• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Lapinette

AM - jag tillhör en av dem som med jämna mellanrum stavar Hektors namn fel men det är pga brorsonen som stavar med C. Jag försöker tänkta till och göra rätt men ibland slinter fingrarna iväg av sig självt. Tror jag har missat något, är du orolig för Hektor? Hänger han inte med lika mycket som sina syskon i den åldern? Måste nog läsa ikapp lite.

• fru AM

BS: Hektor är just nu i den åldern att vi bedömde att han rentutsagt är skittråkig att ha med till fjällen. Han rör sig inte otvunget i overall och alla kläder och dessutom (just därför?) hatar han att vara ute ... Det säger de på dagis också. Så i år stod vi över. 

Lappis: det är nog bara jag som nojar men jag tycker Hektor pratar så dåligt. Enligt BVC så vill de att han säger tvåordsmeningar vid två år - och det är två månader kvar ... Won't happen, liksom. HAn var ju sen med att gå också.
    Jag jämför ju som sagt med syskonen, och Storsonen var två år och två månader då han i förbifarten utbrast: "Pojkar har snopp, flickor har ingen snopp, de har örhängen" . Hektor komemr inte säga ngt liknande om fyra månader ...

Sedan VET jag att förstabarn (och endabarn) "alltid" är tidigare än både andra- & framförallt tredjebarn. De får helt enkelt mer uppmärksamhet, tid och engagemang. et kan jag också deppa lite över.

• fru AM
    Lapinette skrev 2011-03-01 14:15:22 följande:
    Kunde inte låta bli .. no 39!!!
    Du ser! Med den här takten så är det ju bara 39 dagar kvar nu!?
  • Lapinette

AM ... ned 24 placeringar sen i oktober... hmmm.... så ungefär 5 barn i månaden. Precis så som jag räknat på sistone. Typ dags för oss att skicka papper i oktober.

• Lapinette

AM - han lär nog komma igång med pratet. Var sak har sin tid och jag tror inte ett dugg på att bara för att man är tidig med något när man är liten så betyder det oootrolig intelligens och framåtanda etc. Samma sak som att börja läsa, skriva etc. Shit, låt barnen få vara barn. Krypa, stöka och bygga kojor i skogen. Har haft många sådana diskussioner med släkten i Frankrike där man sätter barn i "skola" när de är typ 2-3 år. Själv härjade jag omkring i skogen hos mormor som bäst till jag var 6 år. Ok, jag kanske inte blev en mönsterelev heller men helt ok i slutänden ändå .

• fru AM
    Lapinette skrev 2011-03-01 14:23:55 följande:
    AM ... ned 24 placeringar sen i oktober... hmmm.... så ungefär 5 barn i månaden. Precis så som jag räknat på sistone. Typ dags för oss att skicka papper i oktober.
    Jahaja - jag tänkte att det plötsligt rasslade till med ett barn per dag (eftersom du skrev 40 tidigare i dag) ... Eller tänkte och tänkte - HOPPADES var nog rätt ord.
  • Lapinette

AM - så där har jag tänkt tidigare. Speciellt i slutet av förra månaden då det rasslade till med -5 på två dagar men tyvärr så blev det sedan stopp. Tror det är vettigare att tänka typ 5 barn i månaden, ca 60 barn i år. De vill dra ned med 10 % per år och i fjol kom det ca 72 barn.

• fru AM

Jag förstår - ja du är påläst så du vet ju. Men förr eller senare är det dags för er. Det är så att JAG börjar tycka det är pirrigt! Redan! Förstå hur det kommer vara för alla inblandade sedan då ni har plats 4 eller så!

• Mopedvin

Läser ikapp, återkommer imorgon...kram till alla

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!