• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • viktualia

Oupsie - härligt insiktsfull make!

Lappis - låter supergott! Hemma hos oss blir det nog grillad rostas med trattkantarellsås och hasselbackspotatis...det är i alla fall vad jag är sugen på...och all den där svampen som plockades i höstas måste ju användas!!

• Telis

Lappis, åh, vad gott det låter alltihop! Det där med bla lantchips och löjrom har AM tipsat om någon gång så det har jag skrivit upp och tänkt prova, det har bara inte blivit av, men det ska tydligen vara galet gott.

Vickan, jag är inte ett dugg förvånad över att ni hade trevligt.

Här har vi varit och beställt nya kaklet till köket. Ett beslut mindre kvar att ta.

• smint

Piggelin med Make hoppas dagen blivit precis som ni önskat Hjärta

Har föräldrarna kvar idag med, i morgon åker dom hem så sedan kommer jag ha mera tid att sitta här. 

AM: Hoppas lvällen igår var trevlig, du var supersnygg på bilden på FB.

Sweet: Skumt att tanten inte kommit, spännande fortsättning då. Skönt att dottern piggat på sig nu

Lappis: Lät som en supergod lördagsmeny, nyfiken på lantchipsen med rom?  är det menat som tilltugg? Kan ju inte bli äckligt iaf

Här blir det lite lyxmiddag som tack för hjälpen i veckan för föräldrarna, musslor till förätt och räkor, hummer, västerbottenpaj och löjrom till huvudrätt. Sedan en citronmousse efterätt från senaste numret av buffé. Lite bubbel och vin till det.

Trots det är andra barnet så skall min mamma lägga sig i hela tiden, och peta och pilla på honom. Hon borde koma i håg hur det var förra gången men inte då.. så det skall bli rätt skönt att få vara lite i fred nu igen.

Min bästa kompis bror fick barn i går och det var tur att jag inte hörde om deras mardrömsförlossning innan jag födde nu för då hade jag gömt mig.  Barnet klarade sig men det var rätt krititskt ett tag.. Hon skall vara nedsövd i en vecka nu.  Ångest..

Återkommer som sagt..

Kram alla

• fru AM

Hej alla!

Ja lycka till och grattis och allt till Piggelin med make (!) och familj idag!  

Är som sagt lite seg - fick nog sova hela två timmar. Vi kom inte hem så sent men Hektor vaknade mycket tidigt ... Och inte var jag hetl nykter heller (och inte fotografen heller - kan man se på skärpan på FB-bilden )

Det var en mycket vuxen tillställning. Och stilfull! Medelåldern var väl en sisådär 60 år så man var ju rätt fräsch i sammahanget och dessutom verkade alla vara väldigt glada att just jag var där så jag misstänker att min gamle anfader var viktigare än jag hittills trott Det var lite lite som att vara prinsessa för en kväll

Fick en mkt trevlig bordskavaljer och hade i övrigt bra människor runtomkring, väldigt god mat var det också. Hade tänkt redovisa hela menyn i detalj men givet vis råkade vi supa bort papprena vi fick (med meny, gästlista osv). I korthet och ungefärligt var det

Champagnemingel
    Soaré (med skönsång av bl a Jester Taube och ngn hovsångerska. Duktiga.
    sedan middag:
    potatisfrittata med löjrom, gräddfil, rödlök
    Jordärtkockssoppa med knapriga olivoljebrödsticks
    Rådjursfile med ngn potatiskaka med pancetta, smördegsinrullade svampmojäng, god sås
    Vit chokladcheesecake, med tropisk sorbet samt rödbetor(!) inkokta i sockerlag. 

Ohämmade mängder vin till detta - servitörerna kunde verkligen fylla på! Min anfader var mycket förtjust i god mat och gott vin så han var säkert nöjd i sn himmel

Sedan var det givervis kaffe, avec och småkakor (som sagt hög medelålder ...

Jag tror vi var först med att gå - men så skulle maken få sova lite eftersom han bilar norrut med Storsonen och Livia i dag.

Jag var mkt nöjd med min outfit - utan att skryta så hörde jag nog till dem som tagit uppgiften på störst allvar Fast nu har jag fått blodad tand! Det var rätt härligt att glida ut i natten med maken i frack och själv iförd päls, frasiga kjolar, gnistrande glitter och uppsatt hår (frisyren blev MYCKET bra!). Någon som vill ordn frackpartaj???

Ikväll blir det en tidig date med kudden ... Znark

Kram till alla - hoppas ni har en trevlig helg! 

• fru AM

Förresten Snaily: jag tror jag såg din svåger! 
    Lappis: var din kompis också där? Spännande - vad Stockholm är litet ändå! 

• snaily

AM
    Härligt det låter! Du såg säkert min syster också! (hade inte koll på att hon skulle gå... oj vad vi kommunicerar bra ibland) Hon hade sett dig i alla fall, föga förvånande! Mörkhårig och ganska lång hon också. Det var ju inte så många "yngre" där enligt henne.

• Lapinette

Ja, världen är allt bra liten. Har nu tagit en paus i matkokandet. Väntar på att paprikan i ugnen ska bli svart så vi kan göra såsen till sparrisen. Allt som ska i knytena (torsk i gömma) är förstekt och hackat och bordet är dukat. Ska bara fixa till mig själv och sen ta tag i det sista.

AM - låter superhärligt att få vara uppklädd och äta en massa god mat - me like!

Smint - låter som en god middag. Citronmousse ... mums!

Själv blev jag så glad när jag upptäckte att jag hade vitchoklad med lime kvar i kylskåpet och exakt rätt mängd till den vita chokladmoussen. Jordgubbar hittade jag och de ligger nu och drar med lime och honung. Har även provsmakat chips + creme fraiche och löjrom. Tyckte nog tyvärr att löjrommen inte riktigt kom fram, ska ta en större klick nästa gång men det salta smaken passar perfekt till champagnen. Och visst är det tilltugg innan middagen för förrätten är sparris.

Vickan - härligt med trådlunch! Själv ser jag fram emot vår vin och ostkväll om ett par veckor .

• snaily

Det håller kanske på att lösa sig med vårt boende i maj också, en kompis till min syster som har ett landställe att ev. hyra ut... LIte långt för maken att pendla, men det är ju bara en månad i så fall och just nu känns det som vi gör allt för att slippa bo med mina föräldrar längre tid än absolut nödvändigt. Två veckor i slutet av mars kommer att kännas som mer än nog!

Sen har vi även bestämt oss för en hyreslägenhet i Hålan från 1 juni. En liten ynklig tvåa får vi tränga ihop oss i, men en liten uteplats har den, alltid trevligt. Kommer inte kunna/behöva flytta dit hela vårt bohag heller, vi kan magasinera en hel del vid svärfars "grishus".

Jag har en dålig dag idag, antagligen är det väl trötthet av ansträngande dag igår och två nätter med alldeles för lite sömn, men allt har känts skitjobbigt idag och jag har varit jätteirriterad på maken. Efter chokladbollsfika på eftermiddagen och lite godissnaskande känns det nu lite bättre.

• smint

Vickan: Barnet skulle vara nedsövt i en vecka..  Ja äverjävligt är det iaf... Fick extrem myskänsla med sonen i går kväll efter det så han har legat nära mig hela natten..

Ja hoppas citrongrejen blir bra, redovisar senare

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!