• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Tinga

Här har vi haft en helg med full fart; igår träffade vi en tvillingfamilj vi umgås med sen tiden vi var inlagda på KK tillsammans. Vi sågs redan vid 11, lagade pizza tillsammans (Puff åt litegrann, och Piff smakade åtminstone och någon smula slank nog ned), åt marängswiss, lekte ute i trädgården och på lekplatsen och hade picknickfika på en filt på trädäcket. Jättemysig och trevlig dag. På kvällen var vi sen på födelsedagsmiddag hos makens bror, och bjöds på parmesankorg med rökt lax och pesto, helstekt oxfilé med potatisgratäng och kanelkryddad rödvinssås, chokladfondant och slutligen princesstårta; jättegott alltihop.

Idag har vi jobbat hårt här hemma med att få färdigt vårt renoveringsprojekt. Har deadline om två veckor, då vi ska ha folk på middag här. Nu är alla listerna på plats, så det tar sig. Imorgon ska maken inhandla bokhyllor till sönernas rum, och senare i veckan ska vi fixa lite med inredningen i allrummet. Inköp av ny ledstång till trappan ska också ske i veckan. Förhoppningsvis är vi klara redan kommande helg, och slipper krångla veckan efter, för då har jag massor på jobbet.

Ikväll åt vi en god middag här hemma, för att fira att det mesta av renoveringen är klar. Det blev helstekt vildsvinsfilé med asienkryddad glaze, klyftpotatis och en wok med sockerärtor, haricot vertes och ärtskott, och till det en Bordeaux. Nu ska jag mysa ner mig i soffan en stund med maken.

Kram på er allihop!

• Tinga

Just det, Klockarbol; vilket missöde med vattenläckan! Hoppas att ni kan färdigställa arbetet utan fler missöden nu. Magsjuka när man är utan rinnande vatten är ju dessutom det sista man vill råka ut för. Vore kul med bilder till galleriet när ni är klara med arbetet. Kram!

• porchez

jag bara ler, när jag ser att mitt namn nämns i samma menningen som "hunk" 
    har snackat från och till hela kvällen på fb chatten *hihi* 

• porchez

Vilken mathelg tinga!! blir hungrig av att läsa dina inlägg låter som ni haft det bra och skönt att komma framåt i renoveringen, kan vara bra att ha en deadline för att få det sista gjort. säger jag av egen erfarenhet bara för att jag själv lätt blir så otroligt lat.

Men i fredags pyntade jag klart min lägenhet. Så nu är jag riktigt nöjd, ska se om jag kan få ihop lite bilder på det. är svårt att ta kort och få helhet tycker jag...

• porchez

Måååndag!!! Vaknade och mår ännu bättre idag, även om det är måndag, ny vecka nya möjligheter ha en bra vecka alla!!!!!

• Oms

Porchez - du fullkomligt sprudlar så kul att läsa den energi och glädje det är i dina inlägg nu, jag hoppas verklgien att anledningen till den förändringen är en superprins (ja lite fel måstga hen ju ha, vi vill ju att han ska vara på riktigt) och att han förstås vilken princessa du är (för du e ju kvinna o vi har väl inga fel va?... )

• viktualia

Instämmer Omsan, heja Porchez!!! Själv är jag snart i huvudstaden för tredje morgonen i rad... synd att schemat inte tillåter nåt socialt liv med er goingar!!! Stor måndagskram till er alla!

• Oms

Idag jobbar jag hemma, ev att jag hinner hänga här litegrann men jag borde inte.

ÄR stressad då jag mitt i morgonbestyren kom på att storan har sitt stora kemiprov nu på fredag (det flyttades) det innebär att hon bara har några dar på sig att plugga eller rättare sagt 2 dagar! ondag så ska de på premiären av Justin Bieber filmen och ikväll är de inte hemma förrän kl 22 ngt sånt så då blir det tisdag och torsdag kvar - INTE bra! vi har ju försökt få henne att läsa på under de senaste veckorna men hon har inte kunnat fokusera alls, förhoppningsvis går det lite lättare nu när årens händelse är avklarad - håll tummarna för det för hon måste i vart fall bli godkänd på provet.

• Oms

För övrigt har jag ägnat helgen till lite reflektion och kommit fram till att jag ska ge mig på LCHF igen! förra gången som var hösten-08 våren-09 i omgångar mådde jag super, var superpigg och hyn o hår mådde bra osv men jag gick itne ner i vikt, dock blev jag smalar i kroppen. nu tänkte jag göra på merhårt, det finns ju så sjukt mkt att få tag på ang LCHF idag, då var det 1 bok som kom ut på marknaden och recept fanns det inte så mkt av på nätet.

Så ni LCHF:are här inne, har ni några bra tips på mat att äta ute eller att laga så inboxa gärna mig så att jag kommer igång bra - jag är tacksam för all hjälp o peppning som jag kan få!

jag tror jag sagt det tidigare att jag har haft svårt att bestämma mig för vilken diet/livsstil att följa men nu har jag som sagt bestämt mig, det kommer nog lite sådär i början då jag ska försöak få till det med alla uteluncher på jobbet men jag hoppas att det ger sig med tiden. Mamma kör ju fortfarande med det, hon är jättenöjd om än att hon gick upp en hel del när hon fuskade under ngt halvår - men det gör man ju med alla dieter

• fru AM

OMS: kul att du ska börja om med LCHF! På den här sajten - www.alltomlchf.se - hittar man mycket matnyttigt tycker jag + länkar till recept på lchfmat - http://www.alltomlchf.se/las-mer/receptsamlingar/

Svårt att råda dig med dirketa mattips eftersom ajg inte vet vad du gillar elelr vad som passar familjen. Det bästa är ju om man kan laga samma mat till familjen förutom att de får ett lass pasta, potatis elelr dylikt.

Det viktigaste tror jag i alla fall är att man kommer på en bra mättande frukost efter egen smak så att man är mätt och nöjd länge på den. 
    Lchf på lunchrestaurang är mycket svårt har jag märkt - några gånger har jag bett om att de ska utesluta typ potatisen och lägga på lite mer kött eller så och så får man gå loss på salladsbuffen.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!