• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Telis

Vickan, vi har valt enbart efter hur dagisen ligger. Vi lägger så mycket tid på pendling så hämtningar och lämningar måste gå smidigt. Men vi har tur och bor i ett område där alla dagis är bra. I annat fall skulle jag fråga runt på ÖF, jag skulle lita mer på det än på studiebesök.

• Snartis

Vickan: vi valde precis som telis. Det som ligger närmast så blir lämning och hämtning så enkelt som möjligt. Nu kan även mormor och farmor hämta enkelt AM: hoppas det stämmer med cravingsen, vill gärna ha en flicka denna gången Imorgon hoppas jag vi får reda på könet.

• Oms

ang Dagis - Jag tycker såväl Telis som snartis tänkte som mig. här scannade jag av de som låg närmast och bland dem så kollade jag bland föräldrar som man mötte i lekparken om hur det var på de oliak dagisen, min grannar hade haft alla sina barn på det dagiset som låg bäst o närmast till (inga bilvägar, skog omkring och 1-2 min gångväg till fotbollsplan, lekpark, ängar o pulkabackar) och de var jättenöjda! jag ställde Mathilda i kö när hon var 1 vecka som brukligt är om man vill ha första handsvalet i ett mkt populärt område och det fick jag också!

Är verklgien supernöjd med detta dagis som trots grova nedskärning från jan förra året o än mer i aug ändå gör ett fantastiskt jobb och alla barn är nöjda!

så Vickan(?) tänk efter vad som är viktigt för er - för mig är läget hur dagis ligger väldigt viktigt då jag vill att det ska vare enkelt för dagiset att ta sig ut i naturen så att de kan dela upp sig och använda sig av utemiljön utan att det ska planeras i veckor innan med utflykt etc. Det är också viktigt att det ligger i mitt närområde, både för att korta hämtning/lämningstider men främst för att barnen oftast följs åt upp i skolan och det är bra att lära känna barn i sitt närområde. Man stöter oskcå själv på barn o föräldrar mer naturligt när man bor grannar, handlar på samma affär o besöker samma lekpark på helgerna - trevligt!

• Oms

Snartis - men stackare!! hur många sjukdomar ska ni gå igenom egntligen??? är inte ett dugg avis och håller tummarna för att du ska få må bättre snart! har inga tips tyvärr, tror def att du prövat allt tillämpligt redan.

Hattis o Izzie -. men herregud! redan v 14??? gud så fort det går! var roligt!

• Oms

Idag är jag hemma o vabbar/jobbar hemma... Mathilda vaknade 01.45 med skithög feber rent ut sagt, hela hon kokade och hon grät o skakade o sa MEDICIN mamma jag vill ha MEDICIN! jag har ont i mig mamma! så det var upp o kissa, ge vatten o flytande ipren, trösta i ca 20 min o sen ville hon ner i sin säng o sova igen vilket hon gjorde till 7 imorse.

Nu mår hon bra, hon är varm men inte jättevarm och jag som ändå är förkyld och har hosta kände att då kan lika gärna jag var hemma ( i normala fall är det maken som vabbar då hans jobb är mer tillåtande)

imorgon ska jag o stora dottern på parlamentetinspelning så då får han vara hemma, jag kan absolut inte ställa in ngt sådant med dottern för det skulle hon ta personligt tyvärr.

• Oms

Lappis - men vad spännande med lägenheten!! hoppas hoppas att ni får tag i den, misstänker att ni vill göra om de båda till en större lgh! är det ok m bostadsrättsföreningen? låter ju helt fantastisk om det kommer att fungera och självklart måste ni ju få tag i honom först o sen hoppas att han vill sälja direkt til er!

spännande ang jobbet också - hoppas att den kollega som du vill ha med dig följer med hon med!

Vickan - visst skrev du ngt om att ngn från förr sökt  cheftjänst hos er och det inte kändes så bra - har du lyckats hinta om detta? eller den personen kanske var bättre än andra senila sökanden eller hur det nu var

• Oms

BS : låter som att åka skidor med barnen är ett stort projekt, är jätteimpad över att ni gör allt detta med skidskola o bara att ni åker iväg sådär när ni itne är några supervana skidåkare ( vad jag har förstått på dian inlägg) hur går det med din rygg??

- för mig är det inte ens att tänka på, jag åker ju inte skidor då jag inte ens gillar snö! jag åkte längd som barn, ni vet med gamal stålbindningar och i friluftfrämjandespår, vet att jag tog några märken och var i väg hela dagar med blåbärssoppa och sittunderlag o allt det där men dessto äldre jag blev desto viktigare blev det att ha helgerna till hästarna istället

slalom åkte jag när jag var 15 år få vi var tvungna under en friluftsdag. det gick riktigt bra och inte många visste att det var min första gång ( jag höll då på med gymnastik samt red 4 gg i veckan så jag hade bde balans o benstyrka klart om man säger så) Nej tack, skidåkning får ske via tv'n istället, det kan faktiskt vara tiktigt kul att se på det!

• fru AM

Apropå barn med feber: Flytande Ipren verkar vara högvilt ... Här runt omking på Apoteken när det slut - "slut hos leverantören". Hur är det möjligt att det är slut hos leverantören? Förstår de hur mycket de förlorar? Just nu har väl ALLA feber! Jag hade gärna kombinerat Alvedon med Ipren häromdagen på Livia eftersom Alvedon ensamt inte hjälpte, men det var ju bara att låta det passera ...

Hursomhelst: nu är vår Italienssemester lite mer planerad i alla fall. Har precis bokat flyg samt boende tre dagar. Så det blir en på-vägen-övernattning mellan Rom och Huset, sedan Huset en vecka (tillsammans med ett gäng kompisar), sedan vi ensamma tre dagar vid kusten (söder om Rom). Längtar till sol och värme och börjar fundera på en liten italienskakurs ... 

Lappis: har du något studieförbund att rekommendera när det gäller spåkkurs? Andra hugade får gärna också svara! 

Tummarna hålls för EA! Och för Snartis som ska kika på "lilla äggtjejen?" idag ... Är det RUL eller en bonustitt?

• MSW

Fan, värdet hade sjunkit mer.. Alltså precis det jag var rädd för!

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!