• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • fru AM

Vickan: det där Trollet ägnade sig åt låter precis som "nattskräck". Kan avhjälpas om man exempelvis låter dem gå och lägga sig lite tidigare - så att de inte är för trötta då de somnar. Hektor drabbas det från och till och "skräckepisoderna" försvinner nästan med en gång om vi tidigarelägger nattningen lite. Det är också viktigt att ha fasta kvällsrutiner (men det har ni säkert) med en lagom dos skoj och skratt och också bra om de somnar själva.

Angående "levande-napp-syndromet" så har två av mina tre barn haft det (alltså behandlat mig som en levande napp). Det har INTE gått över av sig självt utan snarare varit ett tecken på att amningen var på väg mot sitt slut. Först och främst nattamningen. (Jag har slutat amma mina barn helt då de varit 10, 7 respektive 8 månader gamla - utan någon som helst protest från barnen. Vi kände vid varje tillfälle båda två att det var nog och dags ...) Nu menar jag inte att man måste sluta amma helt bara för att man håler tuttarna för sig själv på natten - det är väl snarare så att får man sova mer nattetid så blir man piggare och kan hålla på och amma lite längre (om man vill) dagtid. Och att få sova på natten kan väl aldrig vara fel?

• fru AM

Muggles: jobbigt för både Moa och er att hon är så mycket sjuk! Det här är tredje vabbningsveckan för mig - på raken (eller nja - de var faktiskt friska båda två i tre dagar någonstans där i mitten). VÅREN kom hit!!!

• kängu

Mugglan, jobbigt med Moa. Hoppas hon kryar på sig snart!!

Nenne, jag skulle inte klara gråtnätter så därför fick Ru helt enkelt äta på natten så länge/mycket som han ville.  Han slutade äta på natten vid 11 månader tror jag. Han har hela tiden ätit jättemkr dagtid så ärligt talat tror jag att han behövde den där extra flarran välling på natten fram tills dess. Nu ammade ju inte jag så länge men vi hade perioder när Ru vaknade massor med gånger för mat, peta in nappen etc. Kan det inte vara så att det är en tllväxtperiod (fast det har du säkert redan tänkt på ). Kram på dig!!

• kängu

Glömde säga Nenne, hoppas ni får sova gott inatt

Tänk vad fort man glömmer ändå hur det var, jag får verkligen anstränga mig för att minnas att Ru ätit regelbundet på natten (och då är det ändå bara 7-8 mån sen han slutade ).

• kängu

Ru har blivit så stor nu, kommer mer och mer ord för varje dag och treordsmeningar har börjat ploppa ur den lilla munnen.  Han älskar vår ena hund och ropar hennes namn hela tiden, vill veta var hon är etc. Vi har en bok som han gillar som heter "Vems mormor", när vi läser den så säger Ru "monna komma" och pussar boken. Gissa om hans mormor blev glad när hon hörde det

• kängu

AM, fy fasen vad jobbigt med så mkt vab (jag tycker vi vabbat mycket det senaste men inte så mycket)!! Skriver upp det på listan med fördelar med ETT barn (dvs. de smittar inte varandra)

• kängu

Hallo kan ingen vara här nu när jag har tid och lust att snick-snacka??!!

• Snorkfröken77

Nu går det att kolla skatten på skatteverkets hemsida!

Jag är jätteglad, fick tillbaks mer än jag någonsin fått! Skål  Vad härligt det är med pengar som man inte räknat med!

EA - Hoho, hur går det med Bettan och Btvåan?  *kram*

BS - Stor kram till dig! Överjävlig sist!

Ni som haft stödbälte, kunde ni sitta ner med det? Jag kan bara ha mitt om jag står, sitter jag ner, skär det in i låren och magen Och jag kan ju inte stå så mkt pga foglossningen så jag vet inte om det är sådan hjälp...

Imorgon ska vi till spec MVC på första riktiga besöket efter inskrivningen. Håll tummarna för oss att allt går bra och att läkaren är bättre denna gång. Förresten har araben fått nytt arbetsnamn - Leffe! Maken drömde förra veckan att leverans skedde, det hela var över på 27 sekunder och vi var tydligen båda eniga om att bebisen skulle heta Leif! Så nu är det Leffe som gäller, och visar det sig vara en hon blir det väl Leffelina

Annars är jag fortfarande toktrött och är lite orolig över att jag har så ont av foglossningen redan, vill verkligen inte bli sjukskriven.

Kram på er!

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!