• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Tinga

Muggles - ledstänger ska kollas in och köpas i veckan. Tur att du kan vila på dagarna nu, när du inte får sova ordentligt på nätterna.

Oms - det där lät verkligen inte som någon vidare mamma-grupp.

Nenne - sortera pensionspapper är ungefär det värsta som finns att göra, så all heder åt dig som tagit tag i det projektet. Kan du köra en omgång här också? Du kanske ska satsa på en tillvaro som pensionspapperssorterare när du börjar jobba igen; utan att ha gjort någon djupare marknadsanalys tror jag att det skulle vara efterfrågat.

Snaily - de verkar ju ha satt din man i arbete, eftersom han inte har tid att sms:a med dig.

• fru AM

Nenne: det är skitjobbigt, de där tre nätterna eller hur många det nu tar. Men man måste stålsätta sig om man inte orkar vara en levande napp längre. Pricken BEHÖVER ju inte snaska tutte på nätterna för att överleva utan det är bara en liten ovana han lagt sig till med. Öronproppar kan vara bra - för alla vuxna inblandade. Öronproppar och en övertygelse att det är för familjens bästa. Men som sagt skitjobbigt. När man gått genom skärselden och plötsligt har ett barn som antingen sover sig igenom nätterna elelr i alla fall kan somna om utan tutte så förstår man inte att man tvekade och drog ut på det ...

Pricken kommer nog snabbt lära sig att välling eller gröt på kvällen is da shit eftersom han sedan inte får nåt på natten ... Lycka-till-kram!

• nennesjuttioåtta

Tinga – ojojoj, jag ser dollartecknen fladdra inför denna chans att casha in miljarder på andras lathet men min självbevarelsedrift är starkare... ÅÅhhh jag har ingen koll, det är orangea papper här, 47 kr från Collektum där, sen några fonder från tiden på fina reklambyrån hos en annan förvaltare, och så det där som Folksam hade och AMF har jag visst också några kronor hos och Aleta med. Vad som är vad (privat, ITPK eller WTF har jag ingen aning om. Allt ska väl kunnas samlas hos en och samma men jag måste nog samla mer kraft först. Det märks att jag jobbat på många olika ställen och ingen har betalt pension till samma. Yeiii

AM – åh nu känner jag mig peppad!!! Vi får se om känslan håller i sig i natt.... 

• Oms
    fru AM skrev 2011-03-21 14:30:48 följande:
    Snaily: välkommen till Stockholmstrakten! Hojta till om du är på väg in till city någon dag! Kram!

Nu har Hektor lyckats programmera om vår örontermometer (Braun Thermoscan) till Fahrenheit istället för Celsius. Det blir mycket krångligt att ta tempen och sedan springa till datorn för att omvandla till celsius ... Tror han skulle vara användbar för vilken terroristorganisation som helst faktiskt.
    underbara barn

Nenne - jobbigt med amningsavänjning men jag säger som mågna andra före mig - det e bara o va påt' jag menar förr eller senare på detna eller det andra sättet så ska ju barnet vänjas av och ALLA barn vänjs av. Gör på det sättet dom passar dig! jag har vant av båda mian barn tidigt (men då av andra anledningar) och då har man inte samma problem helt klart, en 4-5 månaders är inte lika selektiv med maten som äldre barn är! lycka till
  • Oms

Nu ska jag hämta barn - höll på att säga att jag inte har ngn aning om vart dagen tagit vägen men kom ju precis på att jag har jobbat, hahah

sen ska det bli pannkaka på lillskruttans begäran undrar om jag inte ska hinna med o städa lite också - även om jag verklgien har haft fullt upp med att bara vara mamma o mysa med lilltjejen så känns det som om jag BORDE ha städat o fixt o fejat här hemma när de nu har varit borta på resa... varför är man så?

Ang Justin Bieber konserten, den hade tydligen varit helt fantastisk! jag har inte pratat med dottern men maken har ju smsat sådär 20 ggr sen lör fm och enligt honom har det varit galet stresigt med tider hit o dit, men de har lyckats shoppa, sett manchester åkt såväl bil som buss, tagit promenader, umgåtts med makens vänner och gått på konserten på totalt 1,5 dygn i Machester - bra jobbat tycker jag! nu är de i Munchën på mellanlandning, och av förklariga skäl är tjejerna och maken helt slut!

jag borde nog städa lite iaf, och kankse ngn middag att inmundiga sent ikväll när de kommer...

tjingelign på er

och just det, Lappis - synd på resan men ni gjorde nog helt rätt där, finns ingen anledning till att ge sig iväg till just JApan under rådande förhållanden. Det posisitva är att du får mer tid till att öva din japanska

• fru AM

HAr glömt att delge er ett listigt tips på hur man lurar i ett barn flytande antibiotika. Förutsatt att man hittar någon dryck att blanda ut det i så att det smakar ok - i vårt fall mix av Amimox och Coca Cola: ta fram ett "snurrigt" sugrör, ett sånt där genomskinligt som går i kringelikrokar. Den mycket misstänksamma Livia gick på det så till vida att hon blev helt upptagen av att sitta och titta i kors på drycken som åkte genom sugröret ... Det var kvällsdosen. Till frukost fick hon en liten bägare fuktyoghurt med Amimox nedrört. Hon tillät dessutom mig att mata henne (så at thon fick i sig hela bägaren) - jag hade berättat för henne att det var viktigt att äta och dricka ordentligt när man är sjuk så att man kissar och bajsar ut Bassiluskan ... Eftersom hon nu slapp medicin (officiellt inför Livia alltså ...) Lögnaktiga mamman! Jag är avundsjuk på er som har barn som sväljer medicin utan att tjafsa.

• sweetstreet

AM,
    här mutas det alltid när medicin måste tas. Godis eller glass.... Enda sättet...

• sweetstreet

BS
    jag skickar fler kramar till dig vännen!!!
    Hoppas det känns bättre nu.  

• sweetstreet

Nenne,
    jag har ingen koll på amning och avvänjning.
    Däremot slutade vi ge lilltjejen flaska på natten när hon var kanske ca 6-7 månader eller så??? Det var HEMSKT de 2 första nätterna när hon vaknde och grät hjärtskärande. Men efter två nätter vaknade hon inte längre.
    Om jag varit mammaledig hade jag nog inte slutat nattmatningnen redan då, men eftersom jag jobbade helttid hade jag bara ingen ork att mata på nätterna då och fick tipset om att helt enkelt inte ge ngt i 1-2 nätter. Ohd et fungerade.
    Men man måste verkligen stålsätta sig när de gråter.....

Hoppas i ivlket fall det går bra för er med detta.
    Å andra sidan har jag hört ngn säga att det inte är så smart att avsluta amning just i 8-10 månaders ålder  p g a att barnen just då är inne i en separationsångestfas....??? 
    Men jag tror det handlar om att man själv måste känna efter hur ens eget barn är samt hur ens egen situation är.
    KRAM!!!

• MSW

An: jag är tacksam över att A tar medicin snällt! Och annars räcker det att köra med mutor som hos sweetan!

fick möjlighet att lägga mig ner och ta det lugnt, medans A sysselsätter sin morfar! Och då kände jag att jag är nog rätt rejält hängig idag med! Men jag har redan varit borta från praktiken de två dagarna som vi har "rätt" till, utan att behöva ta igen något.. Så nu känner jag att jag måste dit imorn...

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!