• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • BrudSommar2006

Lapinette, aha, så ni har redan överlevt en middag med dem!! Ja jag undrar verkligen vad som farit i lilla vännen med badandet men hon kan ju inte tala om det. Idag fick jag till sist ned henne i badbaljan tillräckligt länge för att få i lite schampo i håret och en snabbis med duschkrämen men hon försökte kravla sig ur hela tiden och tacksamheten lyste i ögonen när hon fick tillåtelse att kliva ur, så fort jag började torka henne avtog snyftningarna.

Snorkis, haggis ska tydligen vara riktigt gott säger alla här, själv har jag ingen aning, är ju vegetarian, eller nä för jag äter fisk, men den vegetariska som är gjort på bland annat nötter är i alla fall jäkligt god.

Jag är helt slut efter Iris gympa, men idag när jag slapp ha Astrid med mig gick det i alla fall riktigt bra, men det var ju väldigt jobbigt att behöva delta aktivt på typ uppvärmningen och så, nu när jag inte hade Astrid att passa kunde jag ju göra det. Har faktiskt träningsvärk i benen nu. Fast Iris höjdrädsla undrar jag hur man ska råda bot på, alla de andra barnen älskar att få klättra upp på plinten och hoppa ljushopp ned på tjockmattan men Iris bara skriker att jag inte får släppa henne och hoppa törs hon knappt, bara om jag håller i henne ordentligt. Inte tal om att sträcka upp några händer i luften. Det är bara jag som måste hålla i, inga av de andra föräldrarna behöver hjälpa till. Samtidigt klättrar hon högt upp i ribbstolen så det är bara att stå på plinten som är läskigt. 

• start september

BS, vi hade det så vid 1,5 år, då hade vi precis bytt det snälla duschhandtaget till ett större som sprutar mer och hon blev så rädd första gången.

Under flera månader fick vi bada ihop med henne (läs maken för jag var gravid och ville inte chansa), när vi var på semester och det bara fanns dusch och det skulle duschas bort salt varje dag var det ett elände. Sedan vände det och nu älskar hon att bada igen! Tvätta håret eller bara duscha är inte kul, men min lilla fisk är tillbaka !

Så det vänder även om hon fick en negativ association.

• start september

Tack för alla KUB-grattis! Firar genom att ta ikapp missad jobbtid... Snart är det helg dock!

Men trött, trött är jag, lite spänning släppte.

• passionsblomman

Hallå! *vinkar lite*
    Det blev lite fullt upp här, med hundvalp, jättefebrig son och så en liten släng av sonens bacill även på mig, DÖ-trött efter några dygn utan sömn-vare sig sovtåg, sittåg,eller valpsom vill komma upp i sängen ist för sova på golvet, gynnar sömnen precis.
    läsa ikapp får jag försöka med en annan dag. Nu har ju dessutom skid-VM börjat, hur ska jag nu få ihop allt?
    Men valpen Truls är iallafall sötast och roligast i världen. Han är rena underhållninen och mysfaktorn.

Kram alla! Jag tänker på er!

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Oms

Halloj datorproffs - e ff så trött på datorn, har sett att snorkis sagt ngt och sen hänvisat till mugglan men av ngn anledning vill inte explorer öppna en anna BT sida... JAg vill inte blåsa datorn, vi gjorde det med den förra o det blev inte bra ändå och vi kommer att behöva göra det med stora dotterns stationära.

Lite facts:

Psysical memory use : snittar på 54%

CPU: ligger runt 10% om jag inte gör ngt speciellt utan bara surfar runt. används av virusskyddet (AVG), just nu av taskmanager av förståeliga skäl,  internet explorer men inget annat!

Vi har ju dessutom Windows Vista home edition vilken jag VET suger men det var den som var på datorn.

datorn är en Laptop, ASUS intel Core 2 Duo, 116 GB varav endast 30% ledigt...hmmm, verkar var en hel del saker sparade på datorn om inte används...

jag bara känner att jag inte orkar ta tag i det också... det är säkert jättelätt men jag bara känner att jag inte orkar...

imorn hade jag tänkt att jobba hemma, behöver max koncentration för ett par knepiga ärenden samt att jag tänkte hämta lillskrutt på dagis för omväxklignsskull såg henne i 5 min igår kväll och 5 min i morse så vill tanka lite gosig 3-åring nu jaja, får se om jag lyckas maximera kapaciteten ikväll

tack för input - förhoppningsvis kan jag läsa dem också

• Tinga
    Porchez  - träligt med besvärliga killar.

Lappis - oj, vad spännande med ett jobberbjudande! Hörde han av sig bara sådär? Man ska definitivt inte gå ner i lön när man byter jobb, om man inte absolut måste, så stå på dig bara.

AM - grattis till segern mot Yasuragi! Fast jag fattar inte hur han skulle kunnat vinna - man kan väl inte bara sätta in dusch och toa i ett vanligt rum, heller? Härligt att det löste sig med klänningen också, så att du kan bli balens drottning!

September - hurra för fint KUB-resultat!

Snorkis - vad skönt att det funkade bra med BM den här gången. Den där Harry Hole är en trevlig bekantskap; ska definitivt läsa alla böckerna om honom. Förlåt att jag inte skrivit någon berättelse till dig om mitt snitt, men jag vill verkligen inte tänka tillbaka på den dagen. Inte för att snittet var särskilt hemskt; det tyckte jag egentligen var en baggis och även konvalescensen efteråt (cyklade 10 dagar efteråt), men jag ville ju absolut inte att Piff & Puff skulle födas då och jag får fortfarande ångest över att tänka på den dagen. Deras födelsedag firas med blandade känslor varje år; jag är ju jätteglad för att de finns, men just den dagen har många obehagliga känslor knutna till sig.

