• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • BrudSommar2006

Vad heter förresten den där mörkhåriga sångaren som har en låt som låter precis som Saades Popular? Fast jag har cdn någonstans kommer jag inte på vad han heter, det var ju ett tag sedan han var poppis också.

• snaily
    snaily skrev 2011-03-12 21:34:55 följande:
    Det jobbigaste tror jag är att bemöta folks kommentarer och "goda råd", många som haft "lätta" bebisar verkar tycka att man daltar och skämmer bort barnet när man håller på som vi gör (=samsover, bär i sele, osv) - men det är ju inget vi har valt att göra, Yngla har valt det åt oss! Idag fyller hon förresten 3 månader!
    Vill bara förtydliga och säga att jag verkligen inte syftar på någon i tråden när jag skriver "folk", utan snarare släktingar, kollegor och andra mammor jag träffat.

Nu ska jag ta tag i denna dag. Vi vaknade alldeles för tidigt och är redan trötta och griniga, undrar om en promenad i solskenet piggar upp...
  • snaily

BS
    Jag ställer mig gärna bredvid spåret och plogar om jag tycker det är för brant, särskilt om backen avslutas med en kurva vilket det alldeles för ofta gör. Fast är ju bortskämd med att det finns fina breda skejtspår med gott om plogutrymme bredvid det klassiska spåret, så är det ju inte överallt.
    Men jag måste nog ta tag i min utförsåkningsfobi om jag ska klara av tjejvasan nästa år...
    Hoppas Sälen har lika fint väder som vi idag!

• kängu

Hejsan hoppsan!

Liten, känner med dig! Både jag och Ru är rejält sjuka- tror det är flunsan. Jag har haft den sen i torsdags och är fortfarande inte bra, Ru är inne på tredje dygnet med 40 graders feber. SUCK! Nåväl, vi har inte varit riktigt sjuka ngn gång den här vintern, bara småförkylningar och så hade Ru en väldigt lindrig kräksjukeepisod så det var väl vår tur nu... Hoppas lilleman kryar på sig snart!

Snigeln, låter som att Yngla är mkt mer krävande än var Ru var, men känner igen så väl detta med kommentarer. Ru sov i princip bara i selen både dagtid och kvällstid, vi gick och bar honom timmar varje kväll. Såååå många som tyckte att man skämde bort etc. Det var inte som att vi hade ngt val Men kan trösta dig med att för oss så vände det vid 5-6 månader, då kunde han börja sova mer i vagnen på dagen, ute även längre stunder. Mitt trick var att efter han somnat gå i ganska exakt 10 min och sen ställa honom på uteplatsen- då kunde han fortsätta sova ett bra tag. Vet inte varför men det där med 10 min funkade för oss! Han sov inte inne dagtid (utan att sövas i sele och sen krånglas ur den) förrän han var 9-10 mån.

• fru AM

Åh vad jag är trött på sjukstuga hemma!! Först var ju Hektor sjuk när restan av familjen var i Sälen och nu så är Livia sjuk. Tyvärr verkar det vara två helt olika sjukor så Hektor lär väl bli dålig med Livias symptom (feber och jättehosta) på onsdag eller så. Sn är det väl Storsonens, makens och min tur. SKRÄP!

Vi har varit oförsäkämt friska annars. Hektor var sjuk i september och någon dag i januari - annars inget. men så fort man tänker den tanken ("Oj vad länge vi varit friska") så åker man ju på något.

Ett av problemen är väl att jag i princip får klaustrofobi av att vara hemma med sjuka barn. Smatidigt kan jag ju knappst tvinga maken att vara hemma lika mycket eftersom han faktiskt har ett jobb med en massa anställda och bokade möten och sådant. Jag sitter ju vid datorn - när jag nu har något jobb. Just nu är det tunnsått. Så då blir det jag som får "VAB:a". Och få klaustrofobi. 

Det var dagens egognäll från mig. Klart slut. 

• Liten med Mindre

Kängu - krya på er! Idag är febern på väg ner här, hoppas ni går samma väg.

• Liten med Mindre

Am - krya på er med. Verkar som immunförsvaret är svagast så här på senvintern. Går det inte ens att ta en vagnpromenad med krassligt barn? Kanske skulle hjälpa lite.

• start september

Snaily, jag hade en tjej som sov på nätter men inte på dagar om hon hon ej bars. Det blev lite bättre vid tre månader och vid 5- 6 månader blev det som för Kängu, bra sovning ute. Inte förrän närmare året sov hon bra inne på dagarna.  

Hoppas så du går mot bättre tider!

Fy BS, den där sträckan tycker jag är riktigt läskig även om den är saltad. Bra gjort!

Trist med sjukor, lider med er alla.  Vi verkar ha ny snoromgång på g här också så hoppas det  inte blir något mer.

• Liten med Mindre

Snaily -vi har ju haft ett barn av varje sort. Mindre sov mest i sele, ibland i vagn och sällan i vagn inne. Jag fick gå och lägga mig med henne om kvällarna och det var nog först efter 3 månader som vi ibland kunde söva om utan mat på natten. Vet ju inte om våra metoder hade funkat på henne före 7 månader när vi faktiskt prövade.

• Liten med Mindre

Bs -kan ni inte höra med skiduthyrningen vad de kan göra åt för snabba skidor? Lycka till!

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!