• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Lapinette

mugglan - jäklar vad intressant och så häftigt filmat!

• Fossing77

muggles - misstänker att det tillkommer resekostnad om jag ska ha honom till borås Skrattande
    Visst är det häftigt när de lyckas filma sånt där! Jag fattar inte hur de lyckas... men det är superintressant. Jag är ju dåligt insatt i hur det var med Ada & Beda, men var det så att den ena tog näring från den andra? För att förenkla det hela oerhört...

Lappis - Det går en annonsbanner här stup i kvarten där de CAD:ar upp din ring enligt dina önskemål så du kan säga vad du tycker innan de gör nåt. De kanske funkar på distans, så du slipper GÅ till guldsmeden. Flört

• Lapinette

Fossing - jag har en bara runt hörnet där jag bor. Jag måste visa det jag har diamant och ring och komma fram till vilket finger den ska sitta på och hur den ska se ut.

mugglan - har nu sett en kvart på programmet. Verkligen intressant!

• Fossing77

Lappis - Ah! Du ska helt enkelt bara få tummen ur Flört Inte det lättaste alla gånger... Du är omnämnd här förresten, Tristan har en vansinng förkärlek för tvättlapparna på sina nusse-trasor.. De heter numera lappis... Mamma, Lappis! säger han och vill att jag ska leta fram vilket hörn de sitter i. Flört

• Piggelin1

Hej igen,
     samtidigt som lilleman vaknade nyss, så kom grannen förbi (hon som din kollega känner, Mugglan) & undrade hur det varit i lördags - så det blev en fika med henne. Lyx!

Fortsätter lite till nu, nu sover lilleman lite igen.

AM, det var inte hemligt - delar av våra familjer bor utomlands & hade vi "bara" bjudit in till dop, så hade antagligen inte alla kommit, så därför körde vi med helt öppna kort om att det både var vigsel & dop. Kort kommer, både till galleriet & på FB - måste bara sortera dem lite först, det är så många med flera olika kameror.

Inga luckor i klänningen, Mugglan. Pratade i början med min "sömmerska" om att klänningen skulle gå att öppna framtill, men när hon väl börjat klippa & sy i tyget, så konstaterade vi båda att det inte skulle bli bra med det tyget (&väldigt synd på klänningen), så vi skippade det. Ammade hemma, sen i två omgångar strax innan vigseln, efter middagen (brorsdottern & jag stängde in oss i ett rum, hon var förste klänningshållare ) & sen fick han flaska. Så det löste sig väldigt bra.

Efter vigseln lyckades vi söva lilleman - han var helt slut efter sitt hysteriska skrikande & sen blev det bubbel på nedervåningen i slottet innan vi traskade iväg till lokalen där middagen ägde rum. När vi kom ut från slottet så fick vi inte bara ris över oss utan även pastafjärilar (!) Gunnebo hade tänt marschaller längs vägen & en brasa utanför restauranten & sen även tänt brasor/kakelugnar inne i huset där vi åt. Supermysigt! Lokalen var verkligen perfekt storlek för vårt sällskap & precis intill fanns det ett rum där barnen kunde kolla på film, rita, måla etc. Funkade kanon!
    En av mina bröder var toastmaster, vilket han skötte galant.

Menyn:

Förrätt

Ugnsbakad rödbeta med äpple, pumpafrö och sotad gravad pilgrimsmussla samt en rökt äppelcidervinägrett

Dryck: A Christman Riesling

Huvudrätt

Ugnsrostad vitkål med potatisterrin och saffransbakad hjortsadel med apelsinsås

Dryck: Lorenzolo Morehino di Scansano Sangiovese

Dessert

Inbakad Wanås-ädel med inlagda tranbär och äpple- och rödbetsstrimlor

Dryck: Facile (en rom-baserad punsch!)

Bröllopstårta

Moussetårta med blåbärsmousse, mandelbotten och lemon curd

Kaffe med avec

Roliga tal, hyss, telegram (TACK igen Tinga!! Vilken otorligt rolig överraskning med telegram från er!) - kort & gott, supermysig stämning & allt flöt på. Lilleman vaknade precis innan vi skulle bryta borden - perfekt tajming

Sen i söndags körde vi fika här hemma för alla som kunde, med presentöppning. Mysigt att ses igen så, innan alla reste hem till sitt.

Nu vaknade lilleman, måste lämna...
  • Piggelin1

Snartis - men vad läser jag? Blåsljud på hjärtat? Usch, otäckt! Hoppas att du får den hjälp som behövs, inom kort.

Förstod också att Ada & Beda mår finfint! Gött mos!! Varje vecka som går nu är verkligen en härlig bonus!!

• Lapinette

Mmmm... Piggelin, blir hungrig när jag läser ditt inlägg. Låter supermysigt och supergott!

• Fossing77

Piggelin - Nu blev jag hungrig! Vilken meny! Mums! Härligt när allt flyter på som det ska Glad

• Piggelin1

Lappis - hjortfilén var heeeelt grym., bland det godaste kött jag ngnsin ätit faktist & alla gäster var lika lyriska som vi.
    Rieslingen till förätten var underbar!
    Sen det där med punsch till osten (dock inte s söt som tex flaggpunsch), var ett wild card som kökschefen tipsade om, alternativet var portvin/Grådask, men det är ju rätt vanligt liksom, roligare med denna kombon då! Sympatiskt också att det har ekologiskt &/eller KRAV-odlat i precis allt de gör, även vinerna. Av den anledningen så ändrades menyn lite så sent som måndagen innan, just beroende på tillgången på råvaror.

Brudbuketten var "vårig" o gick i vitt, lime med några få accenter i rosa (som matchade min klänning). Vita papegojtulpaner, ranunkler, japansk körsbär med mera med mera. Den står här i en vas & är fortfarande superfin, liksom Amandas lilla blomma.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!