• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Ore

Mugglan: Intressant info om tvillingar! Tack så mycket Känner att syrran har ungefär noll koll på det, men på något vänster kom vi in på moderkaka när vi pratade, och jag frågade om hur den andra moderkakan låg. Blev så förvånad när syrran sa att "nej, det är bara en". Jaha, tyckte jag. Är du säker på att det är tvåäggstvillingar då? Ja, det sa den första läkaren, menade hon. Eeeeh, jaha. Men vad har sagts på övriga kontroller då? Nähä, då visste hon inte riktigt vad hon skulle svara...?

smint: Sätta sig på ett flyg när man har oidentifierad magåkomma hoppas jag verkligen att folk låter bli, och tycker att din make gjorde HELT rätt!

Persienner tar jag gärna emot tips på, från er som har. Dit har jag inte kommit än. Men maken (läs nörden som alltid envisas med en massa tekniskt avancerade prylar) vill absolut ha persienner som man kan hissa upp och ner med fjärrkontroll. Suck. Är det bara jag som tycker att det inte blir lättare när man måste börja att leta efter fjärrkontrollen? Jag vet ju att det är MINST en gång om dagen som han förlägger någon av TV-fjärrkontrollerna, så att jag får leta upp dem. Då är det ju vansinne att skaffa sig fler fjärrkontroller? Nåja, det är ju egentligen ett ganska litet problem....

• Ore

Porchez: En helg i Gbg med bästa vännerna låter jättetrevligt!

Liten: Kul med finklädd Mindre!

• Lapinette

Morning ladies,

Lite trött i mössan idag (obs drack bara två glas vin). Tror det snurrar runt mest pga intervjun jag var på igår. Ska tillbaka idag och diskutera (tror jag) själva avtalet. Vill känna tjohoo!!! men det gör jag inte men när jag tänker efter så tror jag inte jag har gjort det när jag gått till mina tidigare arbetsgivare heller. Har fortfarande en del frågor som ska ställas ... vad sånt här tar energi?! ... kommer från en som inte sökt jobb på en så där 10 år!

• Lapinette

BS - gud vad trist att inte tåla morfin !

• muggles

Ore: om man inte har några komplikationer så behöver jag man ju sällan fundera på hur många moderkakor man har (el äggstockar - tänker på din fd kollega Piggelin! ). Jag skulle aldrig vilja ha persienner med fjärr (och nu tänker jag på ett avsnitt av Solsidan bara för det ). Som du säger - leta efter den. Nä det verkar bara opraktiskt. El skulle fjärren styra alla persienner i hela huset då eller? Men ibland vill man väl bara dra ner vissa...

Telis: i första beställningen ingick det lamellgardiner också, det var därför det blev så dyrt. Men jag tror de tar 900 kr inkl montering per persienn och vi har rätt många fönster...

Vi tittade också på dokumentären igår på svtplay. Det värsta var att jag har lite grann börjat "räkna hem" det här, dvs att det ska gå bra allting. Och så såg man de där som blev födda i v31 och där den ena inte överlevde. "Tänk om vi kommer hem med bara en" så jag till maken. Och han "el tänk om vi kommer hem utan någon alls". Gah!

Bröllop: tja verkar inte bli så många i min bekantskapskrets. Bästa väninnan gifte sig och där var jag ju tärna. Tyvärr valde en av mina gamla barndomskompisar exakt samma datum (surt då jag inte känner så många som gifter sig alls och ville gärna varit med). Två av bästa väninnorna är ju singlar och verkar så förbli. Och Piggelin valde bröllop utan vänner... Så får hoppas på makens bästa kompis som nu äntligen efter alla singelår är kär som en klockarekatt. Det lyser barn och bröllop om dem

• muggles

Glömde: det är fredag!!! Och v28 - jihoooo, ett delmål avklarat!

• muggles

Lappis: jasså! Här gick det undan. Hoppas du får en fetinglön som gör det värt att byta (och varmare på kontoret haha).

• fru AM

Ore: du kan väl din Solsidan? Ni måste naturligtvis skaffa en sån där multimulti-fjärr som styr hela hemmet (fast i Solsidan lite slumpartat o med ca 40 knapptryck)

• Piggelin1

Gomorron!

Sorry Mugglan att jag snuvade dig på konfekten Men senare så blir det ju parrrrrty istället har vi tänkt! Då måste ni komma! Ada & Beda är självklart välkomna med (fast storasyster får gärna stanna hemma...!)

Liten - när du skriver om MIndre & klänningar, så känner jag igen Amanda på pricken. Amanda avskyr grejor i håret (snoddar, diadem, spännen) & kjol/klänning har hon knappt velat ha heller senaste året. Men nu bara precis senaste tiden har hon svängt lite, så det finns hopp här med (för hennes mor som gillar klänningar...!)

Amanda är för söt förresten - igår sa hon flera ggr "Mamma, kan vi inte ha ett till sånt fint kalas??!" ...och syftade på förra helgen.

Liten igen, på tal om det där med skrikande bebisar & föräldrar i annorlunda kläder. När vi plockade upp Amanda hos brorsan på väg till Gunnebo i lördags, så satt ju jag i bilen, färdigsminkad, uppklädd & med håret uppsatt. Amandas reaktion var: ANDÄKTIG Hon bara tittade med stora ögon & log stort & fascinerat. Hihi!

På tal om bröllop, så har vi fått en inbjudan hittills & jag gissar att det blir den enda i år. Eller egentligen bestod inbjudan av två delar - en till en borgerlig vigsel i mellansverige & en till ett kyrkobröllop i Mexico. Skippar Mexico (om vi inte haft barn hade vi garanterat åkt), men ska på vigseln här i Sverige. Mysigt!

• Lapinette

muggles - de har inte ens kontor utan det blir att leta - någon som har 80 kvm gångavstånd från Centralen att hyra ut? Och lönen är jag ytterst tveksam om då IKEA-snubben (styrelsordf) jag träffade igår sa att som säljare så tycker jag att lönen ska vara provisionsbaserad. Idag har jag en ordentlig fast lön och så lite, lite provision och så vill jag även ha i framtiden.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!