Bröllop på Mallorca 2011
Tog mig friheten att starta en ny tråd. Några är nygifta och andra planerar för fullt inför sommaren 2011. Välkoma gamla som nya !!!
Tog mig friheten att starta en ny tråd. Några är nygifta och andra planerar för fullt inför sommaren 2011. Välkoma gamla som nya !!!
Hej
Nu har skorna kommit och de blir bra, remsandaletter. Måste fixa underkläder i helgen, ska till bröllopsaffären nästa vecka för att få hjälp att sy in klänningen och då måste det vara färdigt.
Anna: papprena från skatteverket får nog inte vara äldre än 4 månader men det kanske inte är mycket mer tid kvar nu för er:). papprena från hemförsamlingen kan du nog fixa redan nu.
Jag har beställt ett armband och ett par öronhängen från den sidan och fått hem dem. Valde ljusrosa pärlor på accentpärlorna i armbandet, och skulle kanske valt lite mörkare färg egentligen för emot de vita pärlorna såg de lite mesiga ut. I övrigt är det dock jättefint med en fint hjärta till där vårt bröllopsdatum är instansat och ordet vi. Öronhängena var jättefina!
Glad påsk alla!
Kristin
Vilket utav armbanden köpte du Kristin? Jag ska oxå beställa ett och tänkte ha rosa som accentpärla, tar nog en mörkare färg om det finns då!
Har inte hittat några skor ännu, blir tokig snart! Får väl gifta mig barfota i värsta fall
Jag hittar heller inga skor, ger snart upp!
Skrev ut hindersprövningen idag, ska skriva på och skicka in. Längtar så mycket nu!
Jag har tänkt ta buketten via kyrkan. Vet inte om jag ska fixa håret själv eller leta upp någon frisör på plats. Vill inte ha något avancerat. Sminkninen fixar jag själv. Sen vill jag äta något gott på kvällen och det får vi också styra upp på plats. Har fredag e.m., lördag och söndag på oss när vi kommer dit.
Kul att det är lite aktivitet här nu! :)
Hej
Verkligen jättekul med mer aktivitet här igen. Nu börjar det ju närma sig för min del! Idag är det precis en månad till vi åker. Har köpt underkläder till mig och skjortor till pojkarna, de kommer att ha beiga tre-kvartsbyxor och ljusblå skjortor. De stora grejerna som är kvar är egentligen skjorta och skor till min sambo, sen ska jag klippa mig och färga i slingor ett par veckor innan vi åker, är korthårig så det känns inte som någon ide att anlita någon frisör på plats utan fixar det själv och har ett diadem i håret med lite stenar så piffar det väl upp lite - så man inte ser ut som alltid annars:)
Anna: jag köpte armbandet Tindra, det finns faktiskt på bild på hemsidan om du går in under bröllop och sedan armband Tindra så ligger det som bild två där. Pärlorna är dock inte riktigt så vita i verkligheten som bilden visar utan lite mer åt det gula hållet, dock fint tycker jag. Blir dock nog bättre med lite mörkare pärlor. Maila henne direkt, hon var jättesmidig och tillmötesgående. Hörde av sig direkt och skickade bilder på olika nyanser av rosa så det bara var att välja. Lycka till!
Hälsn Kristin
Hur lång tid tar det innan man får svar på hindersprövningen???? Nån som vet?
Vi är så veliga.....funderar på att byta efternamn, alltså ta ett helt nytt men tiden börjar rinna iväg.
Hur funkar det med passet när man gifter sig utomlands? Man har väl kanske inte samma efternamn på dit resan som på hemresan?
/ Anna
Shit! Vi åker om 11 dagar! Vi gifter oss om 17dagar!!! Min mage håller på att braka ihop...... Jag är jättestressad men det är bara att försöka strukturera upp det som är kvar. Gjorde igår kväll en schematisk bild över de dagar fram till avresan och börjar skriva in allt som är kvar.
Min ring kommer inte att hinna komma!!!! Det var alldeles för lång leveranstid på den men jag kommer att få låna atrappen... Inte lika kul, men men... Vad göra... Jag vill ju inte välja en annan när jag väl fastnat för "min" ring! Blir Attlings förresten, www.efvaattling.com/1/sv/ringar/sweet-hearts-crown-i.php om någon är nyfiken. Men då beställde jag en dubbelradig alliansring som hinner komma så att jag kan ha den tills vidare! Det var jag väl värd
Klänningen är hos skräddaren för justering. Hår makeup och fotograf beställd. På fredag blir det ansiktsbehandling och brynplock och sen till veckan till min frisör för färgning av hår och tips på håruppsättning som jag tar med mig till frisören på Mallis. Sambon har fixat kostymen och ring och när jag frågar vilken skjorta han ska ha och om han har tänkt ha slips så får jag svaret: "har inte bestämt mig ännu, men det ordnar sig". !!! Okej.... hans huvudvärk... Men det blir ju liksom min oxå... Alla blanketter är ordnade och avgiften inbetald. Däremot har jag inte bestämt mig för smycken ännu till klänning med det ordnar sig i veckan (hoppas jag).