PB - trist att höra om sjukdom, men kul att höra om lille Truls. Han blir säkert en trogen promenadkompis för dig.

Här är det för övrigt också sjukdom i huset. Igår vid lunchtid fick vi hämta hem två hängiga killar från dagis, och idag har det varit hosta, rinniga näsor och nästan 40 graders feber. Känns som att det är stor risk att lördagens träff med våra kompisar med tvillingar får ställas in. Jag hoppas åtminstone att de kryat på sig till nästa vecka, för maken är på tjänsteresa söndag till torsdag; inte kul om man ska vara själv med två sjuka barn. Inte lätt att hinna jobba något heller då.
  • Hattis

Gliiiider in som hastigast, småsjuk och dödstrött och kommer inte att kunna hänga är sskt mycket närmaste veckorna. Måste ju hoppa in idag förstås för att se hur det har gått för September! och det har ju gått bra! Jättegrattis!

Snorkis - vad skönt att läkaren har greppat situationen! Och att du fick höra fantastiska hjärtljud

AM - vilken pärs med klänningen. Fixar hon det bra till slut ändå så kanske hon kan få lite gran för ändringen, det är ju ett rätt slitigt hantverk. Grattis till att det fixar sig och grattis till segern över mr Y!

Lappis - Jösses vad spännande med jobbet! Här är det tokstiltje och jag har inte hört ett dyft från jobbet jag sökte för en månad sedan.

Sweet - var är du

PB - härligt med ett livstecken! Krya på dig!

Oms - vink! Tyvärr tillhör jag inte ligan av datorproffs.

• Oms

Har het plötsligt lyckats läsa lite - men man ska väl inte ropa hej misstänker jag...

LAppis - vad häftigt med fd chefen! tycker att det lät skitbra att du bredde på ordentligt under lunchen OCH lät han betala för det! du visar att du ÄR bra och att du är värd den lön du har och en betald lunch! You go girl!

AM - håller tumarna för att klänningen ska bli än finare än vad den var innan när sömmerskan är klar med den. hon kan säkert sy, hade hon itne spillt ut symaskinsolja hade du säkert varit jättenöjd vid det här laget!

September - Hurra för ett fint KUB!!! 12+ 3 e ju fantastiskt!!! jättekul!

Klockarbol - hej hej kul att se dig igen här inne, ett livstecken då o då är värt mkt

PB - härligt att ni har så mkt kul m lilla Truls! låter mkt lovande! om än att det är jobbigt såklart!

Mugglan o Kokosen - Inget virus här, har gjort fullständig sökning 2 ggr på raken och tyvärr så är det så att fläkten är på rätt så ofta, den för ett fasan oljud tycker jag som störs av surrande generellt. oandra sidan är det en effktiv fläkt så det kanske är därför den låter mkt vad vet jag....

Porchez -  Aloe Vera produkter, ja det verkar var inne igen nu... jag prövde det för 10 år sedan då det såldes på jobbet av ngn som kände ngn, jag drack dessa olika kurer och jo, visst mådde jag bra men det gjorde jag såväl före som efter också   deras heatlotion salva däremot är RIKTIGT bra! det är mång amassörer o sjukgymnaster som jobbar med den - så ska du köpa ngt så köp den i
    nu måste jag posta vågar inte hålla det längre....

• Oms

På mitt jobb söker vi 3 ny erfarna ********. Och lustigt nog känner jag de 3 som är aktuella i nuläget, kan ju bero på att det är gamla kollegor som jag har rekomenderat samt att de har CV'n som talar för dem i dessa fall. DET är inte helt klart än men det vore ju bara för underbart när iaf 2 av dem får veta om att de får tjänsten OM de får det - detta då de varit nära kollegor men ingen av dem vet om att den andra har sökt

Maken har engagerat sig lite mer i jobbjakten... han har nu kontaktat ett företag som både anställer o hyr ut konsulter samt förmedlar jobb direkt, tror det är 50/50 faktiskt och då mkaen är intresserad av i stort sett vad som inom IT-branschen just nu så toga han tag i saken o ringde upp rekryteraren och det lät lovande på samtalet men som sagt, han är ju inte den enda... önskar att jag hade kontakter i den branschen, eller nja det har jag men på en mkt högre nivå och det hjälper ju inte - då skulle han behöva minst 20 års erf till och det på mer specifika saker (Wintel etc) jaja, jag får hålla tummarna för att han får ett jobb som HAN vill arbeta med och som passar honom - en mer serviceminded person finns inte!

sitter o tittar på BIG BROTHER!!! herregud! jag som inte har tittat på detta sen andar omgången det gick för lääänge sen sitter nu som 35-åring och tittar OCH tycker att det är riktigt underhållande att se denna förnedringstv, helt galet!

• Telis

BS, det är jättevanligt att barn i Astrids ålder helt plötsligt blir rädda för saker dom inte tidigare varit rädda för. Det kommer att gå över!

Hattis, ska ni iväg och åka skidor?

Oms, jag har haft tre datorer med Windows Vista och alla har betett sig som din. Jag skulle uppgradera till 7 om jag var du.

Var är piltangenterna på HTC?! Jag blir galen!!

Fredagskramar!!

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!