• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Lapinette

Måste googla på Bläse för det har jag aldrig hört talas om! Däremot känner jag en kille i Paris som heter Blaise (uttalas likadant) .

• FruCicci
    Piggelin1 skrev 2011-02-01 14:02:40 följande:
    Cicci, kan känna lite den där stressen med blöja med, men samtidigt så har resignerat nu, det får bli när det blir med nattblöjan för A's del.
    Samma sak med nappen, nu är senaste planen att ge den till Lisebergskaninen senare i vår/sommar. Får hoppas att det går vägen då. Hon lär ju inte ha det som tonåring iaf
    Nä så känner jag med..... Victor har ju aldrig tagit napp, men däremot vill han gärna dricka mjöl, välling, saft etc i nappflaska. Det ser så bedrövligt ut när en 3,5 åring sitter i vagnen och dricker ur nappflaska, men det går inte att sluta med det, det är liksom hans trygghet istället för nappen.
    Louise har napp, jag kämpade för att hon skulle ta den, och lyckades när hon var 11 månader som först.
    Vi får väl ge nappflaskor och nappar till kattungarna på skansen här

Ag blöja så känner jag ingen 7 åring ens som har blöja, men att det händer grejor i sängen upp till de är 5-6 år är nog ganska normalt, fast föräldrarna som har barn som kissar i blöja eller på sig i den åldern pratar inte lika mycket om det som de som har barn som slutade med blöja när de var 2-3, så är det ju alltid!
  • Lapinette

Ahhhh... är vi på Gotland då?! Trodde Bläse var det där stället på Österlen.

• FruCicci
    cicci - visst är det lätt att tycka att alla andra barn kan. Precis som alla andra föräldrar hinner...

Precis som jag tror att alla andra tjejer i min ålder har ett karriärjobb med kul resor och häftiga projekt, de har 2-3 välartade barn hemma som äter o sover bra, inte målar på väggarna och slutar med blöja helt före 2 års ålder utan kissolyckor. Nämnda fantastiska kvinna (som ju är alla utom jag) bor i ett grymt snyggt hus som är välstädat och fullt med hemlagad mat och bakverk. Familjen åker på sjyssta resor och hon genomför tjejklassikern med ett ryck på axlarna. Sen tror jag inte jag nämnde alla trevliga fester o mingel med o utan barn som sagda superkvinnor bjuder in till hemma. Och så var det det där med romantiken som givetvis blomstrar

Nån som känner sig träffad?

MYCKET TRÄFFAD
  • FruCicci
    Lapinette skrev 2011-02-01 14:10:58 följande:
    Ahhhh... är vi på Gotland då?! Trodde Bläse var det där stället på Österlen.
    Vi pratar Gotland! Rätt
  • Klockarbol

*Vinkar till Mopedvin*

Någon Daisy ännu?

Satte mig upp i sängen i morse och klubbades till golvet av elak migrän

Efter att ha kräkts en stund och ringt jobbet, petade jag i mig alvedon och somnade så småningom för att stå upp igen för nån timme sen.
    Sitter nu i ett tyst och mörkt rum med dimmad skärm och försöker läsa i kapp.
    Verkar som att jag kommer att lyckas till på söndag eller nåt.

Strålande inledning på första veckan med 25% sjukskrivning istf 50%

• Vännerfan

Koko, Cicci och Piggelin, Tack för svar!

Karnelund hoppas jag på i vår eller sommar!

Ang. era skärmar från Clas Ohlson: Fortsätter filmen även om ni stänger av bilen för att tanka t.ex.?

Ang. blöjfritt så tror jag verkligen inte man kan påverka så mycket utan bara hålla utkik för när de verkar redo. Vi testade i höstas då han flera ggr bad om att få sova i kalsonger. Blöjan var ofta torr innan, men det gick inte alls ändå trots att jag trodde han var motiverad, så efter två (blöta) nätter tog vi på blöjan igen.
    Denna gången sa han flera gånger att han kissat i den för att han ville ligga kvar i sängen. Då lät det som ett aktivt val han gjort och han visste även hur han skulle hålla i blöjan så den inte skulle läcka på pyjamasen, vilket han demonstrerade. Pga det kände jag att det var läge att ge en rejäl morot för att trigga motivationen att i stället gå upp och kissa på toan och nu funkade det. Första morgonen vaknade vi av att han var superledsen. Då hade han inte hunnit ända fram, utan hade kissat på badrumsgolvet. Men han var ju inte ledsen för det utan för att han trodde att det innebar att han inte skulle få nån tv... Senare samma dag konstaterade han dock att jag sagt att han skulle få en tv om han inte kissade i blöjan. "Och det gjorde jag ju inte heller, mamma. Jag kissade på golvet. "  Efter det fick jag förtydliga mig lite...

• Liten med Mindre

Vänner - men rätt ska vara rätt... Du ändrade väl inte spelreglerna?

Cicci - fullträff

• Lapinette

Liten - känner mig träffad  förutom att jag saknar det där häftiga jobbet, huset och barnen .

• FruCicci

Vänner: Citerar maken; Det är Clas Ohlsons egna skit Den fungerar även när man stänger av bilen, bara det finns ström.
    Ja ja, jag tycker den har varit kanon. Vi köpte den till Victors första europaresa i bil, när han var 1 år, då var det Teletubbies x antal timmar kan jag lova

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!