• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • muggles

Oupsie: jag funderar på om du inte måste ta ut minst 5 f-dagar per vecka from hon är 1 år? Men innan dess behöver du nog inte ta ut en enda. Ngn som kan bekräfta? Förresten tycker jag det har funkat jättebra att mejla F-kassan så slipper man sitta i telefonkö! *husmorstips*

Nä jag är inte så orolig över blodet. Det var ju svart och därmed inte färskt. Antingen är det från undersökningen av livmodertappen (som iofs gjordes med VUL och glidmedel så det borde inte ha rivit upp ngt). Men jag fick ju satans ont i framfogen efteråt, kunde knappt gå. Undersökningen av tappen gjordes i ett UL-rum (lite spontant sådär för att vi frågade om det) där det inte fanns ngn gynstol så jag fick lägga mig på UL-britsen på rygg (ajaj för bakfogarna) och fläka upp benen åt sidorna typ i lotusställning. Och jädrar vad ont jag fick efteråt. Hade en helvetesnatt efteråt men sedan försvann det dagen efter som tur var. Jag tänkte en del på dig då Oupsie - vilket skit du fått utstå!

Snaily: det där med ammande i offentlig miljö känner jag igen. Det blev svårt precis som du skriver när Moa var ca 3-4 mån. Du kan ju prova att gå in på ngn toalett? För mig funkade bara flaska i cafémiljö men det kan också ha berott på att det kom så lite ur mina värdelösa bröst...

• Oupsie
    snaily skrev 2011-03-04 10:41:08 följande:
    Oupsie
    Duktiga storasyster!
    Här är storebror ungefär lika duktig, men inga nappar finns att stjäla. Men de leksaker som vi börjat plocka fram åt henne - som  hon är helt ointresserad av - vill han mer än gärna stjäla och bita sönder och äta upp!
    Haha, ja särskilt mjukisdjuren lever farligt . Än så länge är det nog bara nappar som hunden har fått tag på. Men babygymet tyckte hon också var väldigt intressant. Särskilt när vi upptäckte att det var pip-modell på vissa av de påsydda mjukisdjuren på gymmet... Men Daisy är inte det minsta intresserad av att ligga i det där gymmet än, så än är det inget större problem.

Trevlig promenad!
  • Fru E

BS- min make är med tekniknörd men att styra adventsljusstakarna till telefonen känns lite mycket

Mugglan-NEJ inget blod! Tror stenhårt på att det var sedan de undersökte tappen eller något kärl som brustit bara

Snaily-vilket datum är det ni flyttar helt?

Oupsie-till maj är det inte långt speciellt inte när man ska packa och sådant

Ännu ett cellprov avklarat, hemskt snabbt går det in och ut på mindre än 5 minuter
    Fick även tummen loss att ringa sjukgymnast på Capio men tydligen ska alla deras sluta och de nya börjar i miiten av april så de har kö och inget nytt schema *muttrar*
    Såg att det även fanns på vårdcentralen men har fått för mig att inte gå till dem, fråga mig inte varför

• Oupsie
    muggles skrev 2011-03-04 10:53:14 följande:
    Oupsie: jag funderar på om du inte måste ta ut minst 5 f-dagar per vecka from hon är 1 år? Men innan dess behöver du nog inte ta ut en enda. Ngn som kan bekräfta? Förresten tycker jag det har funkat jättebra att mejla F-kassan så slipper man sitta i telefonkö! *husmorstips*

Nä jag är inte så orolig över blodet. Det var ju svart och därmed inte färskt. Antingen är det från undersökningen av livmodertappen (som iofs gjordes med VUL och glidmedel så det borde inte ha rivit upp ngt). Men jag fick ju satans ont i framfogen efteråt, kunde knappt gå. Undersökningen av tappen gjordes i ett UL-rum (lite spontant sådär för att vi frågade om det) där det inte fanns ngn gynstol så jag fick lägga mig på UL-britsen på rygg (ajaj för bakfogarna) och fläka upp benen åt sidorna typ i lotusställning. Och jädrar vad ont jag fick efteråt. Hade en helvetesnatt efteråt men sedan försvann det dagen efter som tur var. Jag tänkte en del på dig då Oupsie - vilket skit du fått utstå!

Snaily: det där med ammande i offentlig miljö känner jag igen. Det blev svårt precis som du skriver när Moa var ca 3-4 mån. Du kan ju prova att gå in på ngn toalett? För mig funkade bara flaska i cafémiljö men det kan också ha berott på att det kom så lite ur mina värdelösa bröst...
    Jag tror att man måste ta ut 5 dagar per vecka är för att inte få sänkt SGI, och lägre än noll kan den ju ändå inte bliObestämd. Det är lite därför som jag vill spara dagarna, för om jag får ett jobb någon gång i framtiden, och får en SGI, så måste jag ta ut föräldradagar för att få vara ledig och för att behålla SGI:n. För vid en viss ålder på barnet får man väl inte ta ut föräldraledighet om man inte har dagar kvar? Har jag för mig, jag har försökt att läsa mig till själv vad som gäller, men till slut blir man lätt förvirrad känner jag . Kanske ska ta och maila mina frågor istället, det kanske går snabbare dessutom.

