• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Snorkfröken77

Tusen tack för trevlig tråddejt igår Vickan och Porchez! Supertrevligt och så kul att träffa lite trådisar IRL.

Oupsie - Tack för dininput om foglossningen, jag börjar bli lite orolig för den här veckan har inte varit bra, det har blivit mkt sämre, snabbt. Så jag är glad att jag beställt ett stödbälte. Men jag misskötte mig ju något otroligt förra söndagen, så jag hoppas att det är svinterna efter det. Är jätteförsiktig nu iaf så får vi se hur det utvecklar sig. Fick du aku mot foglossningen? Hjälpte det något? Hur är det själv med värken, har det lättat något?

Parnassia - Vore jätteskoj om du kunde komma med nästa gång! Hur går det med sömnen, några förbättringar?

Apropå sömn fick jag göra ett pinsamt erkännade för någon vecka sedan, jag är ju extremt trött och sover dessutom rätt kasst (var samma sak förra gången jag var gravid) och har väldigt svårt att hålla mig vaken på mötena på jobbet, inte kul. Sen skulle jag iaf gå en två dagars utb och jag klarade två timmar, sen fick jag gå till min chef och erkänna att jag fixar det inte, det enda jag gör är att kämpa för att hålla mig vaken, jag tar inte in något vad kursledaren säger. Tur att man har en bra chef (vår nya) han bara skrattade och sa att han förstod och att jag var ursäktad eftersom jag är gravid, så jag får gå kursen vid ett senare tillfälle. Men fy vad pinsamt det var....

• Snorkfröken77

Porchez - Oh vad bra! Hoppas allt löser sig till det bästa nu då!

• Tinga

Telis – vad fattade ni för beslut om hoar i köket, blev det en, enochenhalv eller två?

AM – det låter som att det var alldeles, alldeles underbart! Vad kul!

Smint – usch, låter verkligen som en hemsk förlossning. Skönt att den slutade lyckligt iallafall.

Snaily – var det en ”tack-och-farväl”-tillställning med ditt jobb? Låter som att det blev en väldigt trevlig dag iallafall. Jag missade nog när du berättade att din man fått nytt jobb – vad ska han hitta på? Är det ett jobb för en praktiskt lagd ingenjör? Det verkar ha gått väldigt snabbt från att ni bestämde er för att söka er tills Stockholmstraken tills han fick jobb? Skönt att det verkar ordna sig så bra med boende; det är ju inte givet i de trakterna. Hoppas att du får en god natts sömn inatt, så att du kommer på banan igen. Kram!

Sweet – vilken tur (eller ) att tanten dök upp, så att du slipper fundera mer. Låter som en jobbig vecka med lillskruttan. Här har vi haft två förkylda killar, men eftersom de hostat massor och äter mest flytande föda blir det massor med kräkningar, så inte helt olikt en kräksjuka på det viset. Nu är de på banan igen iallafall, så imorgon blir det dagis.

Lycka till på ditt jobbsamtal! Är det en potentiell arbetsgivare du ska träffa, eller någon slags arbetsförmedlare eller coach eller så?

Parnassia – det finns ingen affär i din närhet som säljer begagnade symaskiner? Då brukar man kunna få mycket för pengarna. Jag köpte själv en begagnad för snart 10 år sen, och den funkar jättebra. Jag fick dessutom tre månaders garanti på den, precis som man brukar få med begagnade bilar. Jag köpte min i en vanlig symaskinsaffär; antar att de tog in gamla maskiner som inbyte när någon köpte en ny.

Lappis – att du är bakfull idag gissar jag är ett bra betyg åt gårdagskvällen? Var maten lika god som drycken? Kram på dig!

• Tinga

Porchez - låter som en bra idé att prata ut med killen, så att ni båda får klarhet i var den andra står. Sådana samtal är jobbiga, men det är väldigt skönt efteråt. *säger hon, som gillar reda ut saker, och faktiskt brukar vara modig nog att ta de där jobbiga samtalen*

• Tinga

I eftermiddags drog maken iväg på tjänsteresa, och kommer inte hem förrän sent på torsdag. Min gulliga mamma hämtar på dagis på tisdag och sen sover hon över hos oss, jobbar som vanligt på onsdagen och hämtar igen på dagis den eftermiddagen. Jätteskönt att få hjälp med hämtning ett par dagar, för det är inte så lätt att få  ihop en heltid när man är ensam med barnen och de bara är på dagis mellan 8 och 15.  

• Lapinette

Tinga - gästerna verkade väldigt nöjda med maten och drycken var det inget fel på heller ... tyvärrr . Har nu varit och mött upp maken (som kom iväg på spinningpasset utan sin fru) och ätit en onyttig pizza på Ciao, ciao. Precis lagom aktivitet för mig idag.

Inser att jag måste läsa ikapp.. .har Snaily ordnat boende?

• Snorkfröken77

Tinga - Förstår om du inte vill berätta om ditt snitt, har full förståelse! *kram* Blev det något örhängesinköp? *nyfiken*

Imorgon har jag semester och det känns ljuvligt just nu, att bara sova hur länge man vill imorgon, mmmm

• snaily

Lappis
    Vilken middag var godast, gårdagens eller dagens??
    Ja, vi har (antagligen) hittat någonstans att bo i maj också, och bestämt oss för vilken hyreslägenhet det blir från 1 juni. Tre olika ställen får vi bo på innan vi kan flytta in i lägenheten... puh!

Tinga
    Vilken guldmamma du verkar ha!
    Mja, maken är väl egentligen överkvalificerad (som vanligt), men det var nog blandningen av hans praktiska och teoretiska bakgrund som gjorde att han fick jobbet. (Inboxar dig om vad och var.) Det gick galet snabbt - bara några veckor från det att han sökte jobbet till han fick besked att han fått det (direkt på intervjun).

Snorkis
    Heja din chef!

Lite mindre dålig dag idag i casa snaily, men något packande har det inte blivit. Undrar när vi ska hinna allt?! Idag blev skidåkningen prioriterad, jag hasade runt hela 7,5 km och känner mig trött i hela kroppen nu. SÅ underbart vårvinterväder idag!

Jag börjar redan bli nervös inför tisdagens vittnesmål i den däringa rättegången! Vet inte om jag sagt det Hattis, men jag får vittna på telefon, hurra! Gäller bara att se till att Yngla sover precis just då... och att få henne att sova är inte precis lätt... oj oj oj.

• fru AM

Snaily: jag är också väldigt nyfiken på var din man fått jobb! Så inboxa gärna mig om du vill!

• Tinga

Lappis - tror jag det att gästerna blev nöjda; menyn lät verkligen jättegod. Blev det bättre med lantchipsen med mer löjrom på?

Snaily - ja, min mamma är verkligen den bästa. Både hon, pappa och makens föräldrar har ställt upp på ett fantastiskt sätt sen vi fick barn. Ett tag efter examen var maken och jag på väg att flytta till Nyköping, för att vi båda fick jobb där, men som vår tillvaro utvecklade sig när vi fick barn är jag otroligt tacksam för att vi har nära till våra föräldrar och kan få hjälp ibland.

Snorkis - nä, jag fegade när det gällde örhängena. Kände att jag vill kolla runt lite mer innan jag bestämmer mig, för egentligen hade jag nog tänkt mig en helt rund skena, och inte en oval. Kände mig lite tveksam till "knäppningen" också, även om den egentligen inte syns. Jag var väl inte helt redo, helt enkelt.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!