• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • smint
    Mopedvin skrev 2011-02-01 13:18:24 följande:
    Smint - vad kul att Bläse är fint, har aldrig varit där! Hur stor var dottern? Är det en pojk i magen? Ja statistiken säger ju att man ofta får större barn (speciellt om det blir en pojke andra barnet) men undantag finns alltid, jag själv är ett fick först en pojk på 3900 två v för tidigt och sen den andra en vecka för tidigt, han vägde 3340, till min stora glädje. Kom in på fåörlossningen 05.40 och 05.59 är han född. Det är väldigt få andra-förlossningar som tar längre tid än första gjorde, dt gör väldigt mycket att en redan har banat vägen! Hur ser din sf-kurva ut?
    Hon var 3715 och 53 lång. Och jag är rätt liten själv så många var förvånade att hon var rätt stor... Ja jag hoppas det inte tar lika lång tid som sist, första värkarna hemma kom 8 på tisdag morgon, hade värkar hela dagen och på kvällen blev de regelbundna, hela natten låg jag hemma med sjuka värkar.. åkte in vid 6 på morgonen och dottern är född 23.00  på kvällen.. allt gick bra tills det avtog vid 9 cm då hon låg snett som dom upptäckte vid BM pass 4 så då blev det sugklocka och hela baletten till slut.. förra veckan låg SF-kruvan på 35 tror jag.. 

Lappis: Ja du behövs verkligen här inne med tips om vin, mat, resor... man blir så glad när man läser sina målande inlägg om resmål osv..  
  • Piggelin1

Mopedvin igen - såg mysigt ut! Ska spara länken! misstänker att Karnelund kanske blir ite knepigare i takt med att vi nu har två barn & båda blir större.

Vänner - vi har varit där två ggr, båd gångerna har Amanda varit med. Vi har lagt henne & sen tagit med babywatchen - har funkat kanon. Mannen har tittat till henne efter förrätten, hon har stensovit...

Cicci - tyvärr blev det inte så mkt vin på balkongen i somras - en viss lilleman var i magen då, så det var mest smutta lite lite på mannens glas, men det var mysigt ändå!

Tack för äpplet BS

• Piggelin1

Mina förlossningar var ungefär i samma liga tidsmässigt, men så vägde ju lilleman nästan ett kg mer än storasyrran när han kom, så hon hade väl inte banat vägen så mkt trots allt... Om jag inte krävt att de skulle se till att avsluta det på slutet, när jag började tappa det denna gång, & de använde sugklocka (tycker fortfarande att det var en ren välsignelse!), då hade nog förlossningarna varit ännu mer lika varandra i tid.

BS, Amanda ville själv sluta med nattblöja för 1½ vecka sen, men nu går vi nog tillbaka till blöja ett litet tag - hon verkar inte känna av att hon blir kissnödig nattetid, så mannen har varit uppe åtskilliga nätter o bytt lakan i hennes säng. Har kört senaste dagarna med att vi sätter henne på toa innan vi själva lägger oss & då funkar det vissa nätter, kanske 50% eller så. Hon är väl helt enkelt inte mogen för det ännu, verkar det som.

• FruCicci
    smint skrev 2011-02-01 13:37:00 följande:
    Hon var 3715 och 53 lång. Och jag är rätt liten själv så många var förvånade att hon var rätt stor... Ja jag hoppas det inte tar lika lång tid som sist, första värkarna hemma kom 8 på tisdag morgon, hade värkar hela dagen och på kvällen blev de regelbundna, hela natten låg jag hemma med sjuka värkar.. åkte in vid 6 på morgonen och dottern är född 23.00  på kvällen.. allt gick bra tills det avtog vid 9 cm då hon låg snett som dom upptäckte vid BM pass 4 så då blev det sugklocka och hela baletten till slut.. förra veckan låg SF-kruvan på 35 tror jag.. 

