• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • muggles
    Fossing77 skrev 2011-03-03 11:30:06 följande:
    Jag är ju dåligt insatt i hur det var med Ada & Beda, men var det så att den ena tog näring från den andra? För att förenkla det hela oerhört...
    Ja precis Tydligen har alla enäggstvillingar som har gemensam moderkaka (alla enäggs har inte gemensam) gemensamma blodkärl. Men bara i ca 10% av fallen utvecklas detta till ett problem. Det uppstår en obalans i systemet varvid "allt" blod strömmar från den ena tvillingen till den andra. Paradoxalt nog är det farligast för den som får mest blod (risk för hjärt- och njursvikt). Oftast mår den sk donatorn bättre efter förlossningen. Fast nu när det gått så lång tid och vår donator växt ikapp så bra vet jag faktiskt inte om det har så stor betydelse.

Sedan kan man få läskiga skräckvisioner av att läsa på nätet för det finns alla möjliga risker med hjärnskador osv när man haft TTS, men det väljer jag att ignorera just nu...
  • Lapinette

mugglan - min kollega är ledig på torsdagar så jag hade ändå ingen att luncha med så jag fortsatte och se dokumentären. Det handlar om två familjer.

piggelin - jättefina blommor, vårlikt och härliga!

• Fossing77

mugglan - aha, då hänger jag med. så himla skönt att det går så bra för ada & beda :) tänk vad läkarna kan....

piggelin - supefina blommor!

• smint

mugglan: i senaste programmet av Sofias änglar på femman så åker dom och hjälper ett par som fick sina tvillinga i v 26 och dom hade också TTS, den ena mår inte så bra men den andra verkar pigg och frisk..  

En kompis till mig väntar också tvillingar hon går in i v 38 idag, häftigt att man kan gå så länge med tvillingar. Dom beräknas väga 3,2 kilo styck.. Hoppas du får gå lika länge... 

• Ore

Mugglan: Hur var det nu med tvillingar, om det var enäggs eller tvåäggs. Min syster litar ju blint på den förste läkaren som sa att det var tvåäggstvillingar. Men det är tydligen bara en moderkaka. Är det möjligt om det är tvåäggstvillingar? Bara litet nyfiken Och är själv inte så insatt i ämnet...

Kan förresten säga att en gammal klasskompis till mig fick tvillingar häromveckan, hon gick tiden ut med dem... (Vilket var inte så litet litet otippat, eftersom hennes tidigare barn föddes för tidigt och innan dess hade hon förlorat ett barn rätt så sent i grav...)

• muggles
    smint skrev 2011-03-03 13:56:59 följande:
    mugglan: i senaste programmet av Sofias änglar på femman så åker dom och hjälper ett par som fick sina tvillinga i v 26 och dom hade också TTS, den ena mår inte så bra men den andra verkar pigg och frisk..  

En kompis till mig väntar också tvillingar hon går in i v 38 idag, häftigt att man kan gå så länge med tvillingar. Dom beräknas väga 3,2 kilo styck.. Hoppas du får gå lika länge... 
    Nja jag vet inte jag verkligen vill gå till v38. Det låter säkert otacksamt men det börjar ta på mig redan och 11 veckor till känns lääänge. Får jag önska så fram till v34 iaf.
  • muggles

Ore: om jag fattat rätt så kan inte tvåäggs ha samma moderkaka, däremot tror jag att deras resp moderkakor kan växa ihop (så kanske ser det ut som en enda?). Moderkakan bildas ju ur ägget så tvåäggs måste alltid få sin egen (om jag fattat rätt). Ett ägg som delar sig tidigt (tror det var ca 2-6 dgr efter befruktning) ger enäggstvillingar som ofta inte går att skilja från tvåäggs: de har varsin moderkaka och varsin både yttre och inre hinnsäck. Det syns inte att de är enäggs så där får man göra dna-test efter att de kommit ut. Det vanligaste är dock att ägget delar sig senare vilket orsakar den formen som vi har: enäggs med gemensam moderkaka och ytter hinnsäck men varsin inre hinnsäck (ca 70% av enäggsgrav hamnar i denna kategori tror jag). Om ägget delar sig ännu senare så får man enäggs som har gemensam moderkaka och både yttre och inre hinnsäck. Denna kategori är verkligen högrisk därför att de riskerar dö tidigt i graviditeten då de ofta snurrar in sig i navelsträngarna och typ kvävs. De kan också ha andra defekter (förmodligen orsakade av den sena delningen). Ytterligare senare delning ger siamesiska tvillingar...

• muggles

Tillägg: varför man kan se att våra är enäggs beror på att de har en tunn skiljelinje orsakad av den enda inre hinnsäcken. Tvillingar som har varsin både yttre och inre hinnsäck har en tjockare skiljevägg (2 hinnor ser tjockare ut på UL än 1) och dessutom ngt som kallas "lambda-tecken" där hinnorna ansluter till moderkakan. Att skiljelinjen är tunn ser man bäst i tidig grav, så det är viktigt att upptäcka detta just med tanke på TTS etc. Som om inte det vore nog finns det andra komplikationer som kan uppstå pga gemensam moderkaka...

• muggles

smint: jag hörde av min kollega om Sofias Änglar - var det inte så att ena tvillingen blev född i toaletten?! Heeeelt otroligt. Jag brukar ju inte titta på det programmet så jag missade det.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!