• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Mopedvin

Am - vilket jäkla skit med klänningen!! Hoppas dt löser sig imorgon, kul med mister Y i alla fall!

Snorkis - konstigt tycker jag att du inte verkar vara en "självklar kandidat till snitt" ?? I vårt landsting får man snitt bara man andas lite om att man är rädd känns det som, så för mig känns det väldigt konstigt att det inte redan är bestämt för dig...

Telefonskräck hemma, inte på jobbet... Knäppt men så är det

• Oms

AAAAAAAARRRRGH!

dj-vla dator (eller tidigare användare??)  har kommenterat massor här OCH på FB men ungefär 90% har inte postats har det visat sig, hmm kan det vara ngt fel m caschminnet? virtuellt minne? *erkänner min totala okunnighet för detta*

datorn segar ner helt plötsligt och så fryser liksom bilden i ca 5-10 sekunder sen rullar det på igen... märkte första att det jag skrivit igår på FB var borta och sen upptäckte jag att allt jag skrivit idag här inne inte plötsligt visades på skärmen -skumt!!

jag spm har all tid i världen då maken kollar fotboll och stora tjejen redan gjort klart läxan för idag...

jaja, skickar en lite hälsning till alla iaf! hoppas ni mår bra o Porchez - det är helt normalt att vela fram o tillbaka för ngn som betytt mkt för än - oavsett om den personen är ra eller ej! kram på dig!

AM - usch vad jag lider med dig! fy för dum sömmerska! och du som känt detta på dig o allt!!! hoppas att hon kan göra ngt som passar dig bra!! men stort grattis till Yasuragi iaf!

Ngn som vet varför datorn agerar såhär förresten? vet att vi haft probem med en version av flashplayer men det ska väl inte påverka det här? Eller?

• _koko_

AM - En tanke slog mig, nånstans är det kanske iaf positivt att HON förstörde klänningen i kemtvätten och inte du, du hade ju också behövt tvätta den nån gång och då hade det säkert varit svårare att få tillbaka några pengar för den. Nu vet du ju om problemet med stenarna och kan förvarna kemtvätten om det. Sy på en ny färdig kjol låter inte jättekomplext heller. Fast jag förstår verkligen att du helst vill be henne fara och flyga, en olycka kan hända, men man väntar inte på att kunden ska ringa innan man berättar det!!

snorkis - Som oupsie sa har jag ju också fött både vaginalt och med snitt, men du kanske känner att du har tillräckligt med input nu? Jag är väl undantaget också eftersom jag mycket hellre hade fött vaginalt även andra gången om jag hade kunnat. Fast samtidigt vet jag att jag låg där och tänkte "snitta mig!!!" när de stod och funderade hur de skulle göra...

Även jag har telefonskräck, för mig handlar det om att jag är rädd att störa den jag ringer...

oms - Trist med datorn, tyvärr låter det som att det kan vara nästan vad som helst... Gammal hårdvara? Många program som körs i bakgrunden? Virus? Dåligt minne? Full hårddisk?

porchez - Stor kram!!! Fan, vad jobbigt det är med strulputtar...

BS - Min naprapat kör med laser, har du provat det? Och sen har jag fått övningar för att stärka bålen som jag gör på en pilatesboll varje dag.
    Till övriga engagerade : Tyvärr är det så med diskbråck att man inte kan göra så mycket utan mest vänta till det går över av sig själv, alternativt försöka operera i svåra fall (det är dock inte riskfritt och inte heller säkert att det blir bra, och därför gör man det helst inte). Det är därför det är så jäkla viktigt att man har sin "korsett", lyfter rätt, använder benen osv så man slipper drabbas av detta över huvud taget!!

• smint

Snorkis: Läste lite för snabbt insåg jag, hoppas du får snitt om du vill ha och att dom inte har någon diskussion om det..

• Ore

Ikapp!

Tjohooo för AM:s seger mot Yasuragi! Morranden åt sömmerskan som sjabblat med klänningen. Jag skulle nog låtit sy dit något liknande, tror jag.

