• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Oms

Parnassia - men herregud - 11 dgr feber? har han haft hög feber också eller? hru var sänkan? det är inte körtelfeber - går mkt sånt nu!

ORe - korrekt! virus är virus och bakterier är ngt helt annat och det kan medicineras bort. virus som man har haft längre kan dock bilda/dra till sig bakterier så då kan man medicinera det. klassiskt exempel är luftrötrskatarr som slutar i lunginflammation, eller lite halsont som slutar i halsfluss etc...

Nu ringde specialläraren till stora dottern, hon var på BUMM igår och gav sin version på hur stora tjejen är och hur hon fungerar i skolan, såväl i lite grupp hos henne som i stort i klasserna.
    Om 2 veckor får vi beskedet!!! dvs 28 mars så ska jag, dotra och hennes pappa till läkaren och träffa hela teamet och få diagnos, ställa frågor, få veta vad som händer sen, nästa steg med skolan, medicinering etc etc eju galet nervös inför det!

• Ore

Jag och en kollega var på möte inför löneförhandlingar igår, och det känns ju så extremt omotiverande att få höra att man borde sett till att hamnat bättre i lön när man blev anställd, för sedan kan man inte räkna med mer än vad som avtalet säger, oavsett vad man åstadkommer i sitt arbete.

Jaha, tänkte jag. När jag blev anställd lät det heeeelt tvärtom, då skulle man minsann visa vad man gick för först och sedan skulle det absolut vara möjligt med löneökningar.

Jag har börjat höra mig litet för vad för företag i hemtrakten som kanske kan vara aktuella att jobba på, men jag borde nog intensifiera det letandet...

• Parnassia

Japp virus får man stå ut med och låta kroppen ta hand om så gott den kan. Baciller kan man få penicillin emot (eller egentligen antibiotika, penicillin är ju bara en viss sorts anitbiotika, som att säga bil när man menar fordon, om någon förstod den liknelsen Tungan ute).

• Parnassia

Ore - usch vad trist! Hade jag varit du hade jag nog försökt titta runt lite, det är ju inte förbjudet och bara för att man tittar eller söker betyder ju det (tyvärr?) inte att man får nåt napp direkt.

Oms - sänkan  var typ 42 istf normala 10 tror jag. Men de vita blodkropparna var nog normala. Kan du tolka det? Hoppas din tjej repar sig snart!

• Oms

I lördags var jag o maken på min äldsta brors 50-års firande! sjukt kul!! herregu d vilket drag! det var totalt 75 personer som kom och det var 3 rätters italiensk/libanesisk buffé och fantastiska viner till ( en av gästerna o tillika nära vän till min bror är en rekomenderad sommelier så oj vad mkt gott vi har druckit!)

övriga gäster var allt från barndomskompisar till nyfunna vänner men främst var det alla hans musikervänner som var där. vi hade 8 olika musiker som var uppe o spelade live (de hade med sig sina instrumnet, ljudanläggningar etc)  och det var så häftigt för inget var inrepat utan de gick bara upp o körde i olika konstellationer! så bra!

vi var där mellan 17-00.30 sen var vi tyvärr tvungna att åka hem då vi skulle köra hem mamma samt att barnvakten som vi hade förvisso skulle sova kvar men vi var lite oroliga över honom då han gått igenom ngt fruktansvärt natten till lördagen ( han bevittnade ett dödsfall). Nu var han inte hemma själv utan med min stora tjej o hennes 2 närmaste kompisar men vi kände ändå att det var dags.

det som jag tycker är mest roligt i detta är att alla osm var där pratar om detta som årets händelse - och då pratar vi om världsvana herrar o damer och de flesta mellan 40-60...kul! jag var ju helt klart yngst med mina 35... haha

• Parnassia

Oms! Det låter ju superkul! Det var längesen jag var på nån sån stor fest, men jag känner att det vore kul. Särskilt med lite nytt folk!

Men jag var iaf på fest i lördags också, med maffiatema www.aktivitet.se/Maffiamordet_mordgaata_135886.htm
    Verkligen kul! Jag spelade två olika roller och blev tom giftmördad under kvällen. Alla hade verkligen satsat på sin klädsel och läst på som sina roller så det var så lyckat! Supergod italiensk buffé bjöds det på också. Kan rekommendera er alla att samla ihop ett gäng som vågar spela lite och köpa det där paketet.

• Oms
    Parnassia -  CRP antar jag att man tagit (dvs "stick i fingret") en relativt måttligt förhöjd sänka får man väl säga ändå, dvs tecken på infektion (Eller andra tillstånd med för den delen) oftast virus.  en vanlig säkna på bakteriell infektion brukar ligga typ 50-150 tror jag och har man över det så brukar det vara en mkt krfatigt snabtt påkommen infektion jag har som mest haft en sänka på drygt 300 men då låga jga på huddinges infektionsavdelning också

sänkan i armen säger inte å mkt för ett snabbt förlopp, den kan visa förhöda värden i felra veckor efter att man har haft den akuta delen av infektionen medan CRP eller snabbsänka om det också kallas visar mer nuläge.

så han kan egentligen ha vad som helst, en bakterieinfektion på väg upp eller ned, en virusinfektion, tandköttsinflammation, reumatism etc etc - sänkan visar bara att ngn inte är som det ska i kroppen

hoppas han krya på sig snart!
  • Oms

varför läser jag ALDRIG igenom det jag skrivit innan jag postar??? man behöver ju för sjutton vara språklärare eller ha tid att köra google translate på mina inlägg....suck...

• Oms

Parnassia igen - låter ju jättekul med dessa olika mordgåtor! o vilken sida förresten! superbra ju, ska lägga en bland mina favoriter utifall att den kommer till användning på ngn framtide tillställning!

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!