• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • fru AM
    _koko_ skrev 2011-03-14 10:57:09 följande:
    Hej i tråden! Jobbar hemma eftersom det ska komma sotare idag. Annars räknar jag mest ner dagarna till onsdag när jag ska till doktorn. Sitter och sover mest hela dagarna känns det som... vattkoppor - Jag funderar starkt på att vaccinera mina barn också, min mamma har haft bältros vilket är en vidrig sjukdom, och det kan man bara få om man har haft vattkoppor.
    Men hur tänker du då? Angående bältros? Att ha haft vattkoppor är väl immunologiskt det samma som att ha blivit vaccinerad (själva idén med vaccination)? (Frånsett att vaccinationen då enligt läkaren jag talade med ger ett svagare skydd ...)
    Så då borde man kunna få bältros även som vaccinerad? 
  • _koko_

Ja, Lappis, vad skönt att din släkt är ok!!! Men hur känns det inför er resa? Usch, det är så hemskt alltihop!

• _koko_

AM - ja, det är ju sant, vaccinet ger antikroppar mot sjukdomen och då borde även bältros kunna bryta ut. Minns inte hur jag tänkte eller vad jag läste, för precis det har slagit mig, men på något sätt övertygade jag mig om att det inte var så...?

• start september

Jag sticker ut hakan och säger att jag vaccinerat mot vattkoppor.

Ofta är den ju helt ofarlig, men det kan ju bli komplikationer. maken hade en tuff variant som lite äldre vilket bidrog till vårt beslut. Vi gjorde det typ vid 16 månader och än så länge har vi klarat oss från två omgångar på dagis, fast det har inte varit alla andra barn som fått det så kanske är det bara tur. Det ger inte hundraprocentigt skydd, men blir man ändå sjuk kan det med bli en mildare variant och sen har man skydd resten av livet. I alla fall som jag förstått.

Usch, nojig dag. Tror jag har UVI och hoppas få komma till BM och göra GBS-prov. Tre veckor till UL och sist hade det dött vid den här tidpunkten. Hjärtljud skulle hjälpa mig föri den här tröskeln. Jag kände tidigare något jag trodde var små små rörelser men inte på en vecka. Det var troligen något annat  så det ska inte betyda något. Vecka 16 idag.

Jag är sugen på ägg, det känns som en ny craving?

• _koko_

Jag kom på det! Det finns ett nytt vaccin mot bältros också, sa jag tänkte att de kan få vattkoppsvaccinet nu (som gissningsvis kommer införas i allmänna vaccinprogrammet framöver), och sen få bältrosvaccinet när de blir vuxna.

• start september

Tror att man kan få bältros ändå dessvärre.

Vi fick inga biverkningar av vaccinationen. Det kostade en del vill jag minnas och det är diskussioner om man ska ha en eller två, vi har bara tagit en eftersom hon var såpass liten.

• fru AM

Start september: jag förstår att ni vaccinerat. Det jag tvekar om är det att vaccinera Livia för tänk om hon blir sjuk (men bara lite) om 25 år elelr så när hon är gravid ... Och att det då blir fosterkador pga av det ... Kanske tänker jag för mycket men det känns, för mig, så dumt att riskera något sådant bara för att jag (som i vårt fall) vill sejfa semesterresorna framöver ... Men det är klart - att riskera att aldrig bli smittad, ovaccinerad, och få vattkoppor med full kraft som vuxen, kanske inte heller är så bra ... Hmmm - fundera, fundera

• _koko_

(vilket ju innebär att det ena egentligen inte har med det andra att göra, men min förvirrade hjärna fungerar inte så bra just nu. Tanken slog rot när min kompis som bor i USA berättade att man där man vaccinerar alla barn sen många år tillbaka. Sen som start är inne på, det är lindrigt för de flesta (när jag hade det fattade ingen ens att det var vattkoppor, det var inte förrän brorsan fick det värre efter nån vecka), men vissa blir jättesjuka).

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!