• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • snaily

Muggles
    Jobbigt med sammandragningarna, hoppas de håller sig borta nu. Lycka till på TUL!

MSW
    Skräp med dina värden.

Krya på alla sjuka barn, och makar!

Vad var det mer nu då...
    Jag har varit på avskedsfika på jobbet, fast jag har ju inte sagt upp mig än så det blir nog en till avskedsfika så småningom.

Inser mer och mer att det inte funkar att lämna hemmet några längre stunder med Yngla, hon vägrar äta på andra ställen, helst ska det vara helt lugnt och tyst och dessutom vill hon helst liggamma har jag kommit underfund med, och det funkar ju sådär på jobbet eller café till exempel. Och sover i bilen gör hon ju inte heller om man åker kortare än 30-45 minuter, så hon är nästan trött redan innan man är framme på vad man nu ska göra. Som tur är blir hon äldre och får förhoppningsvis mer ork och slipper bli övertrött redan efter 1,5-2 timmar.

• snaily

Undrar också hur det gått för Fru E idag!

• muggles

Snaily: trist att det inte funkar med utflykter för Yngla! Men som du skriver, hon blir äldre och det kommer att funka bättre (som många vittnat om här). Bra lektion där! Det viktigaste hade jag koll på men inte allt Jag tycker också att antibiotikaresistensen är otäck och blir förbannad på läkare som skriver ut antibiotika utan att vara säker på att det är "rätt" sort (har hänt en kompis till mig).

Om jag får skvallra tror jag det gått bra för Fru E men hon får berätta detaljerna själv...

• muggles

Tack för kramen Vickan, gött med kramar ibland

• Snartis

Vad skönt att det inte var dags än mugglan Måste fråga om sammandragningarna är värre när det är tvillingar eller är det lika som med en bebis? Förstår din oro med Moa, vem ska man ringa osv. Det brukar lösa sig, kram till dig

• muggles

Snartis: det kändes likadant som med en bebis. Allt känns lika, även rörelser (bara mer och fler). Och jag trodde ju att man kände igen förvärkar när man fött förut men tydligen var det falsklarm... Vilket ju är jättebra men man känner sig en aning fånig efteråt (fast de verkade inte tycka det, fick instruktioner att komma in igen för kontroll om det känns likadant).

• muggles

Ja jag vill verkligen inte att de ska komma än så nu ska jag försöka vila järnet Vill helst klara dem till v34 iaf.

• Snartis

Snaily: jobbigt att inte kunna vara iväg och att det inte funkar med amningen där. Har ni tyst hemma eller har du tex tv på jämt? Kan vara värt att prova så hon vänjer sig med ljud? Jag fick de tipset direkt att ha igång massa saker hemma så kicken vande sig med ljud. Damsugaren, fläkten, tv mm. Funkande bra, kunde dammsuga även om han sov osv Har inte så många tips för kicken var rätt enkel när man tänker i efterhand. Hoppas det löser sig när hon blir äldre, kram

• snaily

Snartis
    Har ofta på tv eller radio hemma, har även kört hårt med köksfläkten och hushållsassistenten i skrikiga perioder och såna ljud är ok. Däremot kan hon bli störd om maken eller jag pratar lite för högt. Människor i allmänhet och okända sådana i synnerhet verkar distrahera henne väldigt. Helt hopplöst att försöka amma när vi är på familjecentrum t ex, hon ska bara kolla in alla andra som är där.
    Krya på dig förresten, det låter hur jobbigt som helst med dina bihålor!

Muggles
    Vila vila vila, kämpa på! Tråkigt men nyttigt. Hoppas och tror du klarar det till v 34 minst. Tror jag tjatat om det förut men här i byn är det ju ett par som väntar trillingar... undrar hur mycket för tidigt de tänker komma, det borde vara dags när som helst.

Förresten - bärsjal!!?
    Någon trådis som har tips på sort? Försökt läsa på men det finns ju miljarder olika, hur ska man veta vilken som är bra?! Inser att det kunde vara ett bra komplement till selen, som jag ju får lite ont av.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!