• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • viktualia

Måste bara sjunga vårvädrets lov!! Står just nu på ett torg, lyssnar på gatumusikanter och tittar på allt folk som hittat ut ur sina mörka hålor!! Mer vår och glädje till folket! Och kram på er alla goa trådisar vars gemenskap delar både nöd och lust!!! Kraaaaaaaam!

• smint

Kram BS igen, skönt att ni landat hemma nu iaf. Kan i ärlighetens namn säga att hade jag blivit gravid så "snabbt" igen hade jag nog funderat både en och tre gånger. Man måste ju se till kvaliten på det man har och ger barnen den tid dom behöver..

MSW: Usch vad jobbigt med sjukstuga, nu borde det väl ändå vända tycker jag..

Vi överlevde kalaset igår, och det var fullt ös här. Men mkt trevligt. Grillade massa korv på terassen, fikade på tårta och bullar. Dottern fick massa spel så nu kan vi spela spel varje kväll, måste dock byta ett som det fattades massa grejer i..

Hugo är fortfarande snuvig och lite tät i luftrören. snart 1 vecka sedan snuvan kom.. 

• FruCicci
    viktualia skrev 2011-03-20 10:03:01 följande:
    Facinerande att vi kommer till så olika slutsats,Cicci... men det är som charmigt med den här tråden...
    Jag har inte kommit till någon slutsats, jag sa bara att man aldigt ångarar ett barn med alltid ¨ångrar en abort.
    Men så har jag 2 aborter bakom mig och jag vet vad jag pratar om.
    Alla reagerar inte som jag kanske, som tänker på det nästan varje dag.

Jag tycker det är viktigt att belysa de positiva asperkterna med, det är många som bara vräker ur sig här och där hur jobbigt det kommer bli, jag har hört precis tvärtom att 3 barn är ingen skillnad mot 2, det stora steget är kanske från just 1 till 2.

Nåväl, jag är noga med att inte tala om vad någon annan ska göra. Man kan endast stötta och ge råd utifrån sina egna erfarenheter...

Det tar mer än ett tag att landa i en sådan överraskning också.
  • kängu

Alla har vi olika erfarenheter och reagerar känslomässigt olika i en sådan situation tror jag. Hoppas att BS och maken kommer fram till ett beslut som känns rätt för er. Kram igen till dig BS!!

• kängu

Ego- vi börjar se ljuset här nu efter över en vecka med flunsan. Nu är Ru feberfri men fortf. lite hostig, gnällig och äter dåligt. Vete sjutton om vi ska vara hemma imorgon- han smittar ju inte längre men som sagt helt i form är han inte. Tycker det är svårt det där- med tanke på att Ru är ny på dagis så är han ju sjuk en del, så man vill liksom inte hålla honom hemma fööör länge i onödan (har ju jobb som ska skötas också ). Gissar att han kommer att vara i ungefär det här tillståndet ett tag, jag har fortfarande inte fått någon riktig aptit och är def. med trött än vanligt och då var jag ändå feberfri redan i tisdags. Sorry får lång utläggning bara att scrolla

Piggis, låter som att du har haft det bra hos PB. Men när sjutton ska vi ses?! Snart tycker jag!

• FruCicci
    kängu skrev 2011-03-20 18:54:43 följande:
    Alla har vi olika erfarenheter och reagerar känslomässigt olika i en sådan situation tror jag. Hoppas att BS och maken kommer fram till ett beslut som känns rätt för er. Kram igen till dig BS!!
    Kängu, du har så rätt så rätt
    Alla här stöttar dig  BS oavsett hur ni väljer átt göra.

Vill du prata så säger jag som AM att du kan alltid ringa mig!
    KRAM
  • BrudSommar2006

Tack alla för allt stöd! Det är ju inget lätt beslut men jag tror nog ändå att vi satsar på att ta hand om de två underbara tjejer vi har just nu. Jag känner att jag missat så mycket av Iris småbarnstid med att vara gravid och sedan ta hand om Astrid och det var inte lätt att sitta och amma och försöka hålla ordning på Iris och då var hon ändå mycket äldre. Astrid kommer inte ens att ha fyllt två när nästa kommer i så fall och nu vill jag inte missa tiden jag har med henne också. Det känns som att man bara skuffar undan de man redan har hela tiden för att en ny, bättre modell kommit - typ.

Cicci, jag förstår dig verkligen och det kommer att kännas att inte behålla det här, definitivt, men jag känner mig inte i form för det här alls just nu. Vi hade ju heller ingen önskan om en trea i och för sig. Men det klart att jag har resonerat fram och tillbaka konstant den sista tiden och det finns många nackdelar med båda besluten, helt klart ett beslut man inte vill ta. Men du om någon vet ju hur det är att vara i den här sitsen, kram!

MSW, med 39 graders feber är man ju halvt döende, förstår att du känner dig risig, usch.

• porchez

BS - tolkar jag det som ni kommit fram till ett beslut nu?

För övirgt är det väl det som är bra med tråden, att vi alla kommer med olika råd, och har olika erfarenheter. I ett sånt här beslut är det alltid bra att få höra åsikter från flera håll. Just det som är bra med den här tråden att vi kan vara öppna ärliga och ändå veta om att vi stöttar varandra trotts att vi är olika.

Kram igen BS! Precis som du säger kommer det inte att bli lätt, men vi finns alla här för dig när du behöver...
    Hjärta

• viktualia

Pochez- du skrev vad jag menade...men som jag inte fick fram när jag skrev alldeles för kort... kram på er alla!

/Vickan som inte riktigt har tiden att skriva inlägg som jag önskar...

• Tinga

BS - oj, fick en en smärre chock när jag läste vad som hänt dig, så vad ska då inte du ha känt?!? Jag kan bara lida med er att ni måste fatta ett beslut i en väldigt svår fråga, men det är ju ingen annan än ni två som vet vad som är det bästa beslutet för er. Jag förstår att det finns både för- och nackdelar med både att avsluta och att behålla, och jag hoppas att ni verkligen kan prata om det här, du och din man, och finna stöd i varandra. Självklart finns vi här i tråden när vi behövs! Många kramar till dig! Hjärta

Piggelin - jag kan tänka er att ni blivit bortskämda i Casa PB! Härligt att höra att ni hade det så mysigt tillsammans.

MSW - krya på er; att vara sjuka är inget kul. Jag är fortfarande förundrad över hur hög feber barn kan ha, och ändå vara så himla aktiva. Såklart hänger det ihop med att de har en högre kroppstemp än vuxna även som friska, men vi har killar här som kan springa runt och leka, trots 40 graders feber.

Snaily - hoppas att flytten gått bra och att ni kommer att trivas bra på sydligare nejder. Kan förstå att det känns lite surt att lämna fjällen just nu; har ju sett underbara tv-bilder från både Falun och Oslo idag, så vårvintern är verkligen fantastisk. Fördelen med att vara lite längre söderut är ju att den "riktiga" våren kommer ännu tidigare; idag har vi haft härligt vårväder här.

Porchez - spännande med hunken! Hoppas att allt faller på plats nu. Sitter och minns den underbara (och ibland nästan lite jobbiga) första förälskelsefasen med min man.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!