• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • muggles

Klockarbol: vad sorgligt med hunden!

Lappis: men jag har absolut för mig att maxpulsen beror av hur mkt man tränat(?) så jag tror du  har rätt.

AM: vad otroligt snygg du var på balunsen!

Nenne: bra gjort med skidåkningen! Jag längtar till att börja träna igen...

EA: har jag missat att gratta dig på födelsedagen?! GRATTIS! (Sorry över det sena svaret i lördags men jag är dålig på att kolla min mobil på helgerna...)

• muggles

Snorkis: jag tror att det är amningen som gör att foglossningen fortfarande spökar. (Som jag skrivit innan, hormonet som gör bäckenet lösare utlöses i kroppen så länge man ammar.) Men som Vänner skrev så kan du ju pröva att amma en gång per dygn, om du ändå vill amma? Inte för att jag förordar amning till varje pris (verkligen inte!) utan om du själv känner att du inte vill släppa det helt. Vänner blev ju tydligen hjälpt av att gå ner så pass i frekvens. Och enl min BVC-sköterska så räcker en amning per dygn för att ge immunförsvaret till barnet (om det är det som bekymrar dig). Jag tycker verkligen synd om dig och kan förstå att du inte vill behöva ha det så här länge till!!!

Tinga: visst är det super med hjälpsamma föräldrar! Vi har massor av hjälp av min mamma redan, och det blir guld värt när Ada och Beda också finns i familjen.

Förresten har båda två hickat några ggr redan Det är så mysigt. Och så är det ju bra för då tränar de sina lungor! (Go go go...)

Jag måste bara undra. varför skulle man få plus för att ägget blivit befruktat men inte fäst? Är det inte förrän efter att det fäst som hcg börjar utvecklas? El har jag fattat fel?

• muggles

gosnosen: vad roligt att du är inne och rapporterar! Tänk att det är så nära nu... Andras graviditeter går verkligen fort!

• muggles

Cicci: klart du klarar att flyga med dina två gullungar! Skönt med sol och värme! *längtar*

Sweet: jäkla seeeg tant du har denna månad!

Jag känner förresten av sammandragningar så fort jag går en liten bit (typ 500m bort till lunchrestaurangen), så jag ska börja dra ner på tiden denna veckan har jag tänkt. Och sedan jobbar jag bara 3v till. Faktum är att det ska bli skönt att bara lulla omkring på dagarna (såvida inte A och B bestämmer sig för att komma innan dess...)

Min mage har antagit gigantiska proportioner den sista veckan så jag har nojat lite över att TTS skulle ha återkommit. Men å andra sidan låg jag på tvillingkurvan i onsdags när BM mätte SF. Och om jag ska vara lika stor som ni andra är i v40, redan i v30 så är det väl dags att svälla antar jag? Ul-kontroll på onsdag, hoppas att allt visar sig vara bra...

Nu är vårt nya sovrum inflyttat och klart, känns väldigt luftigt och skönt! Jag har inte mätt exakt men det är nog 15 kvm minst. Nu ska vi bara montera ihop spjälsängen (inte för att den behövs än på många månader men boandet tar ingen hänsyn till det ) och skötbordet. Sedan känns det mer el mindre färdigt för nya familjemedlemmar.

• Telis

Oms, vad ÄR det för ett konstigt ställe du jobbar på? Ni får inte ha med er egen mat och bara ett visst antal personer får jobba hemifrån varje dag?! En fd sovjetisk kolchos eller? 

Nenne, grattis! Vad duktig du är!!

Tinga, det kommer att bli två stycken hoar.

Ore, jag har rätt lätt för att fatta beslut (och tursamt nog har jag en make med ungefär samma smak och om maken velar säger han ofta att jag får bestämma ) men jag förstår verkligen att det kan vara ett problem. Det finns alltid för mycket att välja på tycker jag. Sen tror jag också att svårigheten att bestämma sig ökar med antalet val man ska ta, så om man ska fatta 30 beslut på kort tid så blir varje beslut jobbigare än vad varje enskilt beslut i sig skulle vara. Jag skulle nog inte klara av att välja allting till ett nytt hus utan att drabbas av lite beslutångest jag med.

Cicci, synd att du missar ost- och vinkvällen men vad härligt med Dubairesan! Dina barn har alltid varit så lugna och gulliga när jag har sett dom så resan kommer säkert att gå bra. Men jobbigt förstås att byta flyg mitt i natten!

