• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • smint

AM. I detta fall sövde dom henne för att hon blev akutopererad direkt efter förlossningen. Tydligen hade mamman varit öppen 10 cm i 10 timmar med sjuka värkar men det hade inte hänt ngt.. Så till slut hade en läkare dragit med sugklocka och en annan runt barnets hals och det var väl där det blev problem, han hade tydligen dragit sönder stämbanden och orsakat hål i luftstrupen. Men op gick bra men gissar att den lilla flickan är ganska medtagen... Skall träffa kompisen i morgon så får väl höra mera då...

• Parnassia

God morgon!

AM- vad fin du var och vad bra att ni kom iväg och är nöjda!

Smint - vilken fruktansvärd historia! Jag hoppas sååå att allt ska gå bra. Berätta mer när du får veta mer.

Sweet - antar att det är skönt att veta hur läget är med tanten. Men hur känns det då? Blir du besviken eller lättad?

Åh vad skoj med tråddate! Örebro skulle kunna vara överkomligt för min del också någon gång. Även Stockholmsfolk kanske skulle kunna tycka det? Hur långt är det mellan Sthlm och Örebro? Jag har ca 2 h dit.

Här sitter jag i symaskinsköpartagen. Några tips?
    Jag fick pengar när jag fyllde som ska användas till detta och idag SKA jag beställa. Annars blir det inte av.

• Oupsie
    Parnassia skrev 2011-02-27 09:13:54 följande:
    Här sitter jag i symaskinsköpartagen. Några tips?
    Jag fick pengar när jag fyllde som ska användas till detta och idag SKA jag beställa. Annars blir det inte av.
    Jag önskade mig också pengar till en symaskin sist jag fyllde år och det blev till slut den här:

www.symaskinswebbshoppen.se/Produkter/tabid/126/CategoryID/22/List/0/Level/a/ProductID/303/Default.aspx%2cProductName

Var i en symaskinsaffär här i stan och tittade på lite olika modeller. Ägaren till affären hade en lång utläggning om varför just den var så bra. Sen vet inte jag om det verkligen är så, men jag gick på det i alla fall . Har inte sytt jättemycket med den än, hade ju så svårt att sitta några längre stunder i höstas. Men jag har funderat på att plocka fram och sy färdigt det jag påbörjade i höstas i flera dagar nu. Kanske ska göra det idag faktisktObestämd.

Vad är det du vill sy med maskinen? Och hur mycket får det kosta?
  • Tittski

Godmorgon folket från ett super snörvligt och febrigt Halmstad utan röst...jaja *ler*

Sweet, hur är de och hur går de med tanten?? 

Smint, gud va hemskt stackars föräldrar...

Parn, Vet tyvärr inget om symaskiner,,men mamma va såååå nöjd när hon köpte än för den hade tråd på trädare..de är de jag vet om symaskiner *hehe^

• Fossing77

smint - men fy vad hemskt, stackars liten plutt! hoppas allt går bra.

parnassia - jag fick en riktig pärla när jag fyllde år. en härlig gammal, restaurerad och välservad bernina i gjutjärn. ska tydligen spöa nya plastigare varianter med hästlängder. den väger ett ton men håller en livstid. ;)

AM - låter som en fantastisk tillställning du var på. Tänk om man fick gå på sådana någon gång. :)

sweet - så det kom en tant ändå? skönt att veta läget :) min kompis har plussat 3 ggr de senaste 5 månaderna, det är tydligen hennes kopparspiral som ger utslag... konstigt, jag har aldrig lyckats med det trots att jag haft en sån i 7 år...

• viktualia

Smint - låter som att sjukvården borde se den där förlossningen som TIDERNAS misslyckade!!! *tänker på alla inblandade och hoppas att det går bra* usch... även om jag kallade historien överjävlig så känns även det ordet som futtigt i sammanhanget...

Parnassia - jag har inget att bidra med... själv äger jag en gammal Huskvarna från 1973 som funkar prima! Och jag använder den säkert en gång per år...

Sweetan - kanske skönt att tanten kommer inramlandes... när kroppen förvirrar sig för mycket blir det ju mest jobbigt.

• viktualia

Fossing - gjutjärn är det nog i min symaskin också... ha ha ha.. inget man rubbar på sådär med ena lillfingret.

Ego - vill dels bli helt återställd i foten.... och dels nojjar jag för min kommande tillvaro som deltidsarbetande... baaa! Men men... det funkar varken bättre eller sämre än man gör det till...

• Fossing77

Vickan - automatisk barnsäkring kallar vi det.. .tristan kan inte rubba den om han så hänger och dinglar i sladden. gillas! :D

• Oupsie

Åh, nu ligger Daisy på sin pappas bröst och sover . Och mina bröst får vila. Hon äter mer och oftare sen ett par dagar tillbaka och det känns i bröstvårtorna... hoppas att hon lugnar ner sig lite snart igen.

Förresten, vad heter den där boken som ni har skrivit om innan i tråden, den om barnets utveckling?

Har TV:n igång i bakgrunden. Vet ni att det är en italienare som heter P.Piller, haha. Det var lite kul tyckte jag .

Nu får vi se vad jag kommer ihåg .

Smint, men fy vad hemskt med din kompis bebis . Hoppas att allt kommer att bli bra!

AM, låter som att du fick en bra kväll till slut . Så roligt! Jag går också gärna på fracktillställning med tråden det hade varit kulSkål.

Vickan, vad har hänt med din fot? Känns som att jag har missat något

September, grattis till ett bra KUB!

Muggles, kul med nytt sovrum, ser fram emot bilder . Och det lät som att du hade en bra plan angående sjukskrivningen.

Snorkis, hoppas att du blir hjälpt av bältet. Det är nog bra om du kan börja med det så tidigt som möjligt. I början tyckte jag att det var skönt att ha det men sen fick jag sluta att använda det längre in i graviditeten för det gjorde bara mer ont när man drog åt det. Bältet ger mest avlastning tyckte jag, det slutade inte göra ont, men det kändes mer stabilt. Sen finns det ju vissa (läs: svärmor) som menade att det bara var att dra åt det ordentligt så skulle det sluta göra ont. Men min sjukgymnast hade förvarnat om att det kunde bli så att man inte klarade av att ha det i slutet av graviditeten. Hon hade själv haft jättejobbig foglossning under sina graviditeter så det kändes verkligen som att hon visste vad hon pratade om. Och du, om du tycker att det börjar bli jättejobbigt kanske du ska överväga kryckor? Även om du KAN gå utan kryckor så avlastar det så att man sparar kroppen och får mindre ont efteråt. Förlåt om jag tjatar, men jag kommer ihåg att du hade ont av foglossningen förra graviditeten och jag hoppas verkligen att du kommer undan så lindrigt som bara möjligt den här gången.

Postar så länge...

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!