 3 ggr då. Eftersom jag har fler kilon nu, så var förväntningarna att jag skulle få värden som förra gången, eller ännu sämre. Pappa har dessutom blivit diabetiker nu så jag har det uppenbarligen i släkten. Men peppar peppar, mina värden var bättre än någonsin. Helt inom normalspannet! Så skönt! Risken vid grav diabetes är ju bla att man kan få stora barn, och eftersom jag har ett trångt bäcken vore det inte toppen. Det kan förstås öka risken för ytterligare komplikationer även vid nästa förlossning, och en sån som jag hade förra gången har jag verkligen inga planer på att ha igen... Men men, nu såg ju allt bra ut och så skjuter jag tankarna på en förlossning lite längre fram...

Muggles - Låter bra att bara ta det lugnt! Vad är en Belly bandit?

PB - Trist att må risigt och dessutom bli av med en massa pengar... Böter gällande fordon och trafik (tex felparkering el fortkörning) är bara överjävligt dyrt nuförtiden. Hoppas ni piggar på er!

Parnassia - Vad skönt att ni fått lite bättre nattsömn nu! Sånt är bara så mycket värt. Man blir inte människa utan...

Ore - Grattis till produktionshöjningen! Kul att dessutom få lite bonus för det!

Lappis - Vad härligt med Rom och Toscana! Det låter verkligen inte som ett dåligt alternativ! Juni måste vara fantastiskt därnere!

• Snartis

Tjoho nu står det en inköpt vagn i hallen! Så nöjd och känns bra att den är på plats Sen shoppade jag gravidkläder på lunchen, nya jeans och tights. Har mkt kvar men det är kul att ha lite nytt. Nu har jag kommit halvvägs v20 och är så nöjd med min vilde i magen

• fru AM

Lappis: här är restaurangen i Cortona jag pratade om: http://www.locandanelloggiato.com/index.htm
    (förutsatt att de har en uteservering med utsikt över torget - jag känner inte igen mig på interiörbilderna eftersom vi satt ute båda gångerna vi var där)

Tack alla lunchdeltagare för en trevlig lunch!! 

• Snartis

Izzie: det blev en brun brio happy, sittvagn med hårdlift

• viktualia

PB - världen är jävlig på så många subtila sätt... *stackars* Hoppas att ni alla piggar på er!

AM - aha.. anade att det inte hade att göra med inkomstskatter... men som sagt surt ändå! I serien trista skattesmällar. Här hamnade hushållet på ca 3000 plus efter förra årets föräldraledigheter, rot-tjosan och ränteavdrag. Dvs... ingen svindlande summa direkt..

Hattis - kram till 15 fulla veckor!

Snartis - du låter också piggare! bra!

Lappis - låter som en trevlig ersättningsresa mitt i bedrövelsen!

Mugglan - rolig pryl! var tvungen att googla www.mylittlestar.se/ och där fanns ett och annat!

Ego - nu är jag klart piggare. Jag har både lyckats äta vettig frukost och lunch. Plus utmanat ödet genom att dricka en kopp kaffe. Männen i mitt liv ligger mest och sover, vilket ju är bra... Jag har till och med lyckats genomföra en halvtimmes lång promenad i det strålande vårvädret!! Och är det nån som är svältfödd på vårtecken så rekommenderas Vickans trädgård - fullt med blommande snödroppar!!

• fru AM

Lappis: den restaurangen är helt fantastisk! Jag minns en pasta med vitkål och tryffel ... Snark vad gott! Hoppas ni hittar dit och att de har öppet! 

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!