Usch ja för att sära på benen med foglossning . Skitont gör det! Hoppas att din foglossning håller sig på en ok nivå, men som jag sa till Snorkis, om det börjar kännas jobbigt, så kanske det kan vara en idé att börja med kryckor. Bara för avlastning. Men du kanske inte har så ont av att bara gå än?
  • muggles

EA: ja jag tror som du. Än så länge allt lugnt i magen. Går du och väntar på glad gubbe nu?

Det som jag tycker är käckt att styra från telefonen är digitalboxen. Det har hänt mer än en gång att vi varit bortresta och kommit på att vi skulle ha programmerat boxen att spela in en viss serie. Att då kunna göra det via en app är ju super! Jag gillar sådan teknik

• Fossing77
    Oupsie skrev 2011-03-04 11:06:09 följande:
    Jag tror att man måste ta ut 5 dagar per vecka är för att inte få sänkt SGI, och lägre än noll kan den ju ändå inte bliObestämd. Det är lite därför som jag vill spara dagarna, för om jag får ett jobb någon gång i framtiden, och får en SGI, så måste jag ta ut föräldradagar för att få vara ledig och för att behålla SGI:n. För vid en viss ålder på barnet får man väl inte ta ut föräldraledighet om man inte har dagar kvar? Har jag för mig, jag har försökt att läsa mig till själv vad som gäller, men till slut blir man lätt förvirrad känner jag . Kanske ska ta och maila mina frågor istället, det kanske går snabbare dessutom.

Usch ja för att sära på benen med foglossning . Skitont gör det! Hoppas att din foglossning håller sig på en ok nivå, men som jag sa till Snorkis, om det börjar kännas jobbigt, så kanske det kan vara en idé att börja med kryckor. Bara för avlastning. Men du kanske inte har så ont av att bara gå än?
    när barnet blivit ett år måste du ta 5 dagar för att behålla din sgi, innan dess gör du som du vill :)
    BrudSommar2006 skrev 2011-03-04 10:39:01 följande:
    Oupsie, inte kan man lägga fjärrkontroller på soffbordet! Inte på flera år där mellan börja-krypa-stadiet till tillräcklig mognad har nåtts vid framåt treårsåldern. Nej, de måste gömmas högt upp, helst så att de inte syns.

Sedan jag träffade maken har jag blivit mer och mer anti all teknik. I vintras när alla adventsljusstakar bara kunde tändas och släckas från makens telefon var jag riktigt arg och när de ibland tändes eller släcktes oväntat och jag fick ringa maken på jobbet eller väcka honom mitt i natten för att ordna upp det var jag riktigt arg och funderade på att slänga ut både maken och hans telefon!
    Ha ha! Jag kan känna din frustration hela vägen hit! Skrattande
  • muggles

Oupsie: du har helt rätt, det är för att få behålla SGI:n. Och jag tänkte inte på att du redan har noll sas. Då är det ju lugnt. Man får väl ta ut f-dagar tills barnet är 8 år el ngt sådant, sedan fryser de inne. Verkar som du har bra koll på reglerna

Min foglossning håller sig helt klart i skinnet! Jag har eg ingen foglossning att tala om vilket jag är extremt tacksam för. Det är att lägga sig på en rak brits som inte är optimalt men det ontet brukar gå över snabbt. Men det här med framfogen var mindre kul. Ska faktiskt be att få slippa ngn mer sådan undersökning, vill ju inte ha ont i ett dygn efteråt. Då får de hellre fixa ett rum med gynstol känner jag...

• Oupsie

Fru E, nä, inte tillräckligt långt för att få ordning på och sälja lägenheten, men allt för långt när man vill ha tillgång till huset . Du kan ju testa de sjukgymnasterna som finns på vårdcentralen, om du inte gillar dem så kan du ju byta .

• muggles

Jag tänkte igår på att för fyra veckor sedan tänkte jag "tänk om barnen kommer v28 - det är bara fyra veckor dit!" och nu är vi där... Hjälp vad tiden går fort! Varje dag njuter jag av att känna de små liven i magen. Det är ju helt klart sista gången jag är gravid, det känns liiite nostalgiskt, att aldrig mer få känna det sedan.

• muggles

EA: finns det ingen sjukgymnast knuten till där du brukar träna? Jag vet att jag gick hos en som höll till i samma lokaler som ett gym/träningscenter.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!