• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Ore

AM: Heja Hector och hans sovande!!!

Det går tydligen bra utan hudkontakt, alltså...!

• fru AM
    Liten med Mindre skrev 2011-03-01 10:09:38 följande:
    AM - hektor kanske har stört sig på er och vaknat?
    Det är ju vår grundläggande teori ... Samt att vi stört oss på hans minsta grymtande - som jag nu inte hör eftersom han sover i ett annat rum. Får bara se hur vi kan få det att hålla när Livia kommit hem och också ska sova där. Kanske måste vi trolla fram ett nytt sovrum till H.

Lappis: Aj då, kommer du inte hänga här om du byter jobb!!!? Då går det ju inte! Om du LOVAR att hänga här på kvällarna istället så tycker jag nog ändå att det verkar vara jobbytarläge. 
  • gosnosen

god morgon! att inte jobba har ju iallafall fördelen med sovmorgon med sig . tack för lyckönskningar inför stundande förlossning! känner mig riktigt peppad och ser fram emot att träffa "buffy" som hon heter i magen snart.

vickan - ja, visst är det knepigt att ställa om sig mentalt från jobbet till en hemmatillvaro. känner mig redan lite "ensam", men hoppas att det ska bli någon trevlig mammagrupp på bvc framöver. som sept påpekade så är det nog nyttigt med ett break från jobbet också för att få lite nya perspektiv. och egentligen tycker jag att det ska bli lite skönt att vila hjärnan, men samtidigt är jag lite rädd att missa massa saker... jaja, det är bara andra dagen än så länge .

smint - jag inboxar dig

det där med att boa känner jag väl igen. framför allt känslan av om man verkligen vågar lita på att det faktiskt ska komma hem en liten människa också. jag har ju inte alls din erfarenhet snorkis - men känner igen dina tankar ändå. tycker att du verkar hantera situationen jättebra - och även du bryter ihop emellanåt så känns det helt naturligt. som du själv skrev vid något tillfälle, du har ju sorg fortfarande.

sweet - fy vad jobbigt med din vän! jobbigt också med oroande tankar inför framtiden. stor kram till dig!

tinga - vilket bra jobb ni har gjort med era killar och vad skönt att ni verkar ha kommit ur den värsta delen av den "onda" karusellen med maten. ni verkar också ha gjort ett hästjobb med killarnas rum. blev lite inspirerad då vi är lite inne på att så småningom inreda lilltjejens rum med "safaritema" också. massa finna djurbilder osv. återkommer nog med lite frågor om tips & tricks !

• viktualia

Sweetan - ett gäng kramar till dig och din vän!

AM - heja Hector!

Liten - bökigt med spyor och jox

Lappis - heja er i kön!

Ego - Trollet och jag ägnar oss åt lagom dos sentimental musik... typ Metallicas November Rain och jag fortsätter att undra hur man underhåller små tokstollar nån längre stund...

• fru AM

Förresten: det där avsnittet av Solsidan var ju som vanligt mycket träffande. Där det finns mammor där jämförs det - så är det. Även här i tråden faktiskt, även om vi är lite mer sansade. Dessutom tror jag förstagångsmammor är "värst" med jämförandet utåt. När man får fler barn så har jag själv märkt att jag jämför mellan syskonen istället - vilket inte är bättre på något sätt men då stressar jag  alla fall ingen annan . Jämförande och tävlan med bebisar är faktiskt en ganska jobbig sysselsättning, framförallt om man har ett barn som är lite sent. Men ibland kan ju vissa små saker vara bra - som t ex när en väninna glatt berättade att hennes jämnårige (med Hektor) son hade suttit och klappat händerna hela helgen ... Då kom jag på att det kanske Hektor också kunde och skulle tycka var roligt. Så då "lärde" jag honom - och det var ju kul både för honom och mig.

Nu håller jag på och stressar upp mig för att Hektor inte kan prata så bra. Massor av ord kommer det men jag hör inte skillnad på dem särskilt bra - tycker det mesta låter likadant men jag förstår ju att han menar olika saker. Och han utvecklar språket ständigt. För ett par veckor sedan menade han "strumpor" när han med ett pruttande ljud sa ung. "Prro-proo". Men nu betyder det "Bil" och strumpor heter istället "Bupp-o". Det känns lite jobbigt att inte ens jag, hans mamma, förstår honom helt.

• Lapinette

AM - har ingen hemmadator ! Och tycker faktiskt det är skönt att slippa hänga vid datorn på kvällarna eftersom jag gör det hela dagarna. Tar hem min laptop om helgerna.

• fru AM

Men Lappis: då går det INTE. Jag förbjuder dig att byta jobb! Vi skulle sakna dig för mycket. Och du kanske skulle sakna oss lite?

• Fru E

Lappis-nej nej inte lämna oss måste skriva in i nya jobbavtalet att BT tid ingår i arbetstiden

• Lapinette

AM - självklart skulle jag sakna er och gå in när jag får tid men det blir ju inte att hänga här hela dagarna som jag gör nu !

• Telis

AM, åh vad härligt att Hektor sovit så bra! Kan han inte ringa Televinken och ge lite tips? T gnyr och gråter nästan en gång i timmen nu för tiden. Undrar om det är tänderna och hur länge det ska hålla på i så fall?

Jag är också frustererad över att jag inte förstår vad Televinken vill, det känns som om det blir onödigt mycket frustration från hans håll på grund av det. Jag läste en intressant artikel härom dagen om att teckna med sina barn, jag undrar om man kanske skulle börja med det? Kängu gjorde ju det med Ru och det hade väl funkat bra om jag minns rätt.

Kristallmosaik är förresten (ungefär? detsamma?) som glasmosaik.

Lappis, ingen hemdator?! Vi har fem stycken.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!