Sådär ja! Nu fick jag skriva av mig lite och rensa huvudet! Jag lovar att komma med mina allra bästa tips när jag återkommer, men det är ju ett tag kvar och hoppas på många inlägg innan dess!
Anna - För oss tog det bara ca 1 vecka innan vi fick svar på hiindersprövningen men jag tror inte man bör vara ute i sista sekunden... Om jag förstått det rätt så får hindersprövningen vara max 3 månader gammal så vi fixade det ungefär vid den tidpunkten. Du kan ju alltid vänta med att bestämma efternamn till sen, det är ju aldrig försent att byta om du/ni velar. Det är ju först när skattemyndigheten registrerat att vigseln skett som namnbytet sker och det sker ju inte förrän man skickat in papperna så för vår del kommer det inte vara ett problem på hemresan. Namnbytet sker ju först senare. Nu ska jag väl ärligt säga att jag inte är 1000% säker på att det funkar så här, men som jag har uppfattat det
Nu åker vi om 11 dagar.... Å herregud!
/Eva
Åh vad spännande Eva!!! Håller tummarna för er!! Och förväntar mig en rapport när ni har kommit hem.
Anna du fick mig att fundera! Vi skickade in vår hindersprövning igår. Det är 3 månader och 13 dagar kvar så jag får hoppas att det inte går för fort! Hörde från en kompis som också ska gifta sig i sommar att det tog 3-4 veckor för henne så det är vad jag räknar med... Hoppas verkligen inte att det går för snabbt så den hinner bli gammal, Verkar ha gått fort för er Eva! Vi skickade samtidigt in ansökan för namnändringen. Jag ska ta min blivande makes namn =) Väldigt blandade känslor. Vill att vi ska ha samma namn men samtidigt som en identitetskris kortsiktigt. Sen ska ju pass, körkort osv bytas ut. För att inte tala om att öva på en ny handstil! Åter till det du fick mig att fundera på: namnändringen! Har letat runt en del nu plus det som stod på ansökan. Vad jag förstått så ändras namnet först när man skickar in bekräftelsen på vigseln. Alltså åker man hem med samma namn och behöver inte tänka på det. Även på Polisens hemsida står det att man ska byta namn i pass efter en eventuell resa. Klistrar in nedan;
Måste jag byta pass eller nationellt id-kort om jag gifter mig eller byter namn?
Vid namnbyte måste man alltid byta pass. För en svensk medborgare som är bosatt utomlands behövs ett personbevis, det beställs hos Skatteverket. Det är viktigt att det är samma namn i passet som hos folkbokföringen. Om resa planeras i nära anslutning till vigseln är rekommendationen att boka resan i namnet som användes före vigseln. Ansökan om nytt pass kan göras efter hemkomsten.
Fortfarande inga skor för min del! Snart få jag kanske klicka hem från nätet jag med.
Kul att alla kommit igång igen!
/Claudia
Läste om mailet från svenska kyrkan nu. Max 4 månader får hindersprövningen vara så då är det lugnt för vår del. Blev lite orolig där...
Hej alla
ja nu närmar det sig verkligen, är bara ca 3 veckor kvar till vi åker. Har bara skor till pojkarna och skjorta till min sambo kvar att fixa sen är vi nog i stort sett klara.
Har mailat med Johanna fotografen och med kyrkan idag. Har fått besked från kyrkan att de inte kan ställa upp med någon som kan agera vittne. Så surt, hade räknat med det eftersom jag hört från andra här tidigare att det inte ska vara något bekymmer. Fotografen ställer upp som det andra vittnet. Vill ha detta klart innan vi åker eftersom vi inte är nere så många dagar innan vigseln och de dagarna vill vi ägna åt att må gott, inte jaga folk som kan tänka sig att ta av sina semesterdagar för att följa med ett stolligt par med två intensiva barn utanför stan på vigsel:S
Någon som har några tips?
Kristin
Gud vad irreterande att svenska kyrkan kan ordna nån.. =(
kan ni inte maila till hotellet o kolla om nån i personalen kan ställa upp?
jag jobbar själv på hotell och hade gärna ställt upp!