• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Ore

Vill man inte ha en karta, så kan man ta foton istället. Man fotar sig fram till vart nästa ledtråd finns. Och den ska då vara synlig från stället där man står just då...

• Oupsie

Hej hej allihopa!

Kikar in för att säga att jag håller tummarna så att jag blir blå för fru E idag!

Det är lite mycket just nu, som det så fint heter. Försöker få iordning här hemma inför försäljningen av lägenheten. Går alldeles för långsamt tycker jag. Dels är jag begränsad av foglossningen, och kan inte göra allt som jag önskar att jag kunde göra, och dels så har Daisy börjat vara vaken mer, och skrika mer... vilket så klart gör att det blir ännu svårare att få saker och ting gjort.

Smygläser så mycket jag kan, men hinner inte in och skriva här, så jag hälsar till alla, krya på er ni som är sjuka, och önskar att alla barn, både i och utanför magarna, mår bra och växer som de ska. Hoppas att jag snart har mer tid att vara härSolig.

• MSW

Ang mina värden så är det juh fortfarande mina trombocyter/blodplättar som är (minst sagt) besvärliga... Nu är de nere på 30, de senaste blodproven har de sjunkit med ca 20 varje gång och gör de det nästa gång med så är de lika usla som innan borttagning av mjälten.. Alltså mitt worste case scenario innan operationen.. Jag tror inte att det finns så många alternativ på vad man kan göra åt det.. Ska ta nya prov om en månad tror jag..

ang dagis valde vi det enda som finns här i byn där vi bor.. Är väl ganska nöjda för det mesta...

• MSW

Och, jag har inte fått någon förklaring varför de sjunker, men nu när de sjunker konstant (vad det verkar) så sorteras de väl "helt enkelt" bort någon annan stans...

annars önskarjag att alla sjuklingar kryar på sig!!

• muggles

MSW: vilket skit med dina värden!

Lappis: äh trist med grannen, hade ju varit världens chans.

Håller tummarna allt jag kan för EA! Hoppas på rapport snart...

Själv har jag tillbringat största delen av dagen på Östra sjukhuset, antenatal för att försöka få ctg-kurva (inte helt lätt på tvillingar!) och koll av tappen. Var vaken stora delar av natten med vad som liknade förvärkar (mensmol i samband med sammandragningar). Tappen var dock intakt (nästan 5 cm och sluten) och ctg visade två livliga barn med bra hjärtljud. Så hem med order om "aktiv vila" och sjukskriven, dvs inget mer jobbande. Känns bra ändå. Är glad att inte tappen hade börjat ge sig. Imorgon TUL igen. Är trött som en gnu eftersom jag inte sov så bra i natt, låg mest och oroade mig om jag borde väcka maken och åka in (och vad göra med Moa?). Men annars mår jag bra och sammandragningarna har gett med sig.

• viktualia

MSW - försökte läsa på www.cancerfonden.se/sv/cancer/Vardagen-forandras/Liv-utan-mjalte/ men fattar nog inte riktigt... på vilket sätt mår du risigt av historien med mjälten?! kram!

Parnassia - skattjakt med bilder eller snöre(som bildar hinderbana) funkar väl? Chokladbanan eller annat gott som fixas över eld?

Ego - har just jobbat en timme medan Trollet sov. Han vaknade och pep, men har nu somnat om i min famn... det är då man märker att han inte är nån pyttebebis längre... men men... det är ju oootroligt gosigt. Hans mage är fortfarande kass, men han äter, dricker och kissar ordentligt. Jag köpte risvälling och gav honom till mellanmål, hoppas att detta går över snart...

• muggles

Läste ikapp på sjukhuset idag och ngn ställde en fråga till mig tror jag? Har glömt vad det var nu men fråga igen, så ska jag svara (orkar inte bläddra tillbaka alla sidor).

Förresten, såg BF-listan. Av alla datum jag fått (olika UL) så kan vi ju ta RUL-datumet 3/6 vilket ju är fullständig bullshit Jag tror på att Ada och Beda är ute till påsk senast...

• snaily

Ok, nu måste den här nörden bara komma med några ytterligare förtydliganden apropå virus och bakterier. Feel free to scroll!

Virus är en väldigt liten organism som kan infektera våra celler, det finns massor av olika virusarter men influensa är ju ett exempel. Oftast kan man inte bota virusinfektioner utan de får (i bästa fall) självläka (eller bli kroniska som t ex HIV) även om det ju i modern tid har dykt upp en del antivirala läkemedel. Men antibiotika biter alltså inte på virus. sv.wikipedia.org/wiki/Virus

Bakterier är encelliga organismer och det finns massor av olika arter, både "snälla" och "elaka", det vi ofta får när vi blir sjuka är streptokocker (som kan orsaka halsfluss), E. coli (vanligt vid urinvägsinfektioner), stafylokocker är en annan välbekant art. Bakterier har vi ju gott om på och i våra kroppar som en normalflora som ska (måste!) finnas där.

"Baciller" i folkmun är väl ett allmänt samlingsord för någon sjukdomsframkallande organism. Bacillus är egentligen en bakterieart som i sin tur har en massa olika undergrupper men det är sällan det vi har när vi blir sjuka, om vi inte får mjältbrand till exempel.

Antibiotika är alltså medicin som tar kål på bakterier, penicillin är bara ett exempel på antibiotika och har ganska smalt spektrum, sen finns det bredspektrumantibiotika som dödar fler sorters bakterier. Det är de här medicinerna vi ska vara väldigt rädda om då antibiotikaresistens är ett kraftigt ökande fenomen - väldigt läskigt tycker jag.

Sen har vi ju parasiter också... senast i ropet i samband med cryptosporidierna som härjade i dricksvattnet i Östersund. Små encelliga parasiter i det fallet men sen finns det ju stora härliga maskar också. Vissa parasiter dödas med olika antiparasitära läkemedel, hos djur ofta kallat avmaskningsmedel.

Frågor på det?

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!