• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Oupsie

Sweet, så tanten har kommit nu. Antar att det är ganska blandade känslor med tanke på det du har skrivit. Jobbigt att lillskruttan har varit så sjuk. Skönt att hon är bättre nu.

Ja, just det! Nu är ju Piggelin gift . Hoppas att dagen blev toppenbra! Ser fram emot rapport . Stort grattis Fru och Herr Piggelin!Hjärta{#emotions_dlg.flower}

Lappis, hur går det med japanskan? Såg en japansk film förra veckan och kom att tänka på dig. Om du inte redan har sett den, och känner för att lyssna på lite japanska: www.imdb.com/title/tt1069238/ Tyckte att den var bra. Er meny lät fantastiskt god förresten, hoppas att kvällen blev lyckad .

Snaily, rallybil på is . Det låter roligt!

Fru E, vinkar tillbaka! Och önskar ett stort grattis i efterskott! {#emotions_dlg.flower} Kom på att jag nog missat det. Kram!

Snarits, hoppas att sonen inte blev sämre så att ni kom iväg. Förresten, kom på att du undrade om vagn, nu vet jag inte hur pass mycket "traktor" som du behöver men jag funderade också en hel del på vagn när vi skulle köpa. Vi bor ju på det viset att man gärna vill ha svängbara framhjul, men samtidigt så kommer vi antagligen tillbringa en hel del tid på ställen där man vill ha en mer terränggående variant. Nu har vi inte haft så mycket chans att testa den på dåligt underlag än, eftersom jag fortfarande har så svårt att gå. Vi köpte en sådan här i alla fall:
    www.maxi-cosi.com/se-sv/sittvagnar/maxi-cosi-mura-4

Den har svängbara framhjul, men de är ganska stora i förhållande till många andra vagnar. Försökte läsa så mycket jag kunde hitta på nätet om den. Bland annat här: strollersandprams.com/strollers/464/Maxi-Cosi-Mura-4/review-1.html och det jag har hittat på nätet är att den ska fungera bra även om sämre underlag, men som sagt, har inte haft möjlighet att testa själv än.

• Oupsie
    Parnassia skrev 2011-02-27 13:36:05 följande:
    www.bokus.com/bok/9789174290554/vaxa-och-uppt.../

Den här boken kanske du menar Oupsie?

Jättefin symaskin! Men min tänkta budget är ca 2000 kr. Jag syr kanske 6 gånger per år. Lagar lite kläder och kanske syr ett par gardiner. Några tips i den prisklassen?
    Ja det är det nog . Tack!

Han i sysmaskinsaffären sa att generellt sett så rekommenderar han Husqvarna, att de har bra maskiner, även de enklare varianterna. Singer, menade han, kan vara vad som helst. Ägarna till märket har utnyttjat namnet och satt det på maskiner som inte alls är bra. En Singer kan du ibland köpa på exempelvis Rusta, men Husqvarna säljs bara av symaskinsaffärer. Den Singer som jag köpte var tydligen ett undantag . Husqvarna och Singer har samma ägare, så den maskinen är utvecklad av Husqvarna, men eftersom Singer är ett mer känt varumärke internationellt så valde de att sätta namnet Singer på den istället.
  • Parnassia

Oupsie - faktum är att jag faktiskt tittat på den redan. Hittade den dessutom fraktfri på ett annat ställe. Det måste vara meningen att jag ska ha den. Eller hur?!

• start september

Hej i tråden!

Tack för KUB-grattis! Eftersom vi sist fick förhöjt på T13/T18 var det jätteskönt att få 1:20 000 på det. Nu försöker vi titta framåt och inte vara så rädda. Jag försöker njuta lite av att jag börjar få mage istället för att vara skraj, men fortsatt ska vi inte berätta för någon alls förrän efter RUL är tanken. Om jag kan dölja på jobbet, men det ska väl gå. 13+0 imorgon.

Ore, du undrade om det var på KUB vi upptäckte MF sist, och nej, på KUB:et levde då fostret. Vi blev tillbakaflyttade en vecka och fick en förhöjd risk på T13/T18. Sex dagar efteråt kände jag smärta och det började blöda och vi åkte till akuten där det konstaterades att det nog dött bara någon dag tidigare baserat på storlek jämfört med KUB.

Kram till alla - är ensam med liten tjej just nu och sover all tid som går så jag hinner inte riktigt med som jag vill. Men det blir bättre!

Promenad i solen igår gav dock energi och nu vill jag ha VÅÅR.  

• viktualia

Oupsie - jag halkade på en isfläck i onsdags och eftersom jag har otroligt svårt att sitta still har det onda inte gått över. Kom nyss hem från en tur till bygghandeln plus en sväng på Maxi...(bilburen utflykt). Det var allt som behövdes för att jag skulle få mer ont igen... blärk! Ska vara hemma med Trollet två dagar nu.. eftersom han inte går själv och det är skitmycket snö ute så lär jag nog faktiskt vara mer stillsam än om jag skulle vara på jobbet. Så jag hoppas att det ger sig snart!

• Lapinette

September - vad härligt att ni nu känner att ni kan blicka framåt. Instämmer - vill ha VÅR! Är så trött på snön och kylan.

Oupsie - tack för filmtipset. Är superdålig på att titta på japansk film. Såg precis en geishas memoarer ... fast den är ju amerikansk men det var så vackert att se de gamla kvarteren i Kyoto och geishor som trippade omkring i frasiga kimonos.

Annars så steg jag up 13.00 idag ... så bakfull har jag inte varit på evigheter. Har massor av MÅSTEN, så som att städa, handla, läsa japanska och skriva CV och känner mest för att göra INGENTING. Ingen bra kombo.

• viktualia

för övrigt är arbetsfördelningen i casa Vickan bra just nu *garvar*: Sonen sover, maken renoverar fönster i källarn och jag "fönstershoppar" handväskor på nätet.  Är tyvärr alldeles för snål för en sån här http://www.bagbar.se/sv/handvaeskor-oversize-Tiger-of-Sweden/stor-skinnvaeska-med-lock-50.594.1.php# men uuuuuu vad snygg!!

• porchez

Tackar Vickan och Snorkis för en trevlig lunch i lördags, min första tråddejt Det roliga när jag läser dina inlägg nu Vickan är jag kan sätta dina ord dialekt och sett att tala till det du skriver...  alla gaah!  baaa och blärk faller sig mer naturligt

Snygg väsak btw, och bra sida, hittade själv en för dyr favorit

www.bagbar.se/sv/handvaeskor-medium/krokopraeglad-skinnvaeska.php

helt underbar, måste räkna pengar...

gillade även denna:
    www.bagbar.se/sv/kuvertvaeskor-Friis-Co/crocelle-clutch.php

och den här:
    www.bagbar.se/sv/kuvertvaeskor-Friis-Co/lumen-clutch-as-is.php

Jag tycker jag kännt lite vår i luften idag, snön har smällt på vägarna, hörde fågelkvitter (kanske inte vår fåglar men kvitter som kvitter för mig)

har inget att tillägg om symaskiner, har alltid velat ha en, men tidigare hade jag inte råd och nu har jag inte plats. Går bra att låna mammas när det behövs, den är typ antik från 1887, typ....

efter lite pepp från i lördags har jag nu fått kontakt med "vännen" och försöker styra upp att vi ska träffas i veckan, då jag ska prata med honom och kolla läget, läs reda ut allt... om jag vågar vara så öppen mot honom då och inte bara hånglar med honom som jag helst vill

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!