• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • start september

Snartis,

låter inte kul alls. Jag hade bihåleinflammation precis innan jag blev gravid nu som inte läkte ut och sen kom den åter vecka 4 och 5. Kåvepenin vara lönlöst på det jag hade. Jag hade först Amimiox 2 * 7 dagar - dämpade men läkte inte ut. Andra gången fick jag 3*12 dagar och det funkade. Jag har fått Nanonex som gravid men tyckte inte det hjälpte. Nässkölj hemma och Renessäsans (den röda) i mängd på jobbet kanske? Sov med huvudet lite högre.

Sinova är inte ok för gravida enligt texten har jag för mig. 
    Lycka till på RUL!

Kram!

• Ore

Både maffiamord-fest och 50-årsfest med spontanmusik låter superskoj!

Ska komma ihåg maffiagrejen inför framtida fest med ena kompisgänget. Tror det skulle kunna bli lyckat

Oms: Bar två veckor kvar nu - skönt! Kommer det vara lättare att få skolan att ta större del i den praktiska stöttningen som dottern behöver, när ni väl har diagnosen? *hoppas det*

• viktualia

Parnassia - stackars maken!!! ge honom en stor kram från mig!!

Dagisval - problemet är ju att vi känner så himla få här i hålan och de som finns bor inte i vårt område = har barn på dagis onödigt långt bort. Ska intensifiera rotandet i frågan... och hoppas att maken också gör det.

Trollets mage - är fortfarande kajko... majsvälling kanske vore något...

Snartis - spännande med RUL men hoppas att du får må bättre framöver!

Ore - heja jobbsökandet!

Ego - strålande solsken och perfa promenadväder!! Riktigt mysigt att vara hemma och busa med Trollet!

Omsan - spännande med stormöte om dottern!

• smint

MSW: usch vad jobbigt med dina värden, vad händer nu då?

Lappis: ja tänkte på er resa imorse när jag läste nyheterna, skönt att det gick ok att säga upp sig. Hur gick det med din kollega?

Parnassia: jisses med 11dagars feberm hoppas verkligen pencelinet hjälper

Vickan: trist med trollets mage, prova majsvälling, 

oms: låter som en riktigt lyckad fest, kul  

Var länge sedan vi var på någon fest också. Skall dock dra i hop något n'r det blir varmt ute, har inte haft någon inflyttningsfest än så skall hitta på något.

Så nu har lilla H fått sina första baciller, förvånad dock att det inte kommit tidigare, Täppt i näsan i natt och har knölat massor. nu på fm fick vi oss en skön sov stund det var tur det. Så nu har nässugen åkt fram och koksalt.. typiskt att sambon åker bort imorgon och är borta över natten, men det skall väl gå..   åhh ka det inte bli vår nuuuuuu...  bort med alla eländiga sjukdomar

• Parnassia

Obs! Varning! Ett helt inlägg som inte handlar om feber, läkemedel, snor eller sömnbrist!

Vi planerar 4-årskalas för Stora! Vad ska vi hitta på!? Ge mig era bästa tips.
    Det handlar om ca 11 st 4-6 åringar, pojkar och flickor.
    Är vädret fint är vi gärna ute i trädgården.

Vad ska vi leka? Vad ska vi äta? Göra mer?
    Fri lek i 2 timmar känns ohållbart.

• fru AM

Parnassia: Planerade lekar är bra att i alla fall ha förberett - t ex:
    Sätta svansen på grisen
    Hunden och benet 
    Någon variant på "kom alla mina små kycklingar" eller vad den heter 
    Och så fiskdamm&skattjakt

2 timmar brukar flyga iväg!

Nu läkarbesök med Livia - hon har fått ont i örat.  

• Parnassia

Bra tips! Men vad innebär "hunden och benet" och hur lägger man upp en bra skattjakt för ett gäng som inte läser karta?

• Ore

Födelsedagskalas: Korv med bröd brukar vara poppis hos barn Och glass! Lek: Skattjakt! Sedan kan man ju också ha någon form av "ringlek" eller liknande på lut, ifall det behövs sysselsättning utöver det...  Ibland brukar det bli bra fart på leken alldeles av sig själv.

Skattjakt på litet mindre utrymme brukar kunna funka om barnen får göra litet "uppgifter"/tävlingar för att få ledtrådar... Fast jag kanske var äldre än 4-6 när vi gjorde sånt...? Blev litet osäker nu...

• Parnassia

Lilla Livia! Hur är det med hennes feber då?
    Hoppas ni får hjälp nu!

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!