• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • fru AM
    MSW skrev 2011-03-15 09:20:04 följande:
    Fan, värdet hade sjunkit mer.. Alltså precis det jag var rädd för!
    Nejmen! Kram! Vad gör man då?
  • Ore

Håller tummarna STENHÅRT för Herr och Fru E idag!

Klokt skrivet om gumman i lådan-syndromet, Mugglan. Håller helt med!

Bihålebekymmer: Receptfria Sinova funkar rätt så bra, tycker jag. Fast jag har inte provat något annat än det...

Izzie: Förstår att det är litet nervöst inför KUB, hoppas det går bra!

Dagis: Så nära som möjligt för vår del, och då var vi nere i två st att välja på. Kollade av litet grann, jag pratade faktiskt med BVC-sköterskan om det Och en mamma i föräldragruppen hade haft sina äldre barn på det dagiset vi tänkte oss. Hittills är vi väldigt nöjda, och lillkillen med

• Oms

MSW - vad pratar vi för värde här? vad har jag missat?? Det låter inte bra iaf, vill du berätta??

• Oms

AM - italien?? mysigt! jag vill också åka dit ngn dag för att inte tala om maken - han mer eller mindre MÅSTE åka dit o sen vatikanen ju:) ngn gån så blri det väl av antar jag!

• fru AM

Dagisproblematiken: vi tittade för Livias del på tre stycken. För mig är det magkänslan som gäller - men jag har ju lite vana från Storsonens dagisperiod och så har jag jobbat på dagis en period och min mamma jobbade länge på dagis (och tog med sig jobbet hem s a s). Magkänslan måste vara rätt och det var den som gjorde att vi valde det dagis som ligger längst bort från hemmet ... Gården är stor - ovanligt stor och lättillgänglig för att vara i innerstan och personalen verkade "välmående". Personalen man träffar på visningen ska man ju egentligen inte lägga så stor vikt vid på individnivå, vid valet  för det händer ju hela tiden att de får barn, börjar plugga elelr byter jobb men om man har tur oatt träffa föreståndaren så kan man få sig en bild av verksamheten.

Svårt att beskriva en magkänsla ... men det dagis som egentligen låg närmast oss - nere vid Stureplan, låg vägg ivägg med ett dagcenter för psykiskt sjuka, dessutom var dagispersonalen "väldigt rutinerad, hade jobbat där i 25 år". Det kan ju låta bra för många men för mig lät det som om de kanske kunde tänkas vara lite trötta och inkörda i gamla rutiner. Dessutom hade de bara blandade åldersgrupper. JAg gillar uppdelningen småbarnsgrupper och storbarnsgrupper. Det är viss skillnad på en 1-åring och en 5-åring, i ... allt. Det blir en bättre trygghetsskapande "laganda" i en mindre och homogen grupp, tycker jag. De träffar ju ändå varann över åldersgrupperan ute på gården. Vi är superdupernöjda med vårt dagis och har ju även lockat dit andra. Och då får det ta en kvart istället för fem minuter att gå dit - och åt helt fel håll dessutom.

• fru AM

Oms: Italien är fantastiskt! Jag tror att jag har varit där varje år sedan 2003 ... utom möjligen 2009 då Hektor föddes. God mat, got vin, trevliga människor som inte är petiga med språket utan gärna möter en på halva vägen, fantastiska vyer, härliga stränder, historiens vagga (typ), underbara outlets (min Cavallikjol ... jag bara dreglar vid tanken på att kanske få åka dit igen), snygga skinnväskor ... ska jag fortsätta ...?

• Lapinette

Sorry, har som vanligt (numera) inte läst ikapp mer än sista sidan.

Har nu varit inne och chefen och sagt upp mig och han blev nog lite chockad. Låter dessvärre som de tänker behålla mig så lääänge de kan vilket jag inte alls förstår vitsen med och tidigare har folk fått gå asap.

AM - gällande språkkurser så har jag alltid läst på Medborgarskolan och varit nöjd. Franska, italienska och japanska .. alla för infödda lärare. Min make läser på Folkuniversitetet och min bror + sambo också (italienska). Deras grupp "dog" ut. Har även läst på italienska institutet en termin för en galen sicilianska .. jösses, värsta kursen jag gått på men det berodde nog mer på lärarinnan än själva stället.

Omsan - fick tag i grannen igår. Min make som nog faktiskt t o m slår AM gällande google hittade ett mobilnummer tillslut. Ringde och det blev ett jäkligt konstigt samtal. Han tänker inte sälja, har dock funderat på det men inte nu. Vem har sagt det, frågade han. Jösses! Där rök de planerna och så vart vi tvugna att fundera vidare på fyran som det budas på just nu.

• Oms
    fru AM skrev 2011-03-15 09:46:06 följande:
    Oms: Italien är fantastiskt! Jag tror att jag har varit där varje år sedan 2003 ... utom möjligen 2009 då Hektor föddes. God mat, got vin, trevliga människor som inte är petiga med språket utan gärna möter en på halva vägen, fantastiska vyer, härliga stränder, historiens vagga (typ), underbara outlets (min Cavallikjol ... jag bara dreglar vid tanken på att kanske få åka dit igen), snygga skinnväskor ... ska jag fortsätta ...?
    men vad f-n AM - nu måste vi ju också åka ju
  • fru AM

Tack, Lappis och GRATTIS!!!!! Det blir bra detta!

• Oms

AM - jomne det ä rju precis å vi har valt dagis också, dvs magkänslan. självklart kollade vi med dem vi kände och så men vi såg ju också vad man gjorde på det här dagiset och hur dt låg i öfrhållande till andra. jag tror faktiskt att jag hade valt just det här dagiset om vi hade bort längre bort också just för själva dagisets läge.

med stora tjejen valde jag också efter hur dagis låg i förhållande till skog, vägar, lekparker etc och vi hade ett superdagis till henne - dock var det ca 20 min gångväg i fel riktning så det var jättestressigt varje morgon då jag visste att 20 min GÅ till dagis o sen lämna på 5-10 min o sen 15 min till tåget därifrån o på det 1 timmes resväg till jobbet - helt galet!

det är faktiskt så skönt att ha nära till dagiset som vi har idag, det rar 4 min att gå dit utan barn och ca 5-8 med barn beroend epå väglag - jätteskönt!

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!