Lappis: Ja du behövs verkligen här inne med tips om vin, mat, resor... man blir så glad när man läser sina målande inlägg om resmål osv..  
    Lät som mina förlossningar. Barn nr 2, kom in på förlossningen 12.15, och hon är född 12.17 (lagom kul, kunde gott tagit ett par minuter till). Första var inne på förlossningen 05.45, han är född 06.30
  • Piggelin1

Fast det var mkt roligare att prata resor o vin, fortsätter gärna med det

En annan kul grej, ikväll kommer kompisen som ska sminka o fixa håret på mig om några veckor. Hon är utbildad hudterapeut från början, men inte jobbat med det senaste tio åren, men hon lär ju ha koll ändå Kul när det är ngn man känner, blir mer personligare då, & det är ju samma sak med min klänning.

Nu somnade Amanda, vad lyxigt det hade varit om lilleman gjorde det med, samtidigt... Men man kan inte få allt...

Smint - fy vad segt med väntan! Lilleman var ju BF+10 (Amanda var BF-2), det var ruggigt segt, fast efter sju dgr resignerade jag lite o bokade in en massa grejor. Hur längfe får du gå innan igångsättning? Här är det ju upp till tre veckor

• Piggelin1

PB förresten, visst är det Amanda som älskar att pärla!
    Halsband, armband, pärlplattor - you name it! Jag är klart impad av hennes finmotorik när hon håller på med det

• FruCicci

Heja AM, du ska kämpa vidare mot blötdjuret Missade att skicka mina hejaramsor innan. Hoppas skitgubben flyttar innan februari är slut! Eller mars iaf

Här har vi blöja på Victor på natten, han vill sluta men det får han inte för mig än. Han dricker välling och vill ha mjöl när han vaknar på nätterna ibland, blöjan är oftast ganska tung på morgonen (även om han också har sina dagar när han är torr). Så det blir blöja under våren med!

Louise var jätte duktig på pottan ett tag, men nu är hon mer duktig att kissa på golvet tycker jag. Kanske beror på att pottan inte är i närheten och vi inte hittar den i tid. Hon brukar säga till, men har blivit lite likgiltig på området, så nu är det blöja på henne nästan dygnet runt. Fast hon är ju bara 1,5 år.....
    Jag kan känna mig stressad av att alla andra ungar kan det ena med det tredje hela tiden. Allt från att läsa till att kissa i toa....

• smint

piggelin: Här är det 14 dagar så som mest till nästa tisdag.. skall fråga BM i morgon om det..  åh så härligt med kompis som skall fixa dig, ja det blir ju mkt personligare när det är någon man känner. 

Cissi: Ja dina förlossingar kan man ju drömma om  men lite väl snabbt kanske det gick..

• Piggelin1

Cicci, kan känna lite den där stressen med blöja med, men samtidigt så har resignerat nu, det får bli när det blir med nattblöjan för A's del.
    Samma sak med nappen, nu är senaste planen att ge den till Lisebergskaninen senare i vår/sommar. Får hoppas att det går vägen då. Hon lär ju inte ha det som tonåring iaf

• Liten med Mindre

Vänner - vi har någon dvd från Mediamarkt. Den har inte funkat felfritt, men jag vet inte om den är burken i sig eller inkopplingen som felar. När vi var på supporten så funkade allt givetvis...

cicci - visst är det lätt att tycka att alla andra barn kan. Precis som alla andra föräldrar hinner...

Precis som jag tror att alla andra tjejer i min ålder har ett karriärjobb med kul resor och häftiga projekt, de har 2-3 välartade barn hemma som äter o sover bra, inte målar på väggarna och slutar med blöja helt före 2 års ålder utan kissolyckor. Nämnda fantastiska kvinna (som ju är alla utom jag) bor i ett grymt snyggt hus som är välstädat och fullt med hemlagad mat och bakverk. Familjen åker på sjyssta resor och hon genomför tjejklassikern med ett ryck på axlarna. Sen tror jag inte jag nämnde alla trevliga fester o mingel med o utan barn som sagda superkvinnor bjuder in till hemma. Och så var det det där med romantiken som givetvis blomstrar

Nån som känner sig träffad?

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!