• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • smint

porchez: Härligt med sådan måndagsenergi Håller med de andra, det sprudlar om dig

OMS: Hur hade dom haft det i UK? och var konserten bra?  Håller alla tummar för dotterns prov

Tinga: Åh vad god mat ni ätit i helgen  

I går åkte grillen fram igen och svärföräldrarna kom på besök och firade Tilde. Vi grillade kött och svärmor gjorde en god quinoa sallad. Efterätt hade vi kvar sedan kalset. Sedvanligt solsidan och sedan sängen.

insåg i morse att jag hade tagit fel på dag då T skulle till BVC, trodde det var idag men tur att jag såg det innan vi gått ur sängen, så det blev dagis idag för henne istället.

AM: Hur har det gått med sjuklingarna där hemma?  Hoppas Livia mår bra och att H inte får hennes baciller

• fru AM

Smint: Livia är på dagis igen men Hektor är hemma - han hade lite feber imorse igen (var dock frisk hela helgen efterson sjukfredag - konstigt). Nu har även maken däckat - så jag både VAB:ar och VAM:ar ,,,

Mysigt att grilla för alla er med uteplats ... ! Vi skulle väl egentligen kunna grilla på balkongen - fast men egetligen inte får ... 

• muggles

BS: vilken skräll! Och chock Det är jättejobbigt med abort, både fysiskt och psykiskt men samtidigt är det inte kul för ett barn att komma till världen och vara oönskat. Visst är det ironiskt att du kämpade så med Astrid och så kom det här till bara sådär, verkligen otur. Kram!

Tinga: lät himla gott det du beskrev! Blev särskilt nyfiken på parmesankorgen... Kul att bli klar med renoveringen, hittade ni schyssta ledstänger någonstans?

Shit vad ont jag hade i framfogen i natt!!! När jag hävde mig upp i sittande läge i sängen (för att gå på toa), så nästan studsade jag till av smärtan. Och sedan fick jag ta stöd mot garderoben när jag haltade fram de första stegen. Oj oj, kommer inte ihåg att det var så här när jag väntade Moa...

Igår var vi på väg att göra lunch när grannen knackade på och undrade om vi ville grilla korv med dem. De hade bjudit in halva gatan, så vi fick tillfälle att prata med ännu fler grannar än de som bor närmast. Herregud, det är löjligt: i 6 av husen närmast är det bebisar på gång from mars-maj... Vi kan bilda egen föräldragrupp!

• muggles
    fru AM skrev 2011-03-21 10:14:17 följande:
    Mysigt att grilla för alla er med uteplats ... ! Vi skulle väl egentligen kunna grilla på balkongen - fast men egetligen inte får ... 
    Vem ska era grannar klaga hos?!
  • MSW

God förmiddag!

kan inte annat än hålla med om porchez sprudlande inlägg! Härligt att läsa!

tinga: eller hur, A har också alltid mer energi än man tycker att han borde när han är sjuk! Gött att komma framåt i renoveringen!

oms: skönt att du kommit fram till vad du vill göra! Lycka till *pep pep*

här verkar det som febern har lagt sig, men snoret har dragit i gång ordentligt! Och vad det verkar så tålde inte mina slemhinnor alls att jag tog nässpray inatt.. För snoret är blodblandat... Hostar gör både jag och A också, fast annars verkar han pigg, så det blir nog dagis för honom imorn!

• MSW

Mugglan: läskigt med fogen! Känns det bättre idag? Vilken babyboom i kvarteret!

• muggles

MSW: det känns alltid bättre på morgonen/dagen. Då har jag aldrig ont som tur är. Men nätterna är lite jobbiga nu, det får jag lov att erkänna... (fast säkert inget mot Oupsies så jag ska väl eg inte klaga). Sedan så kan jag oftast peppa mig med att det nog inte är så många veckor kvar, så det är ju som tur är inget bestående.

• smint

am: skönt att Livia är på benen iaf  Men trist med både son och man sjuka

Men nu borde väl peaken på sjukperioderna ha varit?  klart det är förkylningar året om men just dom här jobbiga?