Hej gosnosen! Lycka till när det nu blir!

• FruCicci

Tack ni goingar för heja rop!
    Jag är så nervös och har bauta ångest för vad jag ger mig in på. Sen nu bara för jag boka utan allt vad avbeställningskydd och rubbet heter, så får jag än mer ¨ångest och tror att planet ska störta, om inte det händer så kommer jag bli påkörd av en taxi och barnen drunkna i poolen..... varför får jag alltid sådana tankar så fort min man inte är med mig?!?!
    Nåväl, jag unnar mig lite sol och värme och jag har längtat så efter att barnen ska få lite gräs under fötterna och få bada o slippa ha overall på sig.

Jag får korka upp lite vin och sitta och smutta i Dubai på onsdag. Ärligt talat är jag super putt att jag missar detta! Det var så vansinnigt trevlig sist!
    Men jag får väl styra upp något så snart som möjligt igen, efter denna kvällen som ni kommer avverka utan mig
    Kanske rent av ska ha ngt hemma i min lilla ö-malms bungalow

Mugglan härligt med sparkarna och hickandet, jag njuter av att läsa det
    Gogogogo säger jag med!

Lycka till Gosnosen, snart har du bebisen i din famn

Lappis så himla tråkigt att jag missar vinet, franska denna gången? Ska alltid komma ihåg att du kan din sak Grattis till kötappet! har nog inte sagt det.
    Hoppas verkligen vi kan ta igen det. Skönt att höra ag din kompis som åkte så långt med 2 barn. Jag tyckte inte det var jobbigt nör jag var gravid och Victor var 20 månader, men nu vet jag inte om jag har hoppat i galen tunna.... phu

AM, tack för snälla ord
    Får ta och locka till håret, måste komma ihåg locktången till Dubai med Lägger jag på lite charm och barnen gör det med - så kanske jag har sådan tur som jag hade en gång när Victor var 8 månader o kabinpersonalen tog hand om honom halva flighten så jag gick sova.
    Nu är dock min son inte så charmig längre, en riktig lite trotsig busunge....hoppet går till Louise.

Ullared är på tv, jag har just lovat min man att jag aldrig ska sätta min fot där, och absolut inte med honom. Ha ha ha... Jag har aldrig haft tanken för jag bor ju inte där, men herregud vilket ställe, det verkar ju så galet så man inte kan låta bli att åka.
    Sköna namn på de anställda Ola-Conny och Ulf-Perry...

Såg att vi har trådbebis och en trådhundvalp med samma namn, gulligt.

kramar
    nu måste jag posta så det inte försvinner hemma på lilldatorn som mina barn bankat sönder

• muggles

Telis: nu är jag jättenyfiken - vad blev det för kakel då? Byter ni luckor också el var de fräscha (kommer inte riktigt ihåg fast jag sett bilderna)?

• muggles

Cicci: ja Ullared går här i bakgrunden också, jag tittar med ett halvt öga (el snarare hör med ett halvt öra) medan jag surfar på lite olika trådar... Ja Ola-Conny är ju sanslöst fult - hur kommer man på ett sådant dubbelnamn??? Härom dagen såg jag en födelsedagsannons i GP där EbbaDiana (ihopskrivet) grattades - också ett skumt namn... Det är hon iofs klart ensam om i Sverige iaf!

• muggles

Jag tycker nog att Ullared är lite överskattat. Det är leksakerna som är billiga; typ en Skrållan-docka för 270 istället för 450 kr. Men kläderna ger jag inte mkt för, det är iaf inget jag skulle ta på mig Men det är ju lite kul att ha varit där, ett sanslöst ställe är det.

• muggles

Såg ni Solsidan igår? Ngn mer som kände igen hetsen från mammagruppen? Jag kommer ihåg vad alla frågade hela tiden om Moa hade vänt sig än (hon vände sig aldrig när hon var bebis men någonstans på vägen har hon ju lärt sig det). Jag surfade tom runt på FL tills jag hittade andra mammor som också hade haft barn (helt normala!) som inte vänt sig... Och en tjej i babysimgruppen som uttalade "ja Nils började ju krypa när han var 5 mån". Igenkänningsfniss helt klart!

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!