• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Fru E

Telis-tack blandade känslor måste jag säga men det är väl bara att bita ihop.
    Återstår att se hur många vi får och om de gjort AHA vilket jag inte tror, troligen gjorde de inte det förra gången heller verkade som för det stod inget i journalen enligt sköterskan men jaja skalet är mjukare ändå

• BrudSommar2006

Den där tejpen används ju också av de som åker mycket så den borde väl ge lika bra glid som vanlig valla dessvärre?

Idag har vi i alla fall klarat av första dagen på skidskolan, Iris kan nog tänka sig att prova imorgon igen tror jag och det gick bra för henne även om hon ramlade och slog i knät på slutet så hon var väldigt ledsen. För oss gick det också bra, jag var livrädd innan men det är ju mycket värre att åka längd. Ja, om man tänker sig knapplift och grön barnbacke då.

Nu sova.

Usch för bihåleproblem och sjuka barn. Iris var förresten jättedålig när hon fick vattkoppor, Astrid har ju inte haft det än.

• viktualia

EA - håller tummarna!

BS - heja Iris och dig!

Ego - hur i HELA friden väljer man dagis?!? Kommunens hemsida innehåller minsta möjliga info. Hur har ni gjort??!? Sprungit runt på studiebesök?

• Snorkfröken77

EA - Stort lycka till imorgon! Kommer tänka på dig! *kram*

• Izzie

Vickan - japp, så gjorde vi! Kollade vilka dagis som hörde till vårt rektorsområde och sen åkte vi dit på studiebesök. Valde det som låg längst ifrån, för de verkade mysigast med barnen (personalen alltså). Jag är supernöjd med valet (fast det kanske jag hade varit om jag valt ngn annan förskola oxå?). 

Fru E - Grattis till första vårturen! Motorcyklar känns som ett riktigt bra vårtecken och sådana är jag fullkomligt svälfödd på nu. Vill ha vår NU!

Snartis - Fy stackars dig! Det är ju så jobbigt med bihåleproblem... Prövat Nasonex (tror jag det heter)? Det är en kortisonspray som brukar funka. Tror det är ok även för gravida. Men den är nog på recept. Rhinocort som Liten tipsade om är eg mot allergi, men kan funka ändå. Det finns ngn variant som är receptfri... 

Som sagt, har noll tid just nu, men jag läst ngt inlägg om att det skulle vara ok att hoppa in utan att hinna kommentera allt...

Själv mår jag helt ok, såg efter mitt förra inlägg att ni tyckte jag var lite snål med info Mår ff rätt illa, hoppas det ger med sig snart. Inväntar KUB-testet med spänd förväntan. Gjorde aldrig det med M, så lite läskigt känns det. Däremot var det superfullt i UL-kalendern så jag har först fått en tid nästa vecka. Känns rätt sent eftersom jag är i v 14 då, men det kanske är vanligt? 

Nä, bäst att hoppa i säng. Imorgon bär det av på ytterligare en tjänsteresa... Trist!

kram på er! 

• smint

vickan: jag har ställt dottern i de förskolor som ligger närmast hemmet, sedan har jag försökt luska lite info lite varstans, men håller med oftast dålig info på kommunens hemsida.

Mugglan: Ljuvligt med 4 dagar kvar bara, och du hur fort verkar laktulosen?  Ger till H på morgonen men tycker inte det hjälper nämnvärt, han får dock galet med gaser....

I kväll föddes min kompis tvillingar, vet inte om hon blev igångsatt eller om det gick av sig självt, men hon var i v 40+0 igår. 3900 / 3200 gram vägde dom. Helt galet

Snartis: Usch stackare med dina bihålor och att det inte hjälpte med spolningen.. 

BS: Åh vad bra att Iris tyckte det var kul i skidskolan.¨

EA: Lycka till i morgon. Kram 

• fru AM

Snartis: jobbigt att spolningen inte hjälpte! Kanske fel läge att ge råd -men har du testat nässköljning? Det hjälpte i alla fall mig när jag hade bihåleinflammation under grav. med Hektor.

Äggcravings - låter såhär på rak arm som tjejcravings ...

Lycka till imorgon EA!!!

Livia blev ju som sagt friskförklarad på vårdcentralen i morse - men i eftermiddags var hon plötsligt så dålig att hon inte kunde följa med och hämta Hektor. Fick ringain maken för att jobbba hemifrån o passa Livia medan jag gick till dagis. Hon hade sedan 39,7  under kvällen men fick äntligen i sig lite mat mellan hostattackerna. Usch - stackarn. Jag märkte när jag bar henne till frukostbordet i morse att hon var lättare än hon var i fredags ... Är hon inte bättre på onsdag blir det husläkaren igen.

• Hattis

Hej hopp!

Snartis - fy sjutton vad jobbigt det låter, hoppas att du är bättre imorgon ändå!

AM - Stackars Livia

September - Kraaaam! Å, jag förstår att tiden kryper långsamt. Det tycker jag med, ska till min vanliga bm för att bara lyssna på hjärtat nästa gång och det är nästan en hel månad till dess. Låååångt tycker jag. Idag när det är en dag då jag mår bättre så tycker jag att jag bara har blivit lite tjock och att det nog inte alls finns något som växer i magen. Baaaaah.

BS - kom bara att tänka på att om du som jag tappar grejer, typ smink, så är ju mineralsmink kanoners, redan pulvriserat och inte läcker det så mycket heller även om locket är av eftersom det är ett inre lock med småhål i som sitter fast.

Izzie - vi ligger ju verkligen jättenära i BF-datum! Jag går in i vecka 14 på onsdag. Hoppas att du får må lagom mycket bättre snart! Lagom = som du vill.

Lappis - iiih vad rörigt och häftigt med lägenheterna! Lycka till i er jakt på grannen!  

Äggmacka - något jag bara måste ha! Med Kalles kaviar. Att försöka ge upp/minska på mjukt bröd - ha! Så bra har det gått Och när jag äter och äter så tänker jag att jag är säkert skengravid och har bara vant mig och äter av bara farten för att jag vant mig. Det har ju varit så tidigare. Och kilona är kvar.... Ja, ja, bara det nu blir en bebis nu så får jag väl köpa nya kläder sen.

• Snartis

Morgon, Izzie: hoppas du får må bättre snart, det brukar ge med sig lite iallafall. Tack för alla tips men har redan gått på nasonex och rinexin i 2 veckor utan resultat. Även ätit dubbeldos av kåvepenin och amimox. Det jag ska göra nu är nässkölj flera ggr per dag, men hur gör man det på jobbet? Känns inte helt bekvämt Ha en toppendag allihopa Kram

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!