• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • FruCicci
    Den fängslande förstaden Glyfada sträcker längs Eginabukten kusten avses ofta kallas "Athens riviera".
    " Glyfada " med sina vackra villor, kultur, mässor, lyxiga byggnader och hotell ockuperades historiskt av kommunen Exoni. Området präglades av landsbygdens ekonomi fram till 1900. I själva verket var fiske och jordbruk de primära delarna i utvecklingen av detta område, ett område bland de rikaste i Attika.
  • Mopedvin

Piggelin - har varit inne lite i resetråden av och till samt att jag var lite involverad i första barwn-tråden Lappis- B&B i Sverige? Härligt med så många resor inplanerade! Passa på! Vi reste Jättemycket innan barnen kom, efter dt med men resorna blir lite annorlunda. Därför känns dwt toppen men Prag nu, en stadsresa (skulle jag inte göra med en sjävild 1,5 åring och en 3,5 åring) där vi bara ska göra vuxensaker, dvs sitta lääääääänge på fik, restauranter, dricka mkt vin sent på kvällen, sooooova på morgonen, gå på museer i lugn och ro.. Märks det att jag längtar?

• Lapinette

Mopedvin - vi har ju rest som skottspolar de senaste åren i väntan på barn. Nu är vi inne på slutspurten och jag ser så fram emot en annan typ av resor med barnen. Tänkte då hyra hus på Gotland, Bretagne etc. och badsemestrar. Nu far vi mest runt till ställen som kommer att bli "jobbiga" att resa till med barn. Mycket bilsemestrar och se så mycket som möjligt blandat med god mat, vin och slöa dagar.

• Piggelin1

Just det, i fredags drack vi en Gewürztraminer från Alsace, som vi köpte när vi var där 2008. Gott tillsammans med sushi!
    Simonsig (Sydafrika) Chardonnay finns på min lista (när jag drack detta hade jag inte druckit Chardonnay på evigheter, men detta var verkligen gott).
    Douglas Green Chenin Blanc (oxå SA) är gott o väldigt prisvärt, mer vardagsvin liksom.

Aha, då mindes jag rätt, Lappis!
    Måste kika in i restråden snart igen!

• Lapinette

Sancerre som dricks ofta hos Lappis - Sancerre Les Belles Dames (nr 2245) eller Sancerre Les Baronnes (nr 32253). Chablierna är jag lite sämre på. Där köper vi lite olika sorter hela tiden. Den som står på skrivbordet är en Chablis Grand Cru Grenouilles 2007 (nr 73027) ... fast en 2006 men det finns definitivt billigare varianter. Detta är en årgångs Chablis.

• Lapinette

Kan tänka mig att Gewürztraminer funkar bra till sushi. Vi brukar föredra champagne . Till asiatisk mat blir det Riesling. Har beställt en från Kamptal (Österrike) i några omgångar men blev lite missnöjd vid senaste leveransen då det var fyra flaskor av Veltliner och endast två flaskor Riesling. De hade lagt i fel . Fast det är inget fel på Veltlinern ... lite lättare, bubblig ... ungefär som något mellan champange och Riesling.

• Mopedvin

Lappis - det gör ni rätt i! Vi hyrde hus i Provence ( då jag efterfrågade rivierantips i resetråden) när äldsta sonen var 1,3 år, helt underbart, perfekt då vi åkte med min familj, att kunna sitta ute på kvällen o h dricka vin och äta ost medsns barnen sover, perfekt! Skulle inte orka ha med trötta barn sent på restaurant, det går bort för mig, hur gör ni andra?

• Lapinette

Cicci - har inte varit där utan mest ute på öarna med något enstaka stopp i Athen men det låter superhärligt!

• Piggelin1

Nu sitter lilleman i babysittern - håler tummarna att han är nöjd en liten stund iaf!

Känner att jag blir eld & lågor över res- & vinpratet

Vart bodde ni på Österlen, Mopedvin? Jag älskar verkligen Österlen, kan åka dit hur många ggr som helst,  tröttnar aldrig! De två senaste gångerna har vi bott på www.karnelund.se - grymt bra!

Känner igen det där med resandet - det blir inte riktigt samma sak med barn, just nu funderar vi på att åka till Italien till hösten, ism att mannen & jag byts av ism föräldraledigheten. Vi reste ju supermkt innan, allra helst storstäder, men lite svårare nu.
    Funderar lite på LIssabon senare i vår, mannen ska dit i jobbet & vi andra tre skulle kunna ansluta & så hälsa på vår vänner där i samma veva. Pratade om det redan förra soommaren, men fick inte ihop det datummässigt med dem då.

Vad mysigt att vara inneboende i en paradvåning i Prag - lät kanon! Ska kolla in länken du hade med. Var underbart med en vuxenresa på tu man hand förresten! Mannen & jag ska absolut göra det, när lilleman vuxit till sig lite (nu är han bara drygt 10 veckor).

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!