• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Fossing77
    muggles skrev 2011-03-04 11:14:09 följande:
    Jag tänkte igår på att för fyra veckor sedan tänkte jag "tänk om barnen kommer v28 - det är bara fyra veckor dit!" och nu är vi där... Hjälp vad tiden går fort! Varje dag njuter jag av att känna de små liven i magen. Det är ju helt klart sista gången jag är gravid, det känns liiite nostalgiskt, att aldrig mer få känna det sedan.
    ibland går tiden skrämmande fort :) tur de små fröna stannar snällt i magen :)
  • Oupsie
    muggles skrev 2011-03-04 11:11:18 följande:
    Oupsie: du har helt rätt, det är för att få behålla SGI:n. Och jag tänkte inte på att du redan har noll sas. Då är det ju lugnt. Man får väl ta ut f-dagar tills barnet är 8 år el ngt sådant, sedan fryser de inne. Verkar som du har bra koll på reglerna

Min foglossning håller sig helt klart i skinnet! Jag har eg ingen foglossning att tala om vilket jag är extremt tacksam för. Det är att lägga sig på en rak brits som inte är optimalt men det ontet brukar gå över snabbt. Men det här med framfogen var mindre kul. Ska faktiskt be att få slippa ngn mer sådan undersökning, vill ju inte ha ont i ett dygn efteråt. Då får de hellre fixa ett rum med gynstol känner jag...
    Hm, ja, jag borde ju kunna läsa mig till sånt där men sen vill man ändå dubbelkolla i fall man har missat något någonstans. Det som jag tänkte ringa och fråga om var egentigen moderskapsintyget, hittade det här igår (ojdå). Det skulle ju skickas in, men vi fick ju bara hem och vända och tillbaka till sjukhuset i princip, och när vi kom hem igen så hade jag helt glömt bort det. Så nu funderar jag på om det måste skickas in, för vi har fått papper om barnbidrag, så det måste ju ha rapporterats på något vis att jag har fått ett barn.

Framfogen är jobbig, det känns ju som att blygdbenet ska gå av när det gör som ondast . Skönt att det håller sig på en uthärdlig nivå .
  • muggles

Oupsie: moderskapsintyget fick jag av BM nu för några veckor sedan och det har jag skickat in till F-kassan; det är väl det som gör att de beviljar f-dagar övht. Är det verkligen det intyget du menar?

• Oms
    BrudSommar2006 skrev 2011-03-03 22:37:48 följande:
    Telis, det stämmer, jag tål inte morfin, och vid förlossningarna fanns ju maken där i fall att något skulle gå snett men jag har funderat på vad som skulle hända om jag var med om en olycka eller så och kom in till sjukhuset själv och inte hade möjlighet att meddela mig med någon men å andra sidan, det finns fler än jag som inte tål morfin, hur gör de? Kanske om man är så dålig att det är aktuellt så har man inget val, jag vet inte. Om det bara gäller stark smärtlindring finns ju annat än morfin att få bara man har möjlighet att tala om det för någon... Finns vissa pencillinsorter jag inte tål också men det har ju löst sig de gånger det varit aktuellt.
    jobbar hemma o hinner inte vara här men kikar in en snabbis (ja eller hur!)

BS om man är allergisk mot ngt som kan täkans användas frekvent inom sjukvården så strå det som en VARNING eller VIKTIG INFORMATION med just stora bokstäver i ens journal det kan man få till att ingå i alla journaler inom iaf samma landsting, vet itne hru an gör över resten av sverige men det hänger med ens personnr iaf oavsett vårdgivare - har du kollat att det är så i ditt fall?
  • Fossing77

Oupsie - Det intyget ska ju in innan bebis kommer, sen vet jag inte om de bryr sig om det faktiskt. Det är ju till för att de ska kunna förbereda ditt "konto" med föräldradagar och sånt. Skicka in det om du är osäker, eller mejla dom å fråga bara... Dom brukar svara hyfsat snabbt

• _koko_

EA - De är jätteenkla, situps och rygglyft på pilatesboll plus vanliga benböj med bollen mellan min rygg och väggen, gärna med en mindre boll mellan knäna också. Övning 6 och 21 på den här sidan, hittade ingen bild på benböjen: http://www.sydsvenskan.se/sverige/article1359134/Bantning-kan-skada-foster.html 
    Rygglyften ska göras med konstant spänd rumpa. Max 20 upprepningar per övning i början, när man hållit på ett tag kan man göra fler om det känns bra, men med paus emellan.

muggles - Min pappa brukar säga "lungen dig beda" när han tycker någon är för ivrig (uttrycket är längre och har med dans att göra tror jag, men jag minns inte exakt hur hela går just nu), känns som att det passar ganska bra just nu.

Vårt suveräna soffbord har två "osynliga" lådor som vi lägger fjärrkontrollerna i, så de försvinner sällan faktiskt. Och barnen är inte jätteintresserade av lådorna som tur är, de vet att de finns där och kan rota i dem om de vill sätta på tvn eller byta program.
    Däremot förlägger jag min mobil KONSTANT.

Kramar till alla som inte fick nån kommentar den här gången, det betyder inte att jag inte läser eller engagerar mig i er.

Nu är det FREDAG!!! Och jag har redan druckit lite vin. På kontoret. Var ju tvungen att smaka de öppnade boxarna så de inte blivit dåliga.

• Fru E

Mugglan-vi har en massör som jag gick till på träningsstället fick ett par rejäla omgångar där och sedan stretchövningar som jag slarvat med, han rekommenderade sedan naprapat som jag var hos för ett år sedan men ingen sjukgymnast tyvärr.
    Tycker det är så svårt att veta vilken väg man ska gå och jag får skylla mig själv lite eftersom jag inte varit så flitig med övningarna, stretch från massören och rygövningar som är bra generellt.
    Ska börja redan idag har jag bestämt mig för!

• Fru E

Koko-tack! Men hittade inga bilde, bara en artikel om att bantning kan skada foster
    Då blir det rygglyft på pilatesboll, situps, ligga på rygg och böja benen åt sidorna, hunden och stretch säte baksida lår varje dag

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!