Skall äta lunch nu och sedan ta en lång promenad till förskolan om H tillåter. Ikväll kommer min bror och fru hit och firar T. Firande i dagarna 3 helt enkelt.. Men nu får det vara slut

åh vad vi velar om sommarplanerna.. Nu behöver ju inte r ta semester så tidigt eftersom jag är hemma, men vi kan inte bestämma vad vi skall göra riktigt.. Gotland blir det iaf. Sedan hoppas jag R tasr sitt körkort nu i vår så vi kan åka till astrid lindgrens värld kanske.. Sedan blir det nog en weekend till rivieran, svärfär fyller 50 och skall förmodligen ha fest där nere. Kan bli kul

• Oms

blev en sen lunch här, galet många som ringde idag och dessutom var det jobbiga ärenden de ringde i. Lyckades också få en utskällning av en överläkare inom psykiatrin som inte kunde förstå hur vi (läs jag) kunde bedöma att patienten ordinerats de antidepressiva medicinerna felaktigt då denne tyckte att så länge folk uppvisar symptom ska de medicineras... det är ju så man blir mörkrädd... usch vad många sådan läkare det finns där ute...

AM - tack! perfa då kan jag sätta igång! Jo i vår familj är det nog så att enkel vardagsmat fungerar bäst och vi är väldigt olika. Jag äter det mesta och Mathilda äter det mesta utom kött, maken o storan inga starka maträtter, inga konstiga saker såsom bulgur, quinoa, chevré, ovanliga grönsaker ost osv  (ja ni hör vad man får stå ut med, haha) Ingen av oss äter laktosprodukter och stora tjejen gillar inte kyckling eller fisk.

bara nu när vi ska enas över vardagsmat är det mkt svårt att få ihop det! Mathidla har ju svårt med sin matsmältning så hon måste ha hyfsat lättsmälrt mat utan svårtuggade bitar när hon äter middag. stora tjejen är superpetig med konsistenser, utseende doft etc och om inte allt matchar så äter hon inte även om det är gott. Maken gillar gedigen man, gärna grytor med ris eller potatis eller nudlar till. eller kött o sås. Jag gillar det mesta men helst ngt med mkt grönsaker och medlehavssmaker, gärna syrliga rätter med lite drag i och massor av goda sallader till.

antar att de flesta har sådana sammansättningar, man får väl helt enkelt bara leva med det

• Oms

Mugglan - vad roligt med grannarna! hoppas att du de känns bra att umgås med dem så att ni verkligen kan dra fördel av att ni är lediga samtidigt! det är ju lite sånt man önskar sig när man ska vara hemma, att det finns fler trevlgi i ens omedelbara närvaro som man kan synka ihop sig med. iaf så länge det inte blir Solsidan varning på det hela

När jag var hemma med stora tjejen så fanns det ingen föräldragrupp de första månaderna då jag var först med att få barn då 96 verkade det som. efter ett par månader blev vi en grupp på 4 och varav 2 då hade sitt 3 barn och automatiskt tydde sig till varandra. Jag och en tjej blev kvar och vi träffades några gånger men hon hade ju ett jättedåligt äktenskap som jag drogs in i när vi var hemma hos henne då hon o hennes man alltid bråkade framför mig och ville att jag skulle ta ställning - helt galet! jag bröt kontakten där. idag är de skilda, han för andr agången och hon för 3:de gången har jag lyckats lista ut...

Med Mathilda var vi än färre, alla hade fått sitt andra eller fjärde barn eller ngt sånt och det var sjukt svårt att få ihop det då alla hade oliak tider med de stora barnen på dagis osv. tror det blev 4 träffar totalt och då var det rena uppvisningsträffarna för 2 av de vi var hos (Tror jag berättade då om kvinnan som var föräldraledig men hade såväl städerska som barnflicka på HELTID - helt galet) och ja, det var mest ett jämförande o vem som var mest framgrångsrik så jag la ned detta med (Det gjorde de flesta andra också)

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!