• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • snaily
    Oms skrev 2011-03-21 12:38:02 följande:
    Med Mathilda var vi än färre, alla hade fått sitt andra eller fjärde barn eller ngt sånt och det var sjukt svårt att få ihop det då alla hade oliak tider med de stora barnen på dagis osv. tror det blev 4 träffar totalt och då var det rena uppvisningsträffarna för 2 av de vi var hos (Tror jag berättade då om kvinnan som var föräldraledig men hade såväl städerska som barnflicka på HELTID - helt galet) och ja, det var mest ett jämförande o vem som var mest framgrångsrik så jag la ned detta med (Det gjorde de flesta andra också)
    Galet var ordet!

Mugglan
    Klart du får klaga på fogarna när de krånglar!
    Låter härligt med babyboomen i ert område!

Smint
    Sommarplaner: Gotland räcker väl fint bara det Får ta en tråddejt där i sommar kanske.

AM
    Hoppas vammandet går bra. Vabbande har du väl rätt bra rutin på, tyvärr.

Jaha, nu sitter man här i en grå grå grå grå grå och tråkig förort och ugglar... Varför måste allt vara så grått och smutsigt?? Och mulet, men har hört att det faktiskt kan vara fint väder även här. Nog är det lite deppigt alltid. Men samtidigt kunde jag ju ändå inte njuta så mycket av fjällvärlden nu när jag var hemma med Yngla, förutom att titta på allt det vackra förstås.

Fast nu sitter jag här i lugn och ro (föräldrarna är på utflykt, skönt med FF ) och njuter av en kopp te, ska försöka fortsätta på den avslappnade banan och se det här som en liten semester istället för att noja över hur sjutton vi ska hinna packa och flytta alla saker när vi åker upp nästa gång... Det är nämligen mycket kvar att packa och vi tänkte bara upp och vända med flyttbilen (stanna en natt bara), känns som ett omöjligt projekt. Maken jobbar första dagen på nya jobbet idag, har inte hört något från honom, nyfiken på hur det går!
  • snaily

Ååå, min fåordige man! Fick svar på mina sms nu, "det går bra för mig" skriver han bara. *ännu mer nyfiken*

• Lapinette

snaily - välkommen till förorten! Och visst solen skiner även i Stockholmsförorter.

mugglan - skoj med korvgrillning och en stor mammagrupp på gatan!

Smint - härligt med semesterplanering. Jag har ju en benägenhet att vara klar med årets semesterplaner i oktober året innan . Tyvärr blir det inte alltid som man har tänkt sig ... för idag avbokade vi vår Japanresa . Stor sorg i hjärtat men vi hoppas på att vi kan göra den om ett halvår (okt-nov) istället.

BS - jobbig sits!

• Lapinette

snaily - vad härligt med glada sms .. även om jag förstår att du är nyfiken!

• nennesjuttioåtta

Snaily – Oj, vilket uttömmande svar, hoppas han inte får sms-tumme, hahahah!

BS – men hjälp vilken jobbig sits du sitter i. Jag har nog svårt att sätta mig in i situationen eftersom det vore högst osannolikt att det skulle drabba mig (bara ligga är ju en utopi) men förstår att det är otroligt ångestladdat! Barn ska ju vara önskade, och iofs kan det ju hinna ändras på vägen om det känns fel just nu, men ni vet ju bäst vad som blir rätt beslut i just er familj. Vi stöttar som vanligt, bara så att du vet!! Kram!

Oms – vilka f-grupper du hamnat i, shit pommes frites

Mugglan – ouch, framfogen tyckte jag var värst att ha ont i, blev iofs mest på slutet men fy fan vilken plåga. Klart du får klaga, ont gör det även om det är olika nyanser (hur vet du det, förresten, det kanske gör lika ont?)

Åååh hela huset havererar här. Idag har jag iaf fått ordning på alla mina papper, utom pensionspapprena (ny struktur, herregud har jag varit stenad när jag satt in pappren förut?), som legat utspridda i hela vardagsrummet sen flera veckor (eller iaf 2). Nu ä det "bara" maken som ska sortera sina, och så alla jävla kvitton som ska sorteras (vi har nog lagt jämförelsevis ett mindre lands BNP på K-Rauta och Clas i sjön, baaah), försäkringspapper, yada yada yada. Och så ska jag måla lister och fönsterfoder och fönsterbräda och bara det är gjort så kanske man kan använda köket till att sitta i igen.

• nennesjuttioåtta

Idag är det över 10 grader här, takdropp och kalvning av glaciären på gatan utanför (vi har en dagvattenbrunn utanför infarten). Woho, tänkte jag först, innan jag insåg att det inte ens är april än och det kan ju snöa flera gånger ända in i maj om vi har otur. Men men, just idag är det vår!  

Vi har haft en riktig helvetesnatt här. Pricken har börjat vakna ofta (=varje timme) och kan inte somna om om han inte snuttar tutte. Vilket blev total disaster inatt eftersom han vaknade och gallskrek så snart han somnade så djupt att han tappade greppet. Gissa om jag var skogstokig framåt 4 och helt slut, men då skrek han så mycket att det kändes att det nog inte bara var saknad av tutte, utan han fick en Ipren och då lugnade han ned sig och somnade skönt i famnen (utan tutte) så jag kunde lägga ned honom och så sov han till 8 sen. Va fasen?!? Vad ska jag göra nu? Har han ont eller vad kan det vara? Nu är han som vanligt, fast han är lite mer klängig och dåligt tålamod än förut (ack, vilken räkmacka jag haft) men det har jag tolkat som utvecklingsperiod och då går det ju att acceptera lättare. Men det här tuttsuttandet måste vi ju göra något åt.

• fru AM

Snaily: välkommen till Stockholmstrakten! Hojta till om du är på väg in till city någon dag! Kram!

Nu har Hektor lyckats programmera om vår örontermometer (Braun Thermoscan) till Fahrenheit istället för Celsius. Det blir mycket krångligt att ta tempen och sedan springa till datorn för att omvandla till celsius ... Tror han skulle vara användbar för vilken terroristorganisation som helst faktiskt.

• fru AM

Nenne: jag hade också en sån där "levande-napp-period" då Storsonen var 8 månader. Det slutat med att jag bara vägrade iförd amningsfientlig behå och sovtröja (det tog de klassiska tre nätterna) och vande in honom på välling istället. Alternativt tvärvägrar man att ge något överhuvudtaget (det smartaste i längden kanske men så smart har jag aldrig varit)

• nennesjuttioåtta

AM – Ahhh vad underbart att läsa att man inte är ensam (inte för att jag trodde det men just i vargatimmen känner vi oss rätt ensamma och sämstaste sämsta) . Vi pratade precis om det, att jag skulle sova i Prick-rummet några nätter. Det som är tokitok är att Pricken inte vill ha välling eller gröt längre på kvällen när vi äter. Inget går ned. Möjligtvis två små skedar gröt eller 20 ml välling. Mat på dagen är inte heller intressant. Och jag som precis hämtat mig från svampen (han fick torsk i munnen) ... Men han kommer ju gråta ögonen ur sig, hur orkar man stå emot?!

• nennesjuttioåtta

Har även försökt ge välling innan han ska sova men det funkade bara någon dag, sen genomskådade han det. 

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!