BS: Jag har nog inte riktigt uppfattat hur ont du har, stackare... ÄppleÄppleÄppleÄppleÄpple (Laddar upp äpplehögen litet till  )

Snorkis: Vad ledsen jag blir av att höra om din tråkiga alla hjärtans dag. Jag köpte för övrigt ingen alla hjärtans dags-present, varken till maken eller lillkillen. Och jag tycker inte du är överkänslig och överreagerar. Och sedan är du ju dessutom gravid igen, med alla hormoner och känslosvall som kan komma med det. Inte för att jag tror att det varit någon större skillnad, sorgen är ju likadan ändå. Men jag misstänker att många tror att när ni nu väntar ett nytt barn så är allt bra. Men sorgen över att ha förlorat S finns ju där lika mycket ändå...

Skönt att ha fått ett halvt "snittlöfte". Jag var rädd för snitt innan min förlossning, men är nog mindre rädd nu... Och mer rädd för eventuella kvardröjande, allvarliga komplikationer efter en vaginal förlossning. För det känns som att jag kom undan med blotta förskräckelsen...?

I viktdiskussionerna vet jag inte om jag så mycket att tilllägga... Jag vet inte hur mina gener är egentligen, eftersom både mamma och mina tre syskon har varit/är överviktiga. Men för mig har det aldrig varit något större problem, kanske för att jag alltid tränat så mycket. Dessutom har jag automatiskt någon form av "självkontroll". Svårt att förklara, men jag har inga problem att lämna mat. Är jag mätt så är det väldigt sällan jag äter mer, ens om det är jättegott... Och den där "nu räcker det"-känslan kan mycket väl komma halvvägs in i efterrätten. Eller när 1/3 av maten är kvar på tallriken. Fast detta är också ibland ett problem för mig, jag får verkligen tvinga i mig mat ibland. Med tuggor som känns som om bara växer i munnen. Inte så roligt, men när jag vet att jag behöver det för att orka träna som jag vill, så får det gå...

Kan ju dock tillägga att det är ju inte så att jag är superdeffad för det, slinker ner en hel del onyttigheter här Men för mig är det ganska lätt att ersätta sötsakerna med annat, om jag vill gå ner i vikt. Sedan hade även amningen rejäl effekt på min vikt, såg en bild på mig som är tagen i maj och då slog det mig att det var ju inte så konstigt att den där kroppen inte kunde få fram tillräckligt med näring till lillkillen, jag såg rätt så utmärglad ut...

• muggles
    Fru E skrev 2011-02-23 16:16:51 följande:
    Mugglan-ny magbild kanske
    Jag ska inte plåga er med en massa ointressanta magbilder. Ni kan få se sedan i v30 (jag hoppas komma så långt iaf) när jag ser ut som i v40!
  • muggles
    Snorkfröken77 skrev 2011-02-23 19:10:34 följande:
    Telis, AM och Klockis - Tusen tack för er input om snitt! Det var precis vad jag behövde, nu känns det mycket bättre igen och jag vet vad jag kan förvänta mig! Det kommer antagligen komma fler frågor framöver. *miljoners med kramar till er som tog er tid att skriva ner era berättelser*
    Skulle jag kunna få be att läsa de där berättelserna? Är det ok med er Telis, AM och Klockis om Snorkis skickar dem vidare till mig? Jag kanske också råkar ut för snitt och har lite ångest för det
  • Mopedvin

Hurra, hurra, hurra för september!! Vad härligt!

Vad lugnt det är här idag, när jag är ledig och har tid att gå in ibland.... ialla fall när lilla E sover. Idag har vi -27 ! Herregud och vi var tvungna att åka till tandläkaren, det var så dwt gjorde ont att andas... Idag får vi besök av grabbarnas vilda tjejkusiner, som tur är jobbar jag hela helgen... nä lite synd är det men jag på sista tiden fått lite svårt för min mans syster. Hon är en person som ständigt vill stå i centrum, pratar om sig och sitt hela tiden, jag kan i stoet sett säga godag yxskaft för hon hör ändå inte vad jag svarar. Och i vanliga fall kan jag vara en ganska rolig person (får man säga så om sig själv...?) men i hennes sällskap blir jag liksom...stum, har inget att säga. Dessutom är barnen så vilda så man blir tokig, de har en helt annat tempo hemma med aktiviteter etc än vad vi har och det märks på barnen, sen speedar de upp våra pojkar så de blir helt slut... Så att jobba helg känns helt ok samtidigt som min man får umgås med sin syrra, blir bra